Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Feedback team - au, dat doet pijn

Beste allen,

Ik geef leiding aan een team van zo'n 21 mensen, in een sector waar de werkdruk zeer hoog is. 
Een paar maanden geleden heb ik extra verlof opgenomen om er wat langer uit te zijn. Even pas op de plaats en meer aandacht voor mijn gezin, door het drukke werk was dat ook niet zo zoals ik zou willen. 
Mijn baas heeft mij destijds gevraagd hoe de vervanging te regelen, en mijn voorstel was dat het team werd gesplitst in 2 delen met elk een eigen teamleider. De intentie was en is om dit ook zo te houden als ik terug zou komen na mijn verlof, omdat het team te groot is voor 1 manager (waar ik zelf ook tegenaan liep - onvoldoende aandacht voor iedereen en de rest van de werkzaamheden)

Nu ga ik over een tijdje weer starten met werken. Ik heb net mijn baas gesproken en hij geeft aan dat de structuur zoals ie nu is (met 2 subteamleiders) heel goed werkt. Ik zie het ook terug in de medewerkerenquete. Fijn, maar ook confronterend: er is een handvol opmerkingen waarin teamleden aangeven dat ze nu zich meer gehoord worden, er meer oog is voor hun ontwikkeling , ze opener durven te zijn, de sfeer verbeterd is, en ze dit met hun echte leidinggevende (met mij dus), als (soms veel) minder hebben ervaren. 
En tja....dat doet dan toch pijn. Alsof ik het niet goed heb gedaan. Zeker herken ik dat er gewoon te weinig tijd was voor iedereen, maar het is nooit mijn intentie geweest om een sfeer te creeren waarin men niet open durfde te zijn. 
Parallel weet ik ook dat er veel mensen zijn die wel tevreden en blij met mij waren (en hopelijk zijn), maar toch. 

Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Mijn hoofd zegt: kijk, het is juist mooi dat de nieuwe structuur beter werkt - dat is ook wat de bedoeling was. Maar mijn gevoel is anders en 't is niet echt positief voor mijn zelfvertrouwen. 

Hoor graag jullie reacties - dankjulliewel. 

Niet zo zeuren! Het gaat toch goed nu! Wees blij! Jij hebt ook goed je best gedaan in het verleden en die aanpak werkte ook. Nu hebben ze een andere aanpak en die werkt blijkbaar net zo goed/zelfs beter. Dat is toch goed. Vernieuwing is een deugd. Bedenk maar dat jij het voorwerk in het nieuwe systeem hebt gedaan. Jij hebt de eerste stap gezet en je baas de laatste. Typisch voor het Nederlandse poldermodel, waar er meerdere stuurmannen op het schip zitten

key_west

key_west

22-08-2022 om 16:18 Topicstarter

Mona-xxx schreef op 22-08-2022 om 16:08:

Niet zo zeuren! Het gaat toch goed nu! Wees blij! Jij hebt ook goed je best gedaan in het verleden en die aanpak werkte ook. Nu hebben ze een andere aanpak en die werkt blijkbaar net zo goed/zelfs beter. Dat is toch goed. Vernieuwing is een deugd. Denk maar dat jij het voorwerk in het nieuwe systeem heb gedaan. Jij hebt de eerste stap gezet en je baas de laatste. Typisch voor het Nederlandse poldermodel, waar er meerdere stuurmannen op het schip zitten

Mona-XXX, dankjewel voor deze nuchtere schop onder mijn kont

key_west schreef op 22-08-2022 om 16:18:

[..]

Mona-XXX, dankjewel voor deze nuchtere schop onder mijn kont

Graag gedaan   Jouw team zijn niet je kinderen die zeggen dat ze stiefmoeder leuker vinden dan hun moeder. Gewoon denken dit is het werk, het moet efficienter, klaar! Niemand geeft jou de schuld hiervan! Het zou erger zijn als de baas jou maar wat liet aanmodderen zonder zijn eigen schoulders er onder te steken.

Het hele team was kennelijk teveel voor éen persoon. Dat was voor de leidinggevende - voor jou dus - niet goed, en ook voor het team niet optimaal. Dat heb je ingezien, je hebt daar een oplossing voor aangedragen, en die oplossing blijkt goed te werken. Wat alleen maar laat zien dat jij je werk wel goed hebt gedaan. Je hebt immers een serieus probleem adequaat aangepakt.

Als de teams zouden hebben gezegd "het gaat nu goed, maar dat ging het onder key-west ook", dan lijkt het erop dat jij ten onrechte hebt geklaagd over de hoge werkdruk. En als er was gezegd "nou, onder key-west was het niet ideaal, maar deze mensen bakken er ook niet veel van" dan betekent dat eigenlijk dat je geen goede mensen op die plek hebt neergezet. 

Kortom: je hebt een prima oplossing gevonden voor een serieus probleem, dus geen wonder dat de mensen nu meer tevreden zijn. 
Wat dat "open zijn" betreft: het hangt ervan af wat daarmee wordt bedoeld. Als ze bedoelen dat ze niet open durven te zijn omdat dat negatieve gevolgen heeft voor de medewerker zelf (bijvoorbeeld omdat je boos wordt, of omdat informatie tegen ze gebruikt wordt) dan is dat een negatief signaal over hoe jij je werk doet. Als ze daarentegen bedoelen "we zeiden maar niet teveel tegen Key-West want het liep haar al over de schoenen dus ze kon toch niks met onze signalen" dan is ook dat eigenlijk meer een uitdrukking van een serieus probleem dat je nu goed hebt aangepakt. 

