Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Familie eist dat ik achternaam verander

Hoi.

Sinds een poosje ben ik gebrouilleerd met bijna mijn complete familie. Met mijn ouders heb ik sporadisch nog contact, maar dat is minimaal. Ik heb moeten constateren dat het voor mij (en ons) beter is als ik mijn eigen weg bewandel.

Sinds jaren heb ik de achternaam van mijn moeder. De familie eist nu echter dat ik deze achternaam niet meer gebruik, omdat men mij niet meer als (volwaardig) familielid ziet. Hoewel ik twijfel of ik aan hieraan moet toegeven zolang er geen juridische procedures tegen me worden opgestart (als dat al gebeurt), zou ik wel graag willen verkennen wat de mogelijkheden zijn om mijn achternaam terug te veranderen in de achternaam die ik van mijn vader heb gekregen.

Kan iemand me hier meer info over geven?

Imke

Imke

07-10-2020 om 11:54

Eisen?

De familie kan dat nooit van je eisen, dat slaat nergens op, ook niet via een juridische procedure.

Alle info over kosten en voorwaarden staan hier https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/wijziging-achternaam

dat gaat zomaar niet

Ik heb die link van Imke (dank) even gevolgd en als ik dat zo lees, kan je niet eens meer terug naar de achternaam van je vader. Ervan uitgaande dat je vorige achternaamswijziging na je meerderjarigheid heeft plaatsgevonden.

Of de achternaam die je nu draagt zou om een heel andere reden die in dat lijstje staan gewijzigd moeten kunnen worden, maar die kans lijkt me niet groot.

Het Nederlandse recht rond de wijziging van gegevens die op de geboorteakte staan (naam, geslacht, geboortedatum) is behoorlijk benepen. In sommige andere landen (met name die met een Angelsaksisch systeem, heb ik het idee, waar ook geen burgerlijke stand bestaat zoals wij die kennen) gaat men vaak soepeler met die materie om, maar zo werkt het hier niet: dit soort dingen willen wijzigen gaat zomaar niet.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

07-10-2020 om 13:20

ik zou het omdraaien

Joh als jullie dat willen: regel het maar en betaal het maar (tenzij jij dat natuurlijk echt niet wil dan zeg je dat) maar ik zou dat echt niet zelf gaan uitzoeken en betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2020 om 13:24

Ik snap het verbroken contact

Kort door de bocht natuurlijk van mij. Wat een familie! Sterkte en niet aan toegeven.

Chrizztoffel

Chrizztoffel

07-10-2020 om 17:56 Topicstarter

Dank

Dank voor jullie reacties.

Ik sta er een beetje dubbel in merk ik:

Enerzijds heb ik zoiets van 'wie zijn jullie om te bepalen hoe ik me wel of niet ga noemen' en 'kom maar op met je advocaten, kom ik met een tegeneis'.

Anderzijds vraag ik me af of ik na dit alles de betreffende achternaam nog wel moet willen gebruiken, omdat die achternaam nu hetgeen laat zien waar ik nooit achter zou staan (stukje respect/acceptatie). Goed, met de achternaam van mijn vader werd ik soms weleens gepest, maar aan die kant zouden ze nooit zoiets flikken.

De achternaamwijziging in die van mijn moeder is op mijn 14e geregeld. Als ik Rijksoverheid.nl / Justis.nl goed begrijp zou ik mijn achternaam wel nog moeten kunnen veranderen, alleen wordt het wel weer een heel slepend proces....

Daarom denk ik er nu over om voor onofficiële zaken / informele dingen mijn oude achternaam te gebruiken en voor formele zaken (vaste lasten e.d.) mijn huidige achternaam aan te houden. Klinkt idioot, maar scheelt wel een hoop koppijn.

In ieder geval heb ik wel besloten dat ik niet open sta voor eventuele goedmaaktoestanden en dat soort dingen. Het bewijst des te meer dat ik geen enkele band/binding met ze heb en ergens ... ik kan er van alles van vinden maar onderaan de streep zegt het meer over hen dan over mij.

