Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ervaring als poetsvrouw

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe job als poetsvrouw voor de eerste keer. Ik heb ervaring als verkoopster maar ik wil het veranderen want als poetsvrouw kan ik mijn werkuren en dagen zelf bepalen.
Mag ik jullie vragen wat is jouw ervaring erbij? Id het zwaar ( physique), wat doe je op een gewone dag, zijn jullie blij? ik heb vroeger physique werk gedaan maar niet voor 7-8uren non stop.
Ik wil misschien rond 30h /week maar dat hangt er vanaf het loon. Kent iemand hoeveel/uur is het het loon als een beginner ( bruto of netto ) ?

Alvast bedankt!

( Sorry voor alle fouten maar Nederlands is niet mijn moedertaal )

Watervrouw

Watervrouw

06-07-2020 om 01:24

Thuiszorg

Ik werk "in between jobs" in de Thuiszorg. Op zich goed te doen maar je moet wennen. Lichamelijk zwaar in het begin maar ik heb wat lichamelijke klachten en ben 50+. Geestelijk niet zwaar in vergelijking met mijn vorige banen waarin ik deadlines en andere issues had die stress gaven. Wel zwaar omdat je solo werkt zonder collega's en er voor jou geen enkele belangstelling is vanuit werkgever of cliënten althans de meesten, geen vergaderingen of trainingen, geen voortgangsgesprekken, geen bila's, niets.
Het grote probleem is dat je, zeker als kostwinner, niet aan een fatsoenlijk inkomen kan komen, omdat ten eerste het loon laag is, bruto eerste jaar €10,76 en ten tweede omdat je onvoldoende uren kan maken. Per client heb je gemiddeld 2,5 uur en 3 cliënten is voor mij echt teveel, dus maximaal 2. Tussendoortijd is onbetaald dus je bent de hele week onderweg en dan heb je nog maar maximaal 25 uur gewerkt. Daarentegen zijn sommige relaties die je met cliënten opbouwt bijzonder, ik kom bij 3 mensen van ver boven de 90 jaar en die hebben echt wel wat te vertellen, mooie verhalen en levenslessen. Einde zomer ga ik weer werken op het niveau waarop ik altijd gewerkt heb en ben daar heel blij om maar mocht ik weer een keer werkloos worden (alsjeblieft niet) dan stap ik gelijk weer de Thuiszorg in. Als ik moest kiezen tussen dit en in een winkel werken zou ik toch voor de schoonmaak kiezen. Geeft iets meer vrijheid en je kan, met je blik op oneindig, lekker doorwerken zonder al te veel plichtplegingen.

Watervrouw

Watervrouw

06-07-2020 om 01:29

Aanvullende info

Voordeel : je neemt nooit meer werk mee naar huis om 's avonds nog een paar uur te werken.
Nadeel : je eigen huis vervuilt.

Ludmiwa

Ludmiwa

06-07-2020 om 14:13 Topicstarter

Jouw mening

Dank u voor je mening.
Ik ben akkoord maar ik twijfel nog. Is het better als ik wat extra geld verdien maar het is geestelijk zwaar en dan heb ik stress over opvang aanpassen, opvoeding van kinderen, ik ben regelmatig weg van thuis met werk bezig en zo? Of een lagere loon is het better waarbij ik tijd na school voor de kinderen heb en het grootste voordeel ( voor mij ) zoals je zei is dat je je werk nooit thuis meebrengt.
Ik werk liever zelfstandig dan in een team. En liever ben ik physique bezig. . . Dikwijls in de winkel moeten we hard en snel werken: dozen uitpakken, levering verwerken, dozen plooien, zware spullen optillen/duwen . . . Als ik tegen dat kan, kan ik ook wel als poetsvrouw werken.

40er

40er

06-07-2020 om 16:11

Schooltijden

Ik heb jaren lang alleen maar onder schooltijd gewerkt, ook in de thuiszorg. Kind naar school en hop aan het werk. Soms bleef hij over, maar ik was in de middag altijd weer thuis voor hem.
Ja, het is wel zwaar, maar niet echt zwaarder dan in een winkel (ik werkte in een supermarkt).
Ik werk alleen, alleen de cliënt is er. Even een praatje maken, koppie thee drinken. Je bent voor veel mensen meer dan alleen de hulp.

Ludmiwa

Ludmiwa

06-07-2020 om 17:15 Topicstarter

Tof!

