Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gastouderschap/ antwoord aan Mark

Dit had je toch kunnen/moeten weten voordat je dit werk ging doen.

Dat hoor ik wel vaker.
Tja, soms kan je alleen werk vinden zonder enig recht.
Ik heb de meeste politieke partijen ondertussen al aangeschreven over de scheve verhoudingen tussen het gastouderschap en de KDV.
En de discussie is in veel bredere zin al gaande in Den Haag over de rechten van de freelancer en de ZZP-er.

Ik blijf actie voeren voor meer rechten.
Vind persoonlijk dat de verplichting van een aansluiting bij een gastoudersbureau ook in moet houden dat er premies afgedragen moeten worden voor WW, ZW en pensioen.
Wat moet je anders met zo' n dure tussenschakel?

dc

dc

02-06-2014 om 22:58

vanuit het perspectief van ouder

Zou ik het toch anders aanpakken. Mijn kinderen zijn jarenlang bij een oppasmoeder geweest. Eentje in Frankrijk voor de 2 oudsten en 1 hier in Engeland. Met beiden had ik een contract voor een vast aantal uren waar ik altijd voor betaalde, en dat werd gemensualiseerd, zodat ze ook in de zomervakantie betaald kreeg. Ik kreeg alleen geld terug als ze zelf moest afzeggen (kwam gelukkig heel weinig voor).

En als ouder vond ik dat redelijk, want je neemt toch de tijd/plek in, ook al breng je je kind een dag niet. En als je een goede oppas bent, dan hebben veel ouders dat er echt wel voor over! Zeker als je flexibel bent.

Jasam

Jasam

02-06-2014 om 23:42 Topicstarter

Deze constructie bestaat hier naar mijn weten niet.
Als de kinderen, door omstandigheden onverhoeds niet komen, worden de uren bijgesteld en verrekend.

En ja, ik ben 365 dagen flexibel in opvang, weekend/nacht meegerekend.

eigenaar gastouderbureau

eigenaar gastouderbureau

03-06-2014 om 07:37

genuanceerder

De meeste gastouders die ik ken hebben een contract waarin ze hebben opgenomen dat ze zelf een X aantal weken onbetaald vakantie nemen, maar doorbetaald worden op alle andere weken. Simpel gezegd is dat: Als gastouder niet kan oppassen is het eigen tijd, als ouders afzeggen in het geval van ziekte of vakantie wordt het doorbetaald.

Ook ken ik er heel veel die een minimum aantal af te nemen uur in hun contracten hebben opgenomen.

Gastouderopvang aan huis valt onder de dienstverlening aan huis en betekent het wettelijk minimum loon, 6 weken doorbetaling bij ziekte en 4 weken doorbetaalde vakanties.

Als jij op deze manier verrekent zit je of bij het verkeerde gastouderbureau die contracten heeft die erg pro-vraagouders zijn of heb je zelf heel ongunstige opvangcontracten afgesloten waarmee je jezelf in de vingers snijdt

eigenaar gastouderbureau

eigenaar gastouderbureau

03-06-2014 om 07:39

met andere woorden

het gastouderschap is lang zo vogelvrij niet als jij doet voorkomen. Het is een kwestie van zakelijk opstellen en duidelijke contracten opstellen. Ook vind ik 4,50 bruto per uur aan de lage kant.

De meeste zitten op de 5 euro of de 5,25 euro

Het gastouderbureau waar jij zit kan je daarin assisteren (horen ze in ieder geval te doen)

Jasam

Jasam

03-06-2014 om 08:38 Topicstarter

Standaard contracten

Ben hier niet anders tegengekomen dan standaard contracten, die zoals je aangeeft inderdaad zeer pro-vraagouder zijn.
Ik weet niet in welk deel van Nederland jij werkzaam bent.
Wij zijn net overgestapt van het ene naar het andere bureau om financiële redenen. Goedkoper voor de vraagouder en een hoger uurtarief voor mij.
Ik zat op 3,90 per uur bij het vorige bureau.
Hoger dan 4,50 ben ik hier in Friesland niet tegen gekomen.
En ik vang kinderen op uit verschillende gezinnen, dus dienstverlening aan huis, met een wettelijk minimum loon en door betaling gaat hier ook niet op.
Ik zal bij het volgende evaluatiegesprek deze gegevens van jou aankaarten bij het gastouderbureau. Wil iig een index op mijn loon bedingen, anders werk ik over 5 jaar nog voor het zelfde bedrag.

eigenaar gastouderbureau

eigenaar gastouderbureau

04-06-2014 om 14:50

Jasam

Mijn bureau is landelijk en je hoeft natuurlijk niet specifiek met een Fries bureau samen te werken. De meeste landelijke bureaus hebben bemiddelingsmedewerkers in Friesland.

