Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

thuiszitter

thuiszitter

13-03-2015 om 07:54

geen inschrijfadres, wat dan?

Hallo iedereen, ik ben zoals de meeste mensen gescheiden of er mee bezig, en bij mij is het volgende van toepassing.

Op dit moment heb ik geen geldig inschrijfadres omdat ik de woning heb verlaten opdat de kinderen en aanstaande Ex tot het huis verkocht is daar kunnen blijven zitten, en als de woning verkocht is zit ik serieus te overwegen om in een camper te gaan wonen ter vervanging van een echt huis.

Hoe zit het in de eerste situatie aangezien je eigenlijk in de BRP ingeschreven moet zijn?
Kun je dan enkel volstaan met een briefadres?
Heeft dit volgend jaar gevolgen voor mijn vader die WAO zit, weduwnaar is en recht heeft op zorgtoeslag? ( dit jaar zal het wel meevallen, maar uit de info die ik heb gewonnen bij de belastingdienst worden de regels per 2016 opnieuw aangescherpt )

Kun je als Nederlander een camper permanent bewonen, en hoe zit het dan met het feit dat je van de meeste campings een x aantal maanden er niet mag komen?

Heeft dit invloed voor mij als uitkeringsgerechtigde ( WIA )en alimentatiebetaler ?


Nee

Je kan niet permanent in een camper wonen als je aanspraak wil maken op uitkeringen, dan moet je een adres hebbe, een brief adres is te weinig.

Voor je vader heeft het gevolgen oa voor belastingen, want wordt op papier een twee persoonshuishouden als je daar gaat inschrijven.

Kijk ook eens op camperforum.nl voor meer info

Paddington

Paddington

13-03-2015 om 09:03

Een briefadres

Wordt altijd maar tijdelijk verstrekt en niet zomaar. Het voordeel is wel dat het voor degene die het briefadres levert geen probleem oplevert voor belasting en toeslagen enzo.

Dus als je weet hoelang jij in een camper gaat wonen is een briefadres een goede mogelijkheid.

Anders zou je kunnen kijken of je een kamer kunt huren. Het gebeurt steeds vaker dat mensen hun woonlasten niet meer kunnen betalen en daarom een kamer gaan verhuren.

Maar thuisblijver, ik dacht dat je wat anders had gevonden en niet meer bij je vader woonde?

mirreke

mirreke

13-03-2015 om 11:48

Briefadres

Ik weet dat dit slechts in heel uitzonderlijke gevallen wordt verstrekt, en dit is ook nog eens afhankelijk van de gemeente.

HEt specifieke geval dat ik ken, gaf aan dat een briefadres bij de moeder v betreffende persoon niet mogelijk was, omdat persoon ook daadwerkelijk bij die moeder kon wonen. Briefadres werd dus niet afgegeven.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat dit ook bij jou zal gaan spelen, een gemeente die vindt dat jij gewoon bij je vader zou kunnen wonen, zeker als je dat dus al gedaan zou hebben, tenzij je een gemeente hebt die daar wat coulanter mee omspringt. Maar gemeentes willen ook bezuinigen, en sparen op uitkeringen...

thuiszitter

thuiszitter

13-03-2015 om 14:02

Ik dacht

Dat we naast een vrije meningsuiting ook de vrijheid hadden om zelf te bepalen hoe we gaan wonen?

@paddington, Ik heb bij mijn vader gewoond, maar mijn vader is de gemakkelijkste ook niet, en toen hij 7 weken eerder stennis aan het schoppen was over een onbenulligs stukje plastic waar de kinderen van mij zelfs bij waren dacht ik meteen , ik moet hier weg.
Ik ben juist gaan scheiden vanwege het vele geruzie, en nu had ik dit hier bij mijn vader opnieuw.
Ik woon nu elders, maar het probleem wil dat dit geen officieel woonadres is.
Bij mijn vader ingeschreven zou kunnen t/m dit jaar, maar vanaf 2016 worden de regels opnieuw aangescherpt, en gaat mijn vader flink achteruit ( € 450,00 )in zijn uitkering als ik bij hem inwoon.

Om de vraag van tijdsduur te beantwoorden leven in camper: altijd!
Ik zie daar alleen voordelen in, behalve dan als je weer wordt gekort op je uitkering, en daar heb ik me dan 30 jaar voor kapot gewerkt, met als resultaat WIA en waarschijnlijk voor 3e keer onder het mes voor mijn knieën waarvoor ik gedeeltelijk afgekeurd ben.

Soms wilde ik dat ik zwart/bruin was en een asielzoeker was, want dan krijg je bijna alles gratis.
Mijn zwager die in de aanloop van de schuldsanering zit, heeft meer vrij te besteden dan ik, en dan kloppen de verhoudingen toch niet meer vind ik.