Ik streef voor zo'n baan waarin mensen respect en waardering voor je hebben. Ik vind het een grote voordel dat jullie een kopje koffie samen kunnen genieten en gezelig babbelen. Was voor je het financiele aspect ooit een probleem? Volgens me is het niet een grote loon verschil tussen een voltijd job als poetsvrouw of winkelbediende? Maar ja als ik voor mijn kind na school thuis wil zijn, zou ik gemiddeld 30h/week of zo kunnen werken.

specht

specht

06-07-2020 om 17:18

aantal uren

Maar ludmiwa als je kind de helft van de tijd bij je ex is zou je in die week toch langere dagen kunnen maken?
Daarbij zou je je kind ook bijvoorbeeld 2 dagen naar de opvang kunnen laten gaan, en dan tot 5 uur werken.
Even boodschappen doen, en dan je kind ruim op tijd ophalen.
Juist met een laag inkomen, krijg je veel kinderopvangtoeslag.

Ludmiwa

Ludmiwa

06-07-2020 om 18:22 Topicstarter

Tof!

Ah ja natuurlijk! Zo gaat het!

Flavia

Flavia

06-07-2020 om 19:34

Ludmila: Vlaams of Nl

Ik vroeg me af of je uit België komt of uit NL omdat je het in een ander draadje over het derde leerjaar hebt en dat een typisch Belgische uitdrukking is.
Dan zijn de toeslagen etc anders geregeld.

Ludmiwa

Ludmiwa

06-07-2020 om 19:48 Topicstarter

België

Ik woon in België maar ik ben blij met alle reactie.
Ik kan ze aanpassen en online kijken of hoe verder in België gaat.
Dank u allemaal!

Koffiekop

Koffiekop

07-07-2020 om 13:27

Ludmiwa

nog iets om over na te denken: als poetsvrouw heb je nergens recht op. Tenminste, hier in Nederland zijn 'poetsvrouwen' meestal zwart aan het werk. Dus je betaalt geen belastingen (dat is dan misschien wel weer fijn) maar hebt geen recht op doorbetaling bij ziekte en vakantie, krijgt geen reiskostenvergoeding en je bouwt geen pensioen op. En je bent dus heel kwetsbaar. Als er iemand opzegt heb je per direct minder of geen inkomsten meer.
Ik hoop dat je bedoelt dat je bij een vaste werkgever in dienst wil? Bijvoorbeeld in de thuiszorg (dus bij mensen die een indicatie hebben) of bij wat wij 'de witte werkster' noemen? In ieder geval zou ik als ik jou was bij een officiële werkgever in dienst willen zijn. Omdat de meeste mensen hier Nederlanders zijn, denk ik dat je meer kunt hebben aan een vriend(in) uit je omgeving om je hierbij te helpen. En schrijf je in bij uitzendbureaus en zo. Wie weet wat er op je pad komt!

zebra

zebra

07-07-2020 om 17:29

vooral ervaring

in het poetsen in een ziekenhuis en daarvoor verpleeghuis. Dan is alles doorgaans goed geregeld en dat is wel zo fijn. Ook wel eens een maand bij mensen thuis gepoetst omdat ze tijdelijk zonder hulp zaten, prima voor een tijdje want het waren lieve mensen maar ik zou het niet voor altijd willen doen.

Esther

Esther

08-07-2020 om 08:08

Koffiekop

"nog iets om over na te denken: als poetsvrouw heb je nergens recht op. Tenminste, hier in Nederland zijn 'poetsvrouwen' meestal zwart aan het werk. Dus je betaalt geen belastingen (dat is dan misschien wel weer fijn) maar hebt geen recht op doorbetaling bij ziekte en vakantie, krijgt geen reiskostenvergoeding en je bouwt geen pensioen op."

Het is een wijdverbreid misverstand dat huishoudelijke hulpen die niet via een organisatie werken maar rechtstreeks bij mensen thuis zwart werken.

Dat is niet per definitie waar.

De opdrachtgevers (de mensen bij wie je in huis werkt) betalen je wit.
Jij als poetsvrouw/huishoudelijke hulp moet je inkomsten zelf opgeven bij de belastingdienst en daar dus belasting over betalen.

Als je dat niet doet, werk je inderdaad zwart.

Het is wel juist dat er vaak niet betaald wordt als je niet werkt door vakantie of ziekte. Uitzonderingen zullen er wel zijn. En inderdaad, je bouwt ook geen pensioen op, tenzij je dat als poetsvrouw/hulp zelf regelt, wat er, neem ik aan, niet vaak zal gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.