Ik ken heel veel bureaus die gastouders eigen voorwaarden en eigen tarief laten houden. Ik durf zelfs wel te stellen dat deze bureaus in de meerderheid zijn.
Ik ben lid van een klankbordgroep met allemaal verschillende gastouderbureaus en die laten uurloon en voorwaarden over wanneer wel of niet doorbetalen echt aan de gastouders over. Ik weet niet beter of dat is de norm.

Ik kan je alleen maar adviseren om, als je op facebook zit, jezelf lid te maken van wat groepen voor gastouders. Zodat je zelf kan zien dat je nu werkt voor zeer ongunstige voorwaarden.

Ik weet niet of dit mag van forumbeheer, maar ik zou naar de facebookpagina "gastouders in nederland" gaan of naar "gastouderopvang" Beiden zijn heel actief en er zitten geen gastouderbureaus op of achter bij mijn weten en wie weet doe je daar nog leuke contacten op.

Jasam

Jasam

04-06-2014 om 19:50 Topicstarter

Dank je voor deze tip

ga ik zeker doen.

mama2

mama2

05-06-2014 om 12:05

maar

je kan je wel aansluiten bij een meer landelijk bureau, als je uurloon omhoog gaat en je collega gastouders doen dat niet....

Mijn jongste (2) zit ook bij een gastmoeder waarvoor ik €5 per uur betaal, incl. luiers (nu niet meer nodig)eten, drinken en uitstapjes. Ze is aangesloten bij een organisatie, maar door haar LR nummer betalen wij haar zelf (en een beetje van de teruggave natuurlijk. Ik meen mij te herinneren dat je in een anders draadje baalde van ouders die hun kroost op de "plots" vrije dagen elders onderbrachten en er geen seconde bij nadachten dat jij dan ook extra geld mis loopt. Kan mij jouw kant indenken, maar ik neem x uur af per week en zit gewoon niet te wachten op een extra dag kosten, ook al heb ik echt een geschenk uit de hemel als oppas.

Ik heb ook een baan waarbij ik van te voren wist nimmer hoger te kunnen dan dat ik nu zit (op je 38e geneeskunde studeren zie ik niet zitten LOL) en salaris technisch ook niet heel erg best uit zou komen later....toch is dit wel wat ik het liefste doe....

Jasam

Jasam

05-06-2014 om 14:27 Topicstarter

Niet vanuit eigen optiek

Waar ik op doel is de scheve verhoudingen tussen KDV en gastouders.
Bij een KDV neem je x-dagen/ dagdelen per maand.
Daar krijg je een nota voor, of je kind nu wel of niet komt of eerder opgehaald wordt.

De gastouder wordt per uur betaald, niet per dag of dagdeel, en als ze niet komen,of eerder worden opgehaald, geen betaling.

Ben al regelmatig in de pen gekropen om de regering wakker te schudden.
Er zijn gastouders die 4-5 uur/1 dag per week oppassen.
Maar er zijn er ook waarvan het hun hoofdinkomen betreft, die 5 dagen fulltime werken als gastouder.

En dan vind ik dus dat er een veel beter vangnet/ voorwaarden nodig zijn.
Ik vind het een volwaardig beroep en niet een " oma past wel op" voor een beetje.

Angela67

Angela67

05-06-2014 om 14:30

marktwerking

jasam,
dit is echt marktwerking. Daar moet je de overheid niet bij betrekken.
(en dat zeg ik, die marktwerking voor veel zaken juist niet goed vind).
gr Angela

Ely

Ely

05-06-2014 om 14:39

Bedoel je nu

Dat je wilt dat de gastouders ook de volledige periode betaalt zouden moeten krijgen? Wat is dan nog het voordeel van de gastouder voor de klant? Ik denk dat je je tent kunt sluiten als je dat gaat doen.

Jasam

Jasam

05-06-2014 om 16:07 Topicstarter

Nee Ely,

Ik vind dat er naast de plichten die aan een gastouder opgelegd zijn,
er ook rechten moeten komen.

Je moet aangesloten zijn bij een gastouderbureau, voor wat?
De herhaling van de EHBO 1x per 2 jaar), de risico-inventarisatie (30 min) en de betaling van en naar. Gem. kosten 900 euro per kind per jaar.

Laat ze maar een salarisadministratie gaan bijhouden en verzekeringspremies afdragen en de gastouders de rechten geven op ZW en WW en pensioen.
Laat dat maar ingaan bij gastouders die meer dan 25 uur per week werkzaam zijn.

Ely

Ely

05-06-2014 om 20:59

O sorry

Dan snap ik je...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.