Zeker als ik soms verhalen lees op het www van moeders die netto 2200 euro of meer te besteden hebben omdat ze allerlei toeslagen en kortingen krijgen terwijl ze nooit of nauwelijks gewerkt hebben.

Kamer huren zou kunnen, maar ik heb geen behoefte aan een kamer met gedeelde keuken en/of sanitaire ruimte, daarnaast moet ik toch minimaal 2 slk hebben, douche, wc en keukentje en wat denk je van al mijn gereedschap die ik in die voorgaande jaren als bouwvakker bij elkaar heb gekocht, heb ik het nog niet over mijn ren/gewone fietsen en aanhanger, waar moet je dat laten met een kamer huren??

Zomaar wat praktische problemen waar ik mee kamp!

Nu zullen jullie miss zeggen koop een huis, maar dan dient dit in het budget te vallen die ik straks heb als het huis verkocht gaat worden aangezien de bank nog geen 100 euro mij wil lenen i.v.m. Wia.

Caesar

Caesar

13-03-2015 om 22:07

Wereldbeeld

"ik ben zoals de meeste mensen gescheiden of er mee bezig"
"Soms wilde ik dat ik zwart/bruin was en een asielzoeker was, want dan krijg je bijna alles gratis."

Vreemd wereldbeeld heb jij...

Angela67

Angela67

13-03-2015 om 23:35

gratis?!

"Soms wilde ik dat ik zwart/bruin was en een asielzoeker was, want dan krijg je bijna alles gratis." > inclusief een verwoest leven? herinneringen aan mensen en je land waar je waarschijnlijk nooit meer kan komen en waar iedereen dood is of onderdrukt wordt?
Ik zou zeggen: ga er eens lekker op vakantie met je camper.
sjonge jonge zeg, schaam je!
gr Angela

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 02:52

Niet alles is goud wat er blinkt..

"Zeker als ik soms verhalen lees op het www van moeders die netto 2200 euro of meer te besteden hebben omdat ze allerlei toeslagen en kortingen krijgen terwijl ze nooit of nauwelijks gewerkt hebben."

Niet alles is goud wat er blinkt... en het gras van de buurman is altijd groener. Toch?

Waarschijnlijk komt dit door jouw frustratie. Iedereen heeft het zo fantastisch, behalve jij!!

Misschien is het een optie om langs het Maatschappelijk Werk te gaan voor advies?

thuiszitter

thuiszitter

14-03-2015 om 09:26

ook even reageren op off topic reacties

@ caesar en angela67, wil je beweren dat het normaal is dat steeds meer mensen die in dit land geboren en getogen zijn, altijd hard voor hun centen hebben gewerkt incl. mezelf nu ( afgezien van die vreselijke situatie waarin de asielzoekers in verkeer(d)en ), dat juist die mensen alles gratis krijgen en de hardwerkende man die door scheiding in soms schrijnende situaties komt?

Dan weten jullie waarschijnlijk ook dat Nederlanders bijna het meeste afdragen per persoon voor deze mensen die hier opgevangen worden, dit zijn gewoon de feiten.
Oh ja, dat mag je niet zeggen he de Waarheid, want daar kunnen we dan niet goed tegen, en dat terwijl steeds meer van het eigen volk onder de armoede grens zit en naar de voedselbank moet, want dat vinden jullie normaal!
Gezien jullie reactie zullen jullie wel niet op de PVV stemmen, ik dus wel, en ik hoop dat zijn partij het voor het zeggen gaat krijgen, want ook ik zeg Minder!

Of mensen die al jaren ingeschreven staan om een huurwoning, maar dan weer naar achter verplaatst worden omdat een asielzoeker voorrang heeft, is dat niet de omgekeerde wereld?

@Monique, nee het gras is echt niet groener bij de buren, dat is maar een illusie.
Maar van de 2200 euro is gewoon waar, althans als ik de zaken mag geloven die de rechtbank zijn gepasseerd.
En nee ik hoef echt niet langs maatschappelijk hulp, wil jij er miss naar toe?

Mieke

Mieke

14-03-2015 om 12:01

flexibel

Asielzoeker krijgen niet alles gratis. Ook hebben ze erg weinig te kiezen.

Als je graag een eigen woning wil dan zal je heel flexibel moeten zijn. Misschien kan je via een woningbouw vereniging in een plaats ergens in Noord Oost Groningen of ergens in Zeeland wel een huisje of appartement krijgen. Maar dat wil je waarschijnlijk niet.

Waarom eigenlijk geen kamer? Nu deel je toch ook de badkamer met je vader of bij wie je ook in woont. Dan heb je in ieder geval een eigen plek met een adres. Van daaruit kan je dan in alle rust iets anders gaan zoeken. Is in ieder geval de stress rondom de woning voorlopig weg. En dat is toch ook belangrijk?

