Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fles wijn als relatiegeschenk


Elpisto schreef op 27-01-2023 om 09:31:

[..]

Laten we dit niet gaan doen. Want dat is wel een beetje het probleem vna veel van deze discussies. We hebben allemaal een mening op basis van onze eigen ervaringen, wat eigenlijk direct in houd dat er geen goed-fout is. Immers, je kunt niet vertellen dat iemand zijn ervaring niet klopt.

Maar dat bedoel ik ook; iedereen heeft zijn eigen ervaringen. Alleen er wordt hier in dit topic gereageerd dat ik blijkbaar in " een hele vreemde omgeving leef " omdat hier nagenoeg niemand drinkt, wat onzin is dat is gewoon de realiteit.  En dat anderen zich dat niet voor kunnen stellen terwijl als je de actualiteiten een beetje volgt je kunt weten dat de cultuur omtrent het drinken van alcohol echt wel aan het veranderen is. Veranderingen gaan alleen op de ene plek wat sneller dan op de andere.

Gingergirl schreef op 27-01-2023 om 09:44:

[..]

Maar dat bedoel ik ook; iedereen heeft zijn eigen ervaringen. Alleen er wordt hier in dit topic gereageerd dat ik blijkbaar in " een hele vreemde omgeving leef " omdat hier nagenoeg niemand drinkt, wat onzin is dat is gewoon de realiteit. En dat anderen zich dat niet voor kunnen stellen terwijl als je de actualiteiten een beetje volgt je kunt weten dat de cultuur omtrent het drinken van alcohol echt wel aan het veranderen is. Veranderingen gaan alleen op de ene plek wat sneller dan op de andere.

Ik vind de verschillen in onze leefwerelden heel fascinerend, niet alleen door dit draadje, gewoon in het algemeen. Ik geloof ook wel dat er steeds meer mensen met gezondheid bezig zijn en dat er een kentering plaatsvindt en dat die per bubbel wel verschilt in tempo. Ik woon in een redelijk conservatief gebied waar veel mensen vinden dat 'vroeger alles beter was'. Veranderingen gaan hier langzaam. Mensen zijn nogal gehecht aan 'hoe het altijd ging'. 
Maar als landelijk gezien 80% van de volwassenen wel eens alcohol drinkt, is het die spreiding wel heel breed. Ik merk hier bijvoorbeeld wel dat het vroeger normaal werd gevonden als kinderen van een jaar of 13 al bier dronken, terwijl dat nu vanaf een jaar of 16 is. Roken is ook stukken minder. Maar ik ken echt nog wel mensen die roken.
Niet van mijn vrienden, wel oudere familieleden en collega's. Onder jongeren is vapen bijvoorbeeld wel weer populair, maar dan vooral binnen bepaalde groepen. Er zijn vriendengroepen waar iedereen dat dom vindt en groepen waarin iedereen het doet.

MamaE schreef op 27-01-2023 om 11:29:

[..]

Ik vind de verschillen in onze leefwerelden heel fascinerend, niet alleen door dit draadje, gewoon in het algemeen. Ik geloof ook wel dat er steeds meer mensen met gezondheid bezig zijn en dat er een kentering plaatsvindt en dat die per bubbel wel verschilt in tempo. Ik woon in een redelijk conservatief gebied waar veel mensen vinden dat 'vroeger alles beter was'. Veranderingen gaan hier langzaam. Mensen zijn nogal gehecht aan 'hoe het altijd ging'.
Maar als landelijk gezien 80% van de volwassenen wel eens alcohol drinkt, is het die spreiding wel heel breed. Ik merk hier bijvoorbeeld wel dat het vroeger normaal werd gevonden als kinderen van een jaar of 13 al bier dronken, terwijl dat nu vanaf een jaar of 16 is. Roken is ook stukken minder. Maar ik ken echt nog wel mensen die roken.
Niet van mijn vrienden, wel oudere familieleden en collega's. Onder jongeren is vapen bijvoorbeeld wel weer populair, maar dan vooral binnen bepaalde groepen. Er zijn vriendengroepen waar iedereen dat dom vindt en groepen waarin iedereen het doet.

Het zal inderdaad ook een beetje geografisch verschillend zijn, vermoed ik. Hier op het platteland gaat verandering allemaal net even wat minder snel als in andere delen van het land, vermoed ik. Of dat het met het "aard van het beessie" te maken heeft misschien.

Hier is het allemaal wat gemoedelijker. We maken ons niet zo druk. Wat vandaag niet komt, komt morgen wel. Zaken als de zwarte-pietdiscussie kennen we bij wijze van alleen maar van de televisie. 

En laten we wel zijn: Ook hier is de groep "Vroeger was alles beter" ook vrij groot. Die gooien het liefst weer turf in hun kachel, bij wijze van. 

Ik herken persoonlijk het alcoholvrije helemaal niet. Ik denk als je hier in de buurt met een alcoholvrij drankpakket aan komt, dat ze je heel raar aan gaan kijken. Maar dat wil niet zeggen dat die beweging niet in gang gezet is. We moeten daarom oppassen dat we teveel onze eigen ervaringen als waar aan gaan zien. Die kunnen, zeker geografisch, nogal eens verschillen. 

Elpisto schreef op 27-01-2023 om 12:44:

[..]

Het zal inderdaad ook een beetje geografisch verschillend zijn, vermoed ik. Hier op het platteland gaat verandering allemaal net even wat minder snel als in andere delen van het land, vermoed ik. Of dat het met het "aard van het beessie" te maken heeft misschien.

