Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fooi

Fooi op vakantie: 'Kieper in Spanje niet je portemonnee met kleingeld om' https://www.nu.nl/geldzaken/6209234/fooi-op-vakantie-kieper-in-spanje-niet-je-portemonnee-met-kleingeld-om.html (via @NUnl)

Waarom zo ingewikkeld? Inclusief en exclusief kan beide voorkomen. Danmoet je op debon kijken? Het is 2022, waarom krijgt het personeel wereldwijd niet gewoon een net uurloon? 

Wat zeggen ze eigenlijk in het buitenland over fooienin Nederland?


In de ideale wereld zou dat zo zijn. Helaas is dit niet de ideale wereld.

Ook bij ons niet hoor. Denk maar even aan de maaltijd- en pakjesbezorgers en anderen in uitbuitbaantjes.

Ik denk dat ieder land zo zijn eigen normen heeft verdiep je voordat je naar het land gaat in deze normen en gedraag je ernaar en er is niets ingewikkeld aan. 

Een fatsoenlijk loon is leuk maar in sommige landen zien ze een fooi voor bedienend personeel als een manier om personeel te motiveren. Bij het restaurant waar we regelmatig eten is het bedienend personeel goed en gemotiveerd, zien we eens iemand lopen die minder gemotiveerd is dan zien we diegene vaak daarna niet meer terug. Maar in landen met een dooie systeem ziet het personeel dat direct terug in de fooi en dat motiveert dus wel om daarna toch dat stapje harder te werken.

Kerstin75

Kerstin75

04-07-2022 om 11:40 Topicstarter

Decembermamma schreef op 04-07-2022 om 11:27:

Ik denk dat ieder land zo zijn eigen normen heeft verdiep je voordat je naar het land gaat in deze normen en gedraag je ernaar en er is niets ingewikkeld aan.

Een fatsoenlijk loon is leuk maar in sommige landen zien ze een fooi voor bedienend personeel als een manier om personeel te motiveren. Bij het restaurant waar we regelmatig eten is het bedienend personeel goed en gemotiveerd, zien we eens iemand lopen die minder gemotiveerd is dan zien we diegene vaak daarna niet meer terug. Maar in landen met een dooie systeem ziet het personeel dat direct terug in de fooi en dat motiveert dus wel om daarna toch dat stapje harder te werken.

Maar waarom is dat alleen in de horeca? Dat doen we toch nergens anders? Kappers, bezorgers, vuilnismannen, leerkrachten? Hoeven die niet goed en gemotiveerd te zijn? 

Ik geef wel degelijk ook fooien aan bezorgers, mijn witte werkster en mijn kapper bijvoorbeeld. Niet om ze te motiveren, wel omdat ik ze waardeer.

Edit: en omdat ze relatief weinig verdienen voor wat ze doen.

Kerstin75 schreef op 04-07-2022 om 11:40:

[..]

Maar waarom is dat alleen in de horeca? Dat doen we toch nergens anders? Kappers, bezorgers, vuilnismannen, leerkrachten? Hoeven die niet goed en gemotiveerd te zijn?

Bij kappers en bezorgers gebeurd het ook vaak. Maar vuilnismannen en docenten kun je moeilijk op basis van fooi belonen die doen werk wat dagelijks door de gebruikers wordt afgenomen. Met een tijd van krapte merk je wel steeds meer dat er makkelijker mensen aangenomen worden, dit jaar in mijn omgeving al 3 docenten die uiteindelijk toch maar ontslagen zijn maar waarschijnlijk volgend jaar weer ergens voor de klas staan helaas.

Bijtje82

Bijtje82

04-07-2022 om 16:54

Ik denk dat er vooral verschil is tussen een full time of part time Baan. En of dit op kantoor is of niet en wat het betaald. 
Een vuilnisman verdiend bruto gemiddeld zo'n 2000.  Absoluut geen vetpot, maar ook geen honger loon. 
Hij is voor mij niet speciaal een dienstverlener of hoe leg ik dat uit?
Een Ober of serveerster komt mij persoonlijk helpen, doet wat ik vraag en meestal wanneer het mij uitkomt. 
Als hij/zij dan ook nog eens extra de best doen dan mag dat best beloofd worden. 

Ik verdien ook zo'n 1600 netto per maand, werk me uit de naad voor mijn werkgever en doe vanalles voor de klanten. Maar ik krijg geen fooi hoor. 

