Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

03-01-2019 om 12:01

Extra levensverzekering

Weet een van jullie toevallig of je een extra levensverzekering mag afsluiten?

Zelf heb ik al een levensverzekering, dat is allemaal prima geregeld en eigenlijk wil ik daar nu niets meer aan veranderen. Toch zou ik liever net een iets hoger bedrag verzekerd hebben, gewoon zodat de kinderen echt nergens last van hebben als er iets met me gebeurt. Kan dat alleen door de huidige polis te verhogen of mag ik ook een relatief kleine extra polis elders afsluiten?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-01-2019 om 12:05

Ja hoor

Je mag wel een miljoen op je leven afsluiten, als je netjes de premie betaalt.
Als je dat op iemands anders leven wilt moet diegene toestemming geven.

Anoniem

Anoniem

03-01-2019 om 12:20

Maakt niets uit als ik twee verschillende heb?

Het maakt dan ook niets uit als ik twee verschillende levensverzekeringen heb?

Mijn gewone levensverzekering is namelijk gekoppeld aan de hypotheek. Wat dat betreft dus geen risico voor de kinderen. Probleem is echter dat ik een alleenstaande moeder van 3 kinderen ben en mijn ex heeft zo goed als geen inkomen (bijstandsuitkering). Stel dat er nu wat met mij gebeurt, dan hebben de kinderen een dak boven hun hoofd en ik verwacht dat ex dan bij ze in trekt, maar ik wil ook gewoon dat hun leven dan verder normaal door zou kunnen gaan.

Natuurlijk hoop ik niet dat er iets met me gebeurt, maar toch... Het zou wel fijn zijn als ze dan ook nog normaal naar school kunnen blijven gaan en dergelijke. Of af en toe een keer op vakantie...

En nu ben ik waarschijnlijk helemaal dom, maar heb me na het vertrek van mijn ex eerst nog niet in dit onderwerp willen verdiepen denk ik, maar stel dat er wat met mij zou gebeuren, wat dan? Ik heb ex inmiddels wel ook het gezag over de kinderen gegeven, dus dat is geen probleem. Ex gaat echter niet goed met geld om en mijn kinderen zijn op dit moment nog minderjarig. Het huis zal van mijn kinderen worden en de rest gaat neem ik aan ook automatisch naar mijn kinderen, maar mijn ex zou dat dan als gezaghebbende ouder moeten beheren? Kan hij daar dan ook dingen meedoen en moet ik dat bij een notaris vastleggen wat wel of niet kan of kan hij het alleen als het ware beheren voor de kinderen? Het is zeker slim om in geval van een extra levensverzekering ook iets op te stellen bij een notaris?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-01-2019 om 12:24

Bewindvoerder

Volgens mij kun je bij een spilzuchtige ex ook een familielid bewindvoerder maken voor de financiën van de kinderen. Dat je dan vastlegt dat die uitkering van de verzekering alleen voor schoolkosten is, en dat ze bijv vanaf hun 18e er zelf over mogen beschikken. Dat leg je dan allemaal vast in je testament.

Flavia

Flavia

03-01-2019 om 12:29

notaris

Laat je adviseren door een notaris die weet ook hoe je het vast moet leggen.
Je kunt een bewindvoerder aanstellen, je kunt er ook voor kiezen het geld niet gelijk per hun 18e volledig tot hun beschikking te stellen maar bv een 2e of 3e tranche op 21 en 25.

Anoniem

Anoniem

03-01-2019 om 12:34

Lastig

Moet dan denk ik toch maar iets vast gaan leggen. Maar die extra verzekering kan dus, zonder dat dat problemen oplevert?

Wordt wel lastig dan wie ik als bewindvoerder zou kunnen vragen. Zowel mijn ouders als de ouders van mijn ex lijken qua leeftijd/gezondheid geen optie. Mijn enige broer kan net zo min met geld omgaan en heeft al een eigen bewindvoerder, dan zou ik toch aan de broers/zussen van mijn ex moeten denken...

Misschien maar gewoon in een testament vastleggen wat er met dat geld mag gebeuren, dat er bijvoorbeeld maandelijks een bedrag vrijvalt voor school en vervoer (kinderen hebben hoge treinkosten naar school) en dat het huis niet verkocht mag worden. Zoiets. Toch in 2019 maar eens een notaris opzoeken...

vlinder72

vlinder72

03-01-2019 om 12:39

Je kan een extra overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Deze hoeft ook niet gekoppeld te worden aan de hypotheek. Hebben wij ook gedaan.

