Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jessa

Jessa

12-02-2019 om 10:12

ervaringen met nul-uren contract

Ik heb binnenkort een afspraak bij een bedrijf die werkt met een nul-uren contract. Ik kon aangeven hoeveel dagen ik wilde werken. Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijk contract? Ik kan wel aangeven dat ik bijvoorbeeld 3 dagen wil werken, maar dan moet ik maar zien of ik opgeroepen wordt? Ook kon ik aangeven op welke tijden ik zou willen werken, maar dat kan ik toch niet bepalen? De werkgever roept je op en dan ben je toch verplicht om te komen weken? Dit bedrijf werkt ook s'nachts, dus in principe zouden ze mij dus dan ook kunnen oproepen als anderen niet voorhanden zijn, toch?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen op dit gebied. Dit is compleet nieuw voor mij.

Hoi Jessa,

Ik weet niet in welke branche je werkzaam gaat zijn, maar ik werk momenteel ook op 0-uren basis (beveiliging).
Het ligt er een beetje aan welke afspraken je van te voren maakt met je baas. Ik heb aangegeven dat ik ongeveer 20 uur per week wil werken, en krijg dan een week van tevoren een rooster. Daarbij kan ik aangeven als ik een dag niet kan werken. Ik werk overigens onregelmatige diensten, dus ook avond en nacht. Als je geen rooster krijgt, werk je op afroep. En dan mag je altijd weigeren een dienst te werken, omdat die je bijvoorbeeld op dat moment niet utkomt. Uiteraard vindt de baas het niet zo heel leuk als je dit te vaak doet
Het is niet zo gek hoor dat je zelf kan aangeven op welke tijden je zou willen werken, of wanneer juist niet. De baas zal er dan waarschijnlijk rekening mee houden, maar het kan dan denk ik wel eens voorkomen dat hij/zij je toch een keer vraagt die tijd te werken als er bijvoorbeeld zieken zijn.
Succes met je nieuwe baan!

Groetjes MamaJo

Watervrouw

Watervrouw

12-02-2019 om 13:52

Vaker meegemaakt. Met het werk wat ik deed kwam ik meestal makkelijk aan de gewenste uren maar op andere afdelingen waren er mensen die af een toe een week niet ingeroosterd werden en dus die week ook niet betaald kregen. Wat je wel goed moet uitzoeken is hoe het gaat als je ziek wordt en hoe je verlof wordt bijgehouden. Ook raad ik je aan om zelf je (toeslag)uren goed bij te houden en te checken met de loonstrook. Veel succes met je nieuwe baan!

Geen kostwinner?

Als je werkt voor de extraatjes en het maakt niet uit hoeveel je gaat verdienen is een 0 uren contract niet zo erg, maar als je er vaste lasten van moet betalen is het niet prettig.
Ja, je mag voorkeuren opgeven voor dagen en tijden. Het is fijn als je ruim op tijd je rooster binnenkrijgt anders heb je het gevoel dat je nooit iets kunt plannen, altijd beschikbaar zijn terwijl je in die week uiteindelijk misschien maar 5 uurtjes werkt. Aan de andere kant kunnen periodes met veel vrij ook prettig zijn, mits je niet financieel afhankelijk bent van deze baan.

Flavia

Flavia

13-02-2019 om 10:25

nou ja zeg

zijn we al die jaren bezig om het 1 persoon is verantwoordelijk voor het inkomen model naar een gelijkwaardig model te brengen zie je in de reactie van Wil precies waarom vrouwen vaak in hun zelfstandigheid achterblijven.

Werken voor de extraatjes? Het is een bijdrage aan het gezinsinkomen wordt net zo goed besteed aan noodzakelijke zaken als dat van de andere gezinsleden die bijdragen.
Hetzelfde zie je met kinderopvangkosten, zijn in het belang van beide ouders maar worden altijd volledig ten laste gelegd van de minstverdienende.

Flavia.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar je kunt een baan voor de noodzakelijke lasten hebben én een oproepbaan als extra inkomen. Dan is een 0 uren contract geen probleem.

Dus ik bedoelde juist dat een 0 uren contract niet echt een stevige basis is, meer als extraatje.
Er stond ook bij:"mits je niet financieel afhankelijk bent van deze baan."

Ook wat betreft de kinderopvangkosten ben ik het met je eens. Die gaan van het gezamenlijk inkomen.

Ziekte

0-uren contracten zijn echt grote ellende bij langdurige ziekte. Binnen een week zit je zonder geld. Je krijgt ook niets van het UWV want je hebt nog een lopend arbeidscontract.

Heb geen ervaring sinds 2015, ik weet niet precies wat er toen veranderd is. Ik weet van voor die tijd dat mensen na verloop van tijd rechten verwerven, maar dat ze die rechten expliciet moesten "claimen" anders veranderde er niets. En dat veel mensen dat niet durfden uit angst toch uitgeroosterd te worden. En dat als je ziek/zwanger werkt, dat het dan "te laat" was om alsnog die rechten te claimen, dat je dan zonder inkomen zat.

Je kunt het 0-urencontract het beste beschouwen als een oneindige wederzijdse proeftijd. Als jij zelf veel waarde hecht aan de flexibiliteit van een proeftijd, dan kun je het doen. Als je van nature een erg loyaal persoon bent, zoek alsjeblieft nog even door naar een bedrijf dat jouw loyaliteit echt waard is!

Triva

Triva

15-02-2019 om 09:32

heb je bij een nul uren contract

niet gewoon recht op uitbetaling bij ziekte op basis van je 13weeksgemiddelde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.