Verder hoor ik je iets roepen over je inkomen. Je geeft aan dat je een WIA uitkering hebt. Maar die had je toch ook al toen je nog getrouwd was en samen met je vrouw leefde? Wat is er financieel dan nu zo anders geworden? Als je vrouw een heel goed inkomen heeft, moet zij jou dan geen partneralimentatie betalen? Heeft zij geen inkomen dan is de situatie nu toch niet zoveel anders dan voorheen? En als je WIA uitkering lager is dan een bijstandsuitkering heb je dan geen recht op een aanvulling vanuit de bijstand?

Ik kan mij wel voorstellen dat het anders voelt en ik merk dat het nog steeds niet goed met je gaat. Ik zou de tip om contact op te nemen met een maatschappelijk werker opvolgen. Ik denk echt dat je hulp nodig hebt om hieruit te komen.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 12:07

tja

'dat juist die mensen alles gratis krijgen en de hardwerkende man die door scheiding in soms schrijnende situaties komt'

Hoe zie je het voor je? Asielzoekers mogen er alleen in als ze een zak met geld meebrengen?

Verder: huren kan makkelijk in oost-groningen hoor! Kopen ook

Verder zeg je dat er mensen zijn die 2200 te besteden hebben. Daar moeten alle vaste lasten nog van af, inclusief de volledige huur want de huurtoeslag zit daar in, inclusief de zorgverzekering en er zal heel wat kinderbijslag bij zitten. Als je een baan hebt met een modaal salaris moet je ook eerst even alle extra's er bij optellen en dan niet uitgaan van 1700 netto in de maand. Dan moet je OOK de huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag en andere toeslagen eerst optellen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-03-2015 om 18:48

Tja...

Zulke praat uit de mond van iemand die zelf nogal flink steun trekt, kan ik niet zo goed hebben.
Je zult vast niet voor niks een Wia hebben, maar een beetje dankbaarheid voor wat hier allemaal is zou niet misplaatst zijn. Ik geloof er helemaal niks van dat je ook maar 5 minuten zou willen ruilen met iemand die zwart/bruin etc. was.

Foei!

bah

Ik vind dat ze jouw uitkering ook wel stop mogen zetten, je moet je niet zo aanstellen en gewoon gaan wereken, nu betaal ik als hardwerkende jouw uitkering, lekker ondankbaar ben jij, inderdaad in oost Groningen is plek zat en anders ga je lekker in Syrië wonen, zijn nu ook mogelijkheden zat.

En ik durf te wedden dat je nog nooit een asielzoeker hebt gezien laat staan hun verhalen hebt gehoord, want dan zou je weteb dat je onzin praat!

thuiszitter

thuiszitter

14-03-2015 om 19:55

WIA

Tja Marsy erg kortzichtig is dit weer, denk je dat ik voor de lol in de Wia zit.
Mag zeer waarschijnlijk voor de 5e keer onder het mes voor mijn knieën, maar nee hoor volgens jou stel ik me dan aan.
Hoezo vooroordelen ??!!
En nee je betaalt niet mijn uitkering, daar heb ik zelf al 30 jaar keihard voor gewerkt, jij betaalt voor al die mensen die hier het land binnenkomen en hier niet geboren, getogen en gewerkt hebben of bijv voor die 450.000.000 die van Opstelten achterover gedrukt heeft, of was het nog ietsje meer? of voor al die miljarden die aan Griekenland straks weer kwijtgescholden worden

@ barvaux, natuurlijk moeten daar alle vaste lasten van af, maar zo`n iemand heeft meer dan ik met hard werken ooit verdiend heb.

Geloof je het zelf dat ze een zak geld bij hebben als ze Nederland in komen.

@ Mieke, ik heb 2 maanden bij mijn vader ingewoond, en ik had echt gehoopt dat het goed zou gaan, maar mijn vader is ook de gemakkelijkste niet, en op een gegeven moment raak je beide geïrriteerd door allerlei gebeurtenissen en dan wordt het tijd dat je verder kijkt. Nu zit ik elders, maar wordt niet gezien als officieel inschrijf adres, dus zolang het huis niet verkocht is kan ik hier blijven, en dan????
Ik kan bij geen enkele bank aankloppen voor een lening omdat ik geen werk heb, en werk vinden vooral als je dan aangepast werk moet vinden wordt vooral in deze tijd erg moeilijk, dus kom niet meteen met al die vooroordelen als je niet weet wat mijn situatie is.

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 21:28

Wie kaatst kan de bal verwachten

Jij mag wel mensen veroordelen, maar als men dat bij jou doet word je boos?
Zij die oordelen weten niet, zij die weten, oordelen niet. Misschien kan je hierover eens nadenken!