Wij hebben een benodigde overlijdensrisicoverzekering afgesloten voor de hypotheek en jaren later een losse overlijdensrisicoverzekering. Hierbij hebben wij precies uitgerekend wat er nodig is om ervoor te zorgen dat wij allebei makkelijk in ons huis kunnen blijven wonen mocht een van ons komen te overlijden.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-01-2019 om 08:03

Inkomen en vermogen van kinderen

Het inkomen en vermogen van minderjarigen is toch fiscaal/juridisch niet van die kinderen maar van hun ouders? Ik zou goed laten uitzoeken wat dat betekent in combinatie met een vader met een bijstandsuitkering. Bij teveel vermogen/inkomen stopt dat namelijk.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna.

Een ex is geen erfgenaam, dus de nalatenschap is voor de kinderen. De leeftijd van je kinderen staat daar los van.

Anoniem.

Degene die na jou overlijden de financiën voor je kinderen gaat regelen hoeft geen bloedband met ze te hebben. Bij wie gaan ze bijvoorbeeld wonen als hun vader, door omstandigheden, niet 24/7 voor ze gaat zorgen? Ik zou ook nooit vast laten leggen dat het huis niet verkocht mag worden. Waarom niet als na enige tijd blijkt dat verkoop beter is? Als de overwaarde naar je kinderen gaat is het toch goed?
Overleggen met notaris en een testament is zeker een goed idee.

Notaris

Notaris

04-01-2019 om 19:19

Wil40

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/bijstandsuitkering-kwijt-door-pinpas-van-demente-moeder/
Kort... al ben je geen eigenaar van een vermogen, als je er toegang tot hebt is het van invloed op bijv. Bijstand.....
Dit was een aandachtspunt van de notaris in een voogdij/ bewind gesprek

Notaris.

"Kort... al ben je geen eigenaar van een vermogen, als je er toegang tot hebt is het van invloed op bijv. Bijstand....."

Nee, dit heeft geen invloed op je bijstandsuitkering, je mag een volmacht hebben. Maar.....je moet dit melden bij De Gemeente. Dat had deze mevrouw helaas niet gedaan. Ik heb het programma gezien en de reactie van de sociale dienst gelezen. Mantelzorgers die in de bijstand zitten en gemachtigd worden moeten dit melden.

Maar het blijft verder een goede tip. Een ex met een bijstandsuitkering die niet goed met geld kan omgaan zou ik sowieso liever het beheer niet geven.

Anoniem

Anoniem

05-01-2019 om 09:45

Bedankt

Bedankt tot zover voor de tips.

Toch nog even aanvullend. Normaal telt vermogen van minderjarige kinderen die tot jou huishouden behoren toch mee als jouw vermogen? Is dat voor de bijstand niet automatisch ook zo?

En ik wil dus liever wel vast laten leggen dat het huis in eerste instantie niet zomaar kan worden verkocht. Misschien moet ik met een notaris even kijken naar een handige formulering, voor echte uitzonderingen, maar dit heeft ook te maken met de hele situatie en de wens van de kinderen.

Ik hoop natuurlijk dat het allemaal niet nodig gaat zijn, maar toch. Kinderen hebben inmiddels puberleeftijd en we wonen in een grote stad waar de woningmarkt nogal een probleem is. Ook ex is daar slachtoffer van en heeft geen eigen woonruimte. De kinderen moeten er echt niet aan denken om met hun vader steeds bij familieleden te moeten logeren en zouden heel graag hier willen blijven wonen. Ook voor eventuele studies is dit een prima uitvalsbasis.

Ik weet nog niet zo snel wie anders dan mijn ex het beheer over het geld zou moeten krijgen tot de kinderen meerderjarig zouden zijn en bij ex ben ik gewoon echt bang dat hij de woning vooral ziet als snel geld, terwijl de kinderen daar heel anders tegen aankijken, vandaar. Maar nogmaals, hopelijk is het niet nodig, maar het voelt gewoon niet goed om bijna onmisbaar te zijn voor de kinderen en daarom wil ik het wel graag geregeld hebben.

Vermogen.

Ik zou in jou geval het zeker laten uitzoeken en zaken vastleggen. Normaal gesproken telt vermogen van inwonende kinderen mee als er sprake is van bijstand. Maar dit gaat niet om geld op spaarrekeningen, maar om geld dat ze eventueel erven.
Er moet dus een constructie zijn dat je ex wel in jou huis mag wonen, voor de kinderen kan zorgen, maar niet de beschikking heeft over het geld dat ze erven. Ook eventuele opbrengst, in later stadium, van het huis moet veilig gesteld zijn.

Aangezien je ex qua beheer niet betrouwbaar is zou ik dat ook bespreken. Extra toezicht?
Maak een afspraak bij de notaris en je hoort de mogelijkheden.

Anoniem

Anoniem

05-01-2019 om 11:51

Doe ik ook zeker

Die informatie bij een notaris ga ik ook zeker vragen, maar toch blijven ook adviezen hier welkom. Mijn ervaring is inmiddels wel dat iedereen, ook notarissen vaak een eigen aanpak heeft en soms klopt de informatie die je krijgt niet als je wensen te ver van de aanpak van bijvoorbeeld de notaris liggen.

