Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mabel Pines

Mabel Pines

15-10-2019 om 18:21

Fulltime werken na lang parttime (en na uitval)

Vooral een vraag aan mensen die vanuit een parttime baan (24-28 uur) fulltime (36 uur of meer) zijn gaan werken. Of andersom. En anderen mogen natuurlijk ook reageren. Dit keer niet vanuit thuis bekeken, zoals in het andere draadje, maar even over het werk zelf en je eigen energie.

Ik werk al mijn hele werkzame leven in een sector waar parttime werken heel normaal is. In de organisatie waar ik werk, werkt alleen de directeur fulltime. Ik werk hier al jaren 22 - 24 uur per week, maar wel verdeeld over 4 of 5 dagen. Soms tijdelijk wat uren extra, voor projecten. Wel een erg leuke baan, netjes betaald, veel eigen inbreng, flexibiliteit etc. Maar ik wil al een paar jaar liever 28 of 32 uur werken. Voor het geld en omdat de werkweken dan (denk ik) minder snel voorbij zijn. Anders gezegd: je doet meer in een week, het lijkt me meer voldoening geven.

Binnen mijn huidige organisatie zit dat er niet in. Ik ben net ruim een jaar gedeeltelijk in de ziektewet (geweest) ivm chronische vermoeidheid agv een trage schildklier. Door allerlei aanpassingen aan mijn leefritme en -gewoontes ben ik nu in staat om mijn werk weer volledig te hervatten. Ik heb geleerd om te gaan met verminderde energie en kan gewoon weer alles, als ik maar goed oplet.

Nu zag ik bij een andere organisatie een vacature waar ik erg enthousiast van wordt, maar wel: 36 uur. Nu zit ik al dagen mezelf ervan te overtuigen dat dat een ontzettend goed idee is, maar ik ben ook bang dat ik mezelf rijk zit te rekenen.

Is het echt fijner om fulltime te werken? Maakt het je echt slagvaardiger, simpelweg omdat je er vaker bent? Is een stap van 24 uur naar 36 'goed te doen' vwb energie? Of te groot als je een beetje krakkemikkig in elkaar zit en nog maar sinds 2 maanden in staat bent om weer 24 uur te werken?