Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

koentje

koentje

27-08-2010 om 09:50

Ervenis en echtscheiding

Mijn broer gaat een echtscheidingsprocedure starten, hij is in gemeenschap van goederen getrouwd.
Mijn moeder is ruim voor er sprake was van een scheiding overleden en heeft ons haar huis nagelaten. Dit huis is echter nog niet verkocht dus er is nog niet zoveel geld vrijgekomen.
Als het huis verkocht wordt nadat de echtscheiding is rondgemaakt, kan mijn broer dan het geld alleen opstrijken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moment van overlijden

Ik heb er niet echt voor doorgeleerd, maar volgens mij zit het zo: de erfenis was (is) een "onverdeelde boedel". Je broer heeft een aandeel in die onverdeelde boedel vanaf het moment dat hij erfgenaam is (dus het moment van overlijden), en dat aandeel valt bij hem weer in de gemeenschap van goederen, dus ook zijn weldra exgenote heeft daar een aanspraak op.
Die boedel wordt dan weliswaar pas feitelijk verdeeld en uitbetaald als de scheiding er al door is, maar dat neemt niet weg dat de aanspraak nu al bestaat.

Dit kan overigens anders zijn als bij testament is uitgesloten dat het geld naar de echtgenote gaat, maar dat had moeder dan moeten regelen. Heeft ze dat niet gedaan, dan deelt exgenote gewoon mee.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.