Inmiddels heb ik wel al mijn tel. nr. en mailadressen e.d. veranderd. Scheelt weer

Chrizztoffel

Chrizztoffel

07-10-2020 om 17:58 Topicstarter

Verduidelijking

"Anderzijds vraag ik me af of ik na dit alles de betreffende achternaam nog wel moet willen gebruiken, omdat die achternaam nu hetgeen laat zien waar ik nooit achter zou staan (stukje respect/acceptatie)".

Ik bedoel dus dat ik voor respect/acceptatie sta. Mijn huidige achternaam staat dat klaarblijkelijk niet.

Sorry voor de dubbelpost, maar anders snapt niemand er nog wat van denk ik.

Jo Hanna

Jo Hanna

09-10-2020 om 16:41

Begrijp het niet goed

Je kunt toch eigenlijk niet gaan lopen ruziën om een (achter)naam? Het is toch gewoon jouw naam? Waarom zouden zij daar iets over te zeggen hebben? De mensen met wie jij in conflict bent zijn niet de exclusieve eigenaren van die naam. Zijn hebben geen zeggenschap over wie die naam wel of niet mag dragen. Juridisch heb jij gewoon recht op die naam. Zo sta jij in de officiële registers. Daarmee is het toch klaar? Waarom ben je zo bang voor ze en ben je op allerlei vlakken met hun eisen aan het meebewegen? Dat is toch helemaal niet nodig?

Hoe meer jij op hun eisen ingaat, hoe meer ze zien dat het zin heeft om je te intimideren. Ik zou die naam helemaal buiten het conflict houden en er geen woord aan vuil maken tegenover die familie. Ze kunnen wel meer willen.

Lou

Lou

09-10-2020 om 16:57

Niets mee doen

Ik zou er ook niets mee doen, met die hele eis. Het is niet aan hen om iets te eisen over jouw naam.

En ik snap wel dat je misschien niks meer te maken wilt hebben met de mensen met die achternaam, maar realiseer je dan dat jij net zo belangrijk bent als zij. Als zij problemen hebben met jouw achternaam, dan kunnen zij hun eigen achternaam proberen te veranderen.

Ook gevoelsmatig zou ik het niet in de haak vinden om hierin te veranderen. Juist omdat jij ook die naam hebt, kan het de nare associatie bij die naam verzachten. Ik bedoel (even met een voorbeeld), stel dat iedereen aan die kant Van Dijk heet en het zijn allemaal oplichters, dan kan het een fijn gevoel zijn dat er óók een Van Dijk is - jij dus - die geen oplichter is.

Mijntje

Mijntje

09-10-2020 om 17:46

schilletje

Je naam staat niet voor wie je bent. Het is maar een schilletje. Jij gaat je eigen pad en wie weet trouw je nog wel eens. Dan neem je gewoon de naam van je partner aan!

Gaat niets veranderen

Allereerst; wat een kinderachtig gedrag van die familie.
Ten tweede; zelfs al zou je het veranderen, ze gaan je daarna echt niet met open armen ontvangen.

Je hebt al gedaan wat nodig is om geen last meer van hen te hebben; telefoonnummer en e-mailadressen gewijzigd..

Misschien is een verhuizing een overweging waard. Creëer voor jezelf een ruimte waar je geen last meer van hen hebt, maar waarin je toch met je ouders kan bellen zodat je weet of het goed met hen gaat.

Olaf

Olaf

10-10-2020 om 11:21

en dan nog.....

Je hebt nu alle onofficiële dingen veranderd (dat zijn de dingen die ze denk ik kunnen zien) en verder zien zij toch jouw rekeningen niet van je energie maatschappij of de huur of hypotheek, dus ik zou er verder geen tijd meer aan besteden. Jij bent wie jij bent, en wat Lou al zegt, jij bent met deze naam wél een leuk persoon

Negeren

Ze hebben niks te eisen en ze hebben niks te willen. Gebruik de naam waar jij je prettig bij voelt. Negeren is het beste. Als ze al een advocaat zo gek krijgen om deze zaak aan te nemen hebben ze geen poot om op te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.