Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Foto bankpas voor baan?

Een van mijn kinderen gaat binnenkort op stage. Hier komen wat formulieren bij kijken en er wordt dus ook gevraagd om een foto van zijn bankpas, ik neem aan om daar de vergoeding op te storten.
Maar hem is ook al gevraagd om zijn bankrekeningnummer in een ander formulier. Hij kan geen foto opsturen want hij heeft van die rekening geen bankpas. Moet hij nou perse een bankpas aan gaan vragen alleen om daar een foto van op te kunnen sturen? Waar komt zo'n eis eigenlijk vandaan?

Vreemde vraag, ik zou eerst eens doorvragen waarom ze dit willen.
Ik kan me iets bij een geldezel voorstellen, maar dat mogen ze dan eerst uitleggen.
Zomaar een foto van je bankpas als je het rekening nummer al hebt gegeven is vreemd.

Bijtje82

Bijtje82

23-01-2023 om 14:53

Het is voornamelijk voor de werkgever om te verifiëren dat de rekening daadwerkelijk op naam van de werknemer staat. Als hij geen bankpas heeft volstaat een kopie van de afschrift vaak ook wel. 

Hieronder officiële uitleg. 


Waarom mag je het salaris niet overmaken op een andere rekening?
Op grond van de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) ben je per 1 januari 2016 verplicht om het salaris van je medewerker over te maken op een bankrekening die (ook) op naam van de werknemer staat. Alleen op deze manier is wettelijk vast te stellen dat minimaal het wettelijk minimumloon aan de werknemer is betaald. Dit geldt overigens ook bij voorschotten.

Als je deze wet niet naleeft kan de werkgever een hoge boete krijgen. Echt hoog! Denk aan 82.000 euro.

Waarom een kopie van de bankpas?
Om ervoor te zorgen dat de werkgever geen boetes krijgt, moet u vragen om een kopie bankpas. Dit is de meest efficiënte manier om vast te leggen dat het opgegeven rekeningnummer daadwerkelijk op naam staat van de werknemer. Als de werknemer dit op een andere manier kan aantonen is dat natuurlijk ook goed.

Ysenda schreef op 23-01-2023 om 14:51:

Vreemde vraag, ik zou eerst eens doorvragen waarom ze dit willen.
Ik kan me iets bij een geldezel voorstellen, maar dat mogen ze dan eerst uitleggen.
Zomaar een foto van je bankpas als je het rekening nummer al hebt gegeven is vreemd.

Dit is echt al sinds jaar en dag gewoon wettelijk geregeld. De werkgever heeft een verplichting om te controleren dat de rekening daadwerkelijk op naam staat van desbetreffende persoon en dient de handtekening te controleren.

Elpisto schreef op 23-01-2023 om 14:57:

[..]

Dit is echt al sinds jaar en dag gewoon wettelijk geregeld. De werkgever heeft een verplichting om te controleren dat de rekening daadwerkelijk op naam staat van desbetreffende persoon en dient de handtekening te controleren.

Klopt, zie ook post van Bijtje82. 

Geen vreemde vraag.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

23-01-2023 om 15:34 Topicstarter

Elpisto schreef op 23-01-2023 om 14:57:

[..]

Dit is echt al sinds jaar en dag gewoon wettelijk geregeld. De werkgever heeft een verplichting om te controleren dat de rekening daadwerkelijk op naam staat van desbetreffende persoon en dient de handtekening te controleren.

Ik heb geen handtekening op mijn bankpas staan hoor. Trouwens, waartegen moet die werkgever de handtekening dan controleren?

WendelmoedM schreef op 23-01-2023 om 15:34:

[..]

Ik heb geen handtekening op mijn bankpas staan hoor. Trouwens, waartegen moet die werkgever de handtekening dan controleren?

Legitimatiebewijs

Bijtje82

Bijtje82

23-01-2023 om 15:59

WendelmoedM schreef op 23-01-2023 om 15:34:

[..]

Ik heb geen handtekening op mijn bankpas staan hoor. Trouwens, waartegen moet die werkgever de handtekening dan controleren?

Ik nu ook niet, maar vroeger was dat wel gebruikelijk. Dan zat er een speciaal stripje waar je met een pen kon tekenen. 

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

Bij de huidige pinpassen zit die strip er niet meer, maar denk bij creditcards nog wel.

WendelmoedM schreef op 23-01-2023 om 15:34:

[..]

Ik heb geen handtekening op mijn bankpas staan hoor. Trouwens, waartegen moet die werkgever de handtekening dan controleren?

Id-kaart, contract. Pin me er niet op vast, maar als je ooit ergens je bankpas voor validatie nodig bent en er staat geen handtekening op, wordt het afgekeurd. Inderdaad op de achterkant. 

Ik moest laatst een bewijs laten zien welke bankrekening op mijn naam staat. Daarvoor was het voldoende om een pdf te maken van een afschrift. Bedragen en naam afschrijving mocht zwart worden gemaakt om privacy  redenen. Het ging hen om de combinatie van mijn naam en banknummer (en misschien ook adres). 
Dat kon ik eenvoudig vanuit mijn bank app regelen. 

Elpisto schreef op 23-01-2023 om 16:03:

[..]

Id-kaart, contract. Pin me er niet op vast, maar als je ooit ergens je bankpas voor validatie nodig bent en er staat geen handtekening op, wordt het afgekeurd. Inderdaad op de achterkant.

Nou ja, niet meer dus.

Prillewits schreef op 24-01-2023 om 15:35:

[..]

Nou ja, niet meer dus.

Dat zou kunnen. Heb zelf nog 2 passen waar het wel op staat.

Veranderd het verhaal ook niet zo, bankpas is gewoon ter validatie. De werkgever moet controleren of het bankrekeningnummer op naam staat van de werknemer. Bankpas is het meest gebruikte, omdat dit het makkelijkste is. Bij een bankafschrift zou je dan alle regels nog eens weg moeten lakken. 

200282

200282

01-06-2023 om 23:17

maar misschien een vreemde vraag. Waarom heb je op de leeftijd van stage geen betaalpas. Hier moet je toch ook mee om leren gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.