Voor mij is dit weer een nieuwe fase en ik ben nog redelijk onbekend op dit gebied. Ex is hier inmiddels 5 jaar weg en had me met zulke schulden en dergelijke achter gelaten, dat ik eerst meer dan 4 jaar nodig heb gehad om puin te ruimen. Dat is inmiddels gelukt. Alles is nu afbetaald, ook het deel dat formeel gezien de verantwoordelijkheid van ex was. Ik heb de boel helemaal op de rit en kan gewoon lekker naar de toekomst kijken.

Bij ex is dat minder het geval. Ik heb hem geholpen waar ik kan en bijvoorbeeld ook deze uitkering voor hem aangevraagd. Ex bedoelt het als vader echt niet verkeerd voor de kinderen en als mij ooit wat mag overkomen, dan zal hij er ook echt wel voor ze zijn, maar dit soort dingen moet ik gewoon niet aan hem overlaten.

Het hoeft echt niet zo te zijn dat als mij wat overkomt, dat hij voor de kinderen gaat zorgen en de kinderen het goed voor elkaar hebben en hij nog geen droge boterham heeft. Het moet echter ook niet zo zijn dat hij opeens de jackpot heeft.

Denk dat ik ergens moet gaan vastleggen dat er voor de kinderen een X-bedrag per maand vrijvalt tot ze bijvoorbeeld 18 of 21 zijn. En zou dus ook het liefst iets regelen dat ze het huis alleen onder bepaalde voorwaarden kunnen verkopen voor de jongste 21 is, zodat ze verzekerd zijn van een dak boven hun hoofd en ze zelf die beslissing kunnen nemen.

Voelt wel heel raar om hier zo mee bezig te zijn, hoop niet dat ik er iets mee over mezelf afroep, maar het voelt ook niet goed om niets te regelen.

Je roept niets af.

Hoogstens rust in je hoofd als zaken goed geregeld zijn. En het gaat niet over een paar euro, dus ik vind het heel verstandig. Dat "ergens vastleggen" zal waarschijnlijk dmv een testament moeten. En misschien kan er naast het ouderlijk gezag van je ex nog een toeziend voogd aangewezen worden door jou.

Jeanne

Jeanne

05-01-2019 om 22:00

vriendin of notaris

Geen goede betrouwbare vriendin, die dit voor jouw kinderen zou willen doen? Wel goed voorbespreken wat jouw doel is. Maar vrijvallen per maand en evt. in tranches (bij 21 en 25) lijkt mij prima.

Of anders een notaris, maar dan wel kijken hoe die er tegenaan kijkt en ook die schriftelijke instructies geven... En wat als hem/haar en iets overkomt... Ik zou je dilemma met een notaris bespreken met de sucfesries die hier gedaan worden.

Alison

Alison

06-01-2019 om 03:54

Executeur

Je kunt bij de notaris vragen of zij ook de afhandeling van een testament kunnen afhandelen. Meestal is die tak ondergebracht in een aparte stichting die dan dus executeur wordt. Hier was dat een beetje wazig en hebben we het ook niet gedaan. In hun informatie kreeg de stichting zo ongeveer carte blanche voor alles na het overlijden en werd ook heel vaag gedaan over de kosten. Maar ik kan me voorstellen dat als je hele strakke afspraken vastlegt het wel een idee kan zijn als er verder niemand is.

Yanea

Yanea

06-01-2019 om 11:57

Allison

De executeur krijgt een wettelijke vergoeding van 1 % van de nalatenschap. Daar is niets vaags aan ☺

Alison

Alison

06-01-2019 om 13:47

Notaris

Dan lag het aan onze notaris. In het hele voorstel stond niks over een percentage, alleen een passende vergoeding. En dat kan van alles zijn. Voor ons was dit in ieder geval geen optie. Wel jammer want ik voorzie een hele hoop ellende maar goed

Medische keuring

Je mag niet meerdere overlijdensrisicoverzekeringen afsluiten om daarmee een medische keuring te ontwijken. Nou ja, 'mag niet', het gaat tegen de voorwaarden van de verzekering in en daardoor loop je het risico dat ze niet uitbetalen.

Als het goed is, vraagt de nieuwe verzekering daarom naar je bestaande verzekeringen en naar de hoogte van de dekking. En als dan blijkt dat de dekking van de bestaande en de nieuwe verzekering samen hoger is dan het bedrag vanaf welke ze een medische keuring (ipv een eigen verklaring) willen zien, dan moet je een medische keuring ondergaan.

Een aparte verzekering is een heel goed idee. Je nabestaanden krijgen direct geld in handen. Je kunt meer dekking krijgen voor je premie dan bij je bestaande verzekering, omdat je de looptijd korter kunt maken (totdat je kinderen 23 zijn ipv totdat je huis afgelost is) en omdat je de dekking lineair kunt laten dalen ipv annuitair.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.