Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Flexwerker te weinig inzetten, in laten halen in de zomervakantie?

Collega van mij vertelde het volgende;

Ze heeft op dit moment verlof.
Begint begin 2019 weer met werken, ze heeft een vast contract van 28 uur per week als flexer/invalkracht.
De afspraak die gemaakt is met de flexers, is dat zij 8 uur per week ingeroosterd worden, en voor hun overige uren 'bewaard' worden voor calamiteiten, zoals ziekte, vakanties, vaste krachten die vrij willen, etc. Afgelopen jaar was dat geen enkel probleem, o.a vanwege veel personeelstekorten.
We werken volgens de jaaruren-systematiek.

Maar; er is de afgelopen tijd veel nieuw personeel aangenomen, met als gevolg dat er niet voldoende uren zijn voor iedereen. Ze wordt nu voor 8 uur per week ingeroosterd, en moet zelf kijken of er diensten vrij komen die ze draaien kan, omdat ze anders in de zomer alles in zou moeten halen.

Ze vroeg aan mij of dit mocht. Ik dacht van niet, ze heeft toch tot het eind van het jaar de tijd om haar uren te maken?

Flavia

Flavia

10-12-2018 om 15:34

Vakbond

Heeft ze haar vakbond al gevraagd, zij zijn de aangewezen personen om deze vraag te benantwoorden. Kennen ook de uitleg van de cao.

MoederVan3

MoederVan3

12-12-2018 om 16:41

Hangt van contract af.

Zie deze link: https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/arbeidsvoorwaarden/flexwerk#flexcontracten

Het hangt er dus een af van wat er precies in het contract staat.
Maar als je 32 uurs contract hebt, moet de werkgever 32 uur uitbetalen.
Ik weet van mijn jongste dat ze daar ook wel proberen te schuiven. Ik heb contract en CAO van hem bekeken en het mocht niet. Dus als collega echt een vast aantal uren heeft, dan mag deze constructie niet. Nadat zoon er wat van gezegd had, moest hij af en toe werken in andere vestiging, zelfde reisafstand. Dat mag weer wel.

Fenix78

Fenix78

14-12-2018 om 13:12 Topicstarter

Dank je wel!

Ik zal de link aan haar doorsturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.