Nu ik dit zo zit te typen bedenk ik me dat het verschil tussen wel of geen fooi, misschien zit in feit dat er bij bepaalde zaken geen contante afrekeningen zijn. Dus hoef je ook niet na te denken over fooi of niet. 

dan

dan

04-07-2022 om 16:54

IMI-x2 schreef op 04-07-2022 om 12:00:

Ik geef wel degelijk ook fooien aan bezorgers, mijn witte werkster en mijn kapper bijvoorbeeld. Niet om ze te motiveren, wel omdat ik ze waardeer.

Edit: en omdat ze relatief weinig verdienen voor wat ze doen.

Hier rond ik het bedrag bij de kapper ook altijd naar boven af. De pizzabezorger krijgt ook fooi, huishoudelijke hulp heb ik niet. En als de streekkrant bezorger rond komt aan het eind van het jaar, dan krijgt hij ook altijd iets. 

Kerstin75 schreef op 04-07-2022 om 11:40:

[..]

Maar waarom is dat alleen in de horeca? Dat doen we toch nergens anders? Kappers, bezorgers, vuilnismannen, leerkrachten? Hoeven die niet goed en gemotiveerd te zijn?

Leerkrachten in het basisonderwijs worden geregeld overstelpt met plantjes, chocola, toiletartikelen, theeboeketjes, beschilderde bekers/schorten... ook een soort fooien. En als ze boffen een stevige cadeaubon 

Wilgenkatje- schreef op 04-07-2022 om 18:35:

[..]

Leerkrachten in het basisonderwijs worden geregeld overstelpt met plantjes, chocola, toiletartikelen, theeboeketjes, beschilderde bekers/schorten... ook een soort fooien. En als ze boffen een stevige cadeaubon

Precies op juffendag, ze organiseren het zelf! 

Decembermamma schreef op 04-07-2022 om 19:22:

[..]

Precies op juffendag, ze organiseren het zelf!

Dat zal wel moeten wil je het niet "tig" keer willen vieren maar de kinderen toch een leuke feestdag kunnen geven. Puur praktisch, niet uit hebzucht of fooi.

Max88 schreef op 04-07-2022 om 20:43:

[..]

Dat zal wel moeten wil je het niet "tig" keer willen vieren maar de kinderen toch een leuke feestdag kunnen geven. Puur praktisch, niet uit hebzucht of fooi.

Vind jij juffendag een leuke feestdag? En nuttig? Ik niet. 

Rhonda schreef op 04-07-2022 om 23:50:

[..]

Vind jij juffendag een leuke feestdag? En nuttig? Ik niet.

Oh, boeiend. Ben jij altijd nuttig? Mogen kinderen het misschien leuk vinden? 

Ik geef altijd fooi in de horeca, bezorging, taxi etc. Als ik tevreden ben over de service.
Bij vaste diensten zoals kapster, pedicure, manicure en werkster etc. Geef ik geen fooi maar wel 2x per jaar (zomervakantie en rond kerst) een extraatje variërend van een kaart met geld tot  bos bloemen. 
Op de lagere school gaf ik ook die zelfde periode een cadeautje aan de leerkracht . Gewoon als blijk van waardering. En dat geef ik trouwens ook aan de leiding van de sport en scouting.

Kerstin75

Kerstin75

05-07-2022 om 09:47 Topicstarter

En dan de postbezorger en alle pakkettenbezorgers? De schoonmakers op je werk? De orderpickers die al jouw bolcomspulletjes pakken? Waarom maken we verschil terwijl iedereen minimaal minimumloon verdient? Dat je de folderbezorger eens per jaar een euro geeft heeft toch niks met een fooi te maken? Geef je in het restaurant ook een euro fooi? 

Kerstin75 schreef op 05-07-2022 om 09:47:

En dan de postbezorger en alle pakkettenbezorgers? De schoonmakers op je werk? De orderpickers die al jouw bolcomspulletjes pakken? Waarom maken we verschil terwijl iedereen minimaal minimumloon verdient? Dat je de folderbezorger eens per jaar een euro geeft heeft toch niks met een fooi te maken? Geef je in het restaurant ook een euro fooi?

Mijn vaste bezorgers krijgen rond de feestdagen ook een bedrag en dat is dan  geen euro. 

Wat betreft de schoonmakers op mijn werk, die leveren de dienst aan mijn werkgever. Maar die krijgen ook altijd wat van mijn werkgever.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.