Hier is het allemaal wat gemoedelijker. We maken ons niet zo druk. Wat vandaag niet komt, komt morgen wel. Zaken als de zwarte-pietdiscussie kennen we bij wijze van alleen maar van de televisie.

En laten we wel zijn: Ook hier is de groep "Vroeger was alles beter" ook vrij groot. Die gooien het liefst weer turf in hun kachel, bij wijze van.

Ik herken persoonlijk het alcoholvrije helemaal niet. Ik denk als je hier in de buurt met een alcoholvrij drankpakket aan komt, dat ze je heel raar aan gaan kijken. Maar dat wil niet zeggen dat die beweging niet in gang gezet is. We moeten daarom oppassen dat we teveel onze eigen ervaringen als waar aan gaan zien. Die kunnen, zeker geografisch, nogal eens verschillen.

Dat is ook wel een van de redenen dat ik best wat kan leren van dit forum.

troelahoep

troelahoep

27-01-2023 om 12:58 Topicstarter

In mijn omgeving wordt er óók echt weinig gedronken. Zelf drink ik heel zelden iets, wel eens in een uitgaansgelegenheid of feestje maar dan maar 1 of 2 glazen (maar geen bier of wijn). Ik haal eigenlijk geen alcohol voor mezelf in huis. Mijn man drinkt wel eens een biertje thuis, maar dat is niet elke week en zeker niet doordeweeks. Wij hebben verschillende vrienden en bekenden die inderdaad niet drinken, of net als ik alleen buiten de deur af en toe een glaasje. Ook als er iemand hier op visite komt wordt er vaak niet gedronken, want men moet nog rijden. 

De redenen om niet te drinken zijn divers: gewoon niet zo lekker vinden, bepaald medicijngebruik, willen afvallen, vroeger problematisch drinker geweest en dat nu niet meer willen of principiële geheelonthouders. De enigen waarvan ik weet dat ze graag drinken zijn buren, maar die drinken al echt teveel of ik vind ze niet aardig. Dus die krijgen in beide gevallen geen flessen wijn van mij. 

Maar goed, om ontopic te blijven: wijn of niet, ik vind het dus jammer dat wijn blijkbaar de standaard is. Omdat ik het zelf niet gebruik, geen afnemers heb verder en het geen verantwoord kado vind vanwege de nadelen van alcohol. Daarnaast denk ik dat ongevraagde en ongewenste geschenken sowieso onverantwoord zijn vanuit verspillingsoogpunt. Vroeger niet zo'n probleem, nu begint er op allerlei gebieden schaarste te ontstaan.

Zijn we niet allemaal minder gaan drinken met het klimmen van de leeftijd en het toenemen van verantwoordelijkheden (kinderen)? 

Wij kopen zelf ook nooit alcohol. We drinken vooral met 'gelegenheden'. Heel af en toe thuis, als we een avondje met zijn tweeën zijn, uitgebreid koken, toastjes met kaasjes etc. op de bank en dan een lekker glaasje erbij. Dat zijn dan gekregen flessen. Zo heel veel flessen krijgen we ook weer niet.
Toen ik nog alleen woonde dronk ik thuis nooit alcohol. Ik wilde niet zo'n eenzame drinker worden, dat vond ik zo treurig. Dat je dan thuis een fles opentrekt met als reden 'het is zaterdag' en na verloop van tijd ook omdat het vrijdag, zondag, maandag, dinsdag, woensdag of donderdag is.

troelahoep

troelahoep

27-01-2023 om 13:14 Topicstarter

Philou schreef op 27-01-2023 om 13:00:

Zijn we niet allemaal minder gaan drinken met het klimmen van de leeftijd en het toenemen van verantwoordelijkheden (kinderen)?

Zou best kunnen!

Philou schreef op 27-01-2023 om 13:00:

Zijn we niet allemaal minder gaan drinken met het klimmen van de leeftijd en het toenemen van verantwoordelijkheden (kinderen)?

Wel minder als in hoeveelheid. De tijd dat ik in het weekend elke nacht laveloos in huis kwam, is wel voorbij. Dat is geinig als je een jaar of 18 bent en verder de volgende dag geen verplichtingen hebt.

Maar ik denk, sinds we samen wonen/kinderen hebben, de frequentie wel hoger is geworden. Ik wil niet zeggen elke dag, maar ik denk dat we gemiddeld toch wel 4/7 dagen samen op de bank zitten met een glas wijn en een mooi speciaal biertje. Dat blijft dan bij 1/2 glazen, zeker ook met het oog op als er iets met de kids is, ik gewoon nog kan auto rijden. Maar als ik er zo over nadenk is de frequentie wel een stuk hoger geworden dan als puber. 

Verreweg de meeste mensen in mijn omgeving drinken wel alcohol. Niet perse heel veel of heel vaak maar het wordt wel gedronken. Ik drink zelf bijna niet en maak toch nog heel regelmatig mee dat het eigenlijk maar ongezellig wordt gevonden als ik een cola bestel. 
Uiteraard ken ik ook wel niet drinkers maar dat zijn voornamelijk mensen die uit religieuze overtuiging niet drinken. Ik weet zo uit mijn hoofd maar 3 personen die niet drinken om andere redenen dan religie. 2 alcoholisten die gestopt zijn met drinken en 1 iemand die het net als ik niet lekker vindt.
Ik vind zelf er gewoon weinig aan maar ik heb er verder niks op tegen dus neem gerust een fles wijn in ontvangst en geef het door aan een liefhebber (en daar ken ik er genoeg van.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.