Genoeg dus om jezelf een schouderklopje voor te geven, als ik het zo lees. 

key_west

key_west

22-08-2022 om 16:47 Topicstarter

@Temet, jij ook bedankt. 

Het is zoals je zegt. De 2 teamleaders heb ik voorgesteld, omdat ik het vertrouwen had dat deze mensen de boel goed konden leiden en oog hebben voor hun subteams. Meer en beter dan ik, omdat zij veel meer weten van de inhoud.
En zo is het dus ook gegaan. Ze hebben het dus heel goed gedaan beiden. Gaaf toch. 
Wat betreft openheid: ja, het liep mij inderdaad over de schoenen, wat maakte dat ik niet veel ruimte had voor feedback, afwijkende meningen, netelige problemen, kortom zaken die nog meer werk zouden veroorzaken. Teamleden herkenden dat en zeiden wel eens letterlijk 'ik wil je niet met nog meer werk opzadelen'. 
Als ik weer aan de slag ga is mijn agenda een stuk leger, dus goede hoop dat dat positief werkt voor de openheid en communicatie. 

Wat de anderen ook al zeggen: Jij hebt het opgelost! Het klopte allemaal wat je dacht en de oplossing die je hebt voorgesteld is een succes! 
En dat ze zich nu beter gehoord voelen dan toen jij destijds in je eentje het werk deed dat nu door twee mensen gedaan wordt: dat is toch volkomen vanzelfsprekend! Natuurlijk kun in je eentje niet zoveel aandacht geven als wat twee mensen kunnen. Dat zou heel vreemd zijn. 

Ja dat allemaal.
En probeer vooral ook voor jezelf te bepalen waar voor jou  nu dan de toegevoegde waarde zit. De twee sub-teamleiders weten het goed draaiende te houden. Wat kun jij doen om dit te bestendigen.
Ga vooral ook het gesprek aan met deze beide sub-teamleiders, zou ik zeggen.

key_west

key_west

22-08-2022 om 17:08 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 22-08-2022 om 17:03:

Ja dat allemaal.
En probeer vooral ook voor jezelf te bepalen waar voor jou nu dan de toegevoegde waarde zit. De twee sub-teamleiders weten het goed draaiende te houden. Wat kun jij doen om dit te bestendigen.
Ga vooral ook het gesprek aan met deze beide sub-teamleiders, zou ik zeggen.

Klopt Ginny. Wat mij betreft blijven deze mensen voor een deel doen wat ze nu doen, want dat gaat goed. Denk aan het coachen van teamleden en de dagelijkse aansturing. En dan kan ik me meer richten op structurele verbeteringen. En een dagje minder werken, zodat de balans werk-prive beter is

Ik zou wel met de teamleden in gesprek gaan over de feedback in een persoonlijk gesprek. Dan kunnen ze eea toelichten als dat aan de orde is en daar kun jij ook weer van leren. Sowieso is een persoonlijk gesprek vaak goed voor de relatie en je laat zien dat je de feedback serieus neemt.

RosaMontana schreef op 22-08-2022 om 17:55:

Ik zou wel met de teamleden in gesprek gaan over de feedback in een persoonlijk gesprek. Dan kunnen ze eea toelichten als dat aan de orde is en daar kun jij ook weer van leren. Sowieso is een persoonlijk gesprek vaak goed voor de relatie en je laat zien dat je de feedback serieus neemt.

Goed advies, zou ik ook doen. 

TO, komt nu niet jouw positie in het gedrang nu voor deze (tijdelijke) oplossing is gekozen?

key_west

key_west

22-08-2022 om 20:24 Topicstarter

@Rosamonta, ja, helemaal eens. Voor mij waardevolle feedback. Ik sta er open voor. Ik hoop dat degenen die het treft, in gesprek willen (ik kan niet zien wie de feedback gegeven heeft - is anoniem - dus lastig voor mij om mensen individueel te benaderen)

@Kersje.
Mijn positie wordt inderdaad wel anders nu. Binnen onze organisatie zijn er veel grote teams die al subteamleiders hebben plus een teammanager. Dus dat zou goed moeten gaan.
Maar de vraag is ook: als ik ga doen wat ik het liefst doe, en ik pak andere dingen niet meer op, wat betekent dat dan uiteindelijk voor mijn rol en past daar nog het 'etiket' teammanager bij? 
Dat zullen we moeten zien en dat vind ik best spannend, die onzekerheid. Ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt..maar hoe dan precies...fijn als dat ook helder is. 
Ik ga zorgen dat ik zelf duidelijk op papier heb wat ik wel en niet zou willen - fijn om daar dan zelf 'leidend' in te zijn. 

key_west schreef op 22-08-2022 om 20:24:

@Rosamonta, ja, helemaal eens. Voor mij waardevolle feedback. Ik sta er open voor. Ik hoop dat degenen die het treft, in gesprek willen (ik kan niet zien wie de feedback gegeven heeft - is anoniem - dus lastig voor mij om mensen individueel te benaderen)

Als je er een tijd uit bent geweest zou ik sowieso met alle teamleden even een gesprekje inplannen. Hoe gaat het ermee, wat speelt er en wat wil je me meegeven n.a.v. het medewerkersonderzoek. 

key_west

key_west

23-08-2022 om 12:52 Topicstarter

RosaMontana schreef op 22-08-2022 om 22:38:

[..]

Als je er een tijd uit bent geweest zou ik sowieso met alle teamleden even een gesprekje inplannen. Hoe gaat het ermee, wat speelt er en wat wil je me meegeven n.a.v. het medewerkersonderzoek.

precies. Ben zelf ook benieuwd hoe het met iedereen gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.