Er zijn al wat tips gegeven om iets te doen aan jouw situatie. Of wil je straks, als het huis is verkocht onder een brug gaan slapen of bij het Leger des Heils?

even heel kort

Even heel kort: je moet ingeschreven staan in het bevolkingsregister anders wordt je WIA bevroren. UWV betaalt dan niet uit tot je een geldig inschrijvingsadres hebt. Een inschrijving met de vermelding 'uitsluitend postadres' is daarvoor overigens genoeg.
Voordat UWV tot stillegging van de uitkering overgaat word je overigens eerst aangeschreven met de aankondiging dat je je inschrijving in orde moet maken want dat anders de betaling komt stil te liggen.

Een stilgelegde uitkering wordt alsnog volledig (en dus met terugwerkende kracht) uitbetaald als de inschrijving later alsnog in orde komt.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 22:14

de zak met geld?

Nee, ik geloof niet dat ze een zak geld hebben (waarom denk je dat?) maar ik vraag jou hoe je het voor je ziet. Je wil niet dat ze alles gratis krijgen, hoe moet het dan? Moeten ze er voor betalen? Waarmee dan?

Verder: reken eens voor hoe jij met een modaal loon NIET op 2200 in de maand uit kon komen? Dus inclusief drie kinderen, zorgtoeslag en huurtoeslag en andere kinderkortingen?

thuiszitter

Snap je nu hoe al die asielzoekers zich voelen? Die worden ook met zulke vooroordelen aangekeken.

Maar goed, volgens mij heb je je antwoord al, dat je jezelf erg zielig vindt is duidelijk, succes ermee.

Katniss

Katniss

14-03-2015 om 23:54

Wia

Daar kom je toch tegenwoordig niet meer in met alleen kapotte knieën? Als je kunt typen kun je ook werken. Of bellen, of gordijnen naaien.

thuiszitter

thuiszitter

15-03-2015 om 11:35

WIA

Katniss, ik heb toch helemaal niet gezegd dat ik 100% afgekeurd ben?
Ik heb gezegd dat ik een Wia uitkering krijg, in mijn geval 40% voor de rest geldt een ww uitkering, en is bepaald dat ik andere werkzaamheden kan verrichten.
Maar of die werkzaamheden voorhanden zijn of niet, daar hebben ze geen boodschap aan, je kunt nog wat, daar is een uurloon aan gekoppeld en het verlies% wat je met je vorige uurloon hebt, is het percentage waar je voor afgekeurd wordt.

IK kijk elke dag naar vacatures, maar om aangepast werk te vinden moeten er wel eerst vacatures voorhanden zijn.

@barvaux, volgens mij heb jij als 1e gesproken over de zak geld, niet ik zoals je nu suggereert!

@ Temet, dank je voor je uitleg.
Kan ik me daar verder mee oriënteren, want dat is Mijn probleem.
Is briefadres en postadres hetzelfde?
Dus bij campings waar een gedoogbeleid vanuit de gemeente is om het gehele jaar te verblijven en waar je een postadres hebt, zou als ik het goed begrijp voldoende zijn voor mij om een onderdak te hebben, en voldoende om mijn Wia uitkering te krijgen?

Dus de caravan/chalet in mijn vorige zin zou dus ook camper kunnen zijn, zolang ik maar ergens een postadres heb?

Dus het postadres zou ook het adres van mijn vader mogen zijn, zonder dat ik daar echt inwoon?

Vraag je dit omdat inwoning dit jaar nog gedoogd wordt omdat hier sprake is van Vader-zoon relatie zonder dat hij gekort word, echter vanaf 2016 wordt hij wel gekort omdat de belastingdienst me vanaf dat moment ziet als fiscale partner.

Dus om op het Topic onderwerp en vraag te komen: Is er een mogelijkheid om zonder vaste woon/verblijfplaats toch mijn uitkering te behouden, en is dan alleen een brief/post adres voldoende, op zodanige manier dat dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor die betreffende huisbezitter/gebruiker

Verblijfadres moet bekend zijn.

Alleen postadres is dus niet voldoende, rondzwerven zonder dat je verblijfadtes bekend is bij uwv maakt de betaling van je uitkering onzeker.

thuiszitter

thuiszitter

15-03-2015 om 15:57

wil40

Ik heb wel een verblijfadres, maar als ik hiervoor naar gemeente ga krijg ik denk ik geen antwoord wat ik wil horen, en dan??
Volgt dan uitzetting, of wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Monique D*

Monique D*

15-03-2015 om 18:59

Camper is geen verblijfadres

..want met een camper kan je jezelf verplaatsen. Hoe weet de postbezorger waar je woont?

Is een bungalow- of vakantiepark geen goed idee? Van daar uit kan je je oriënteren op een betere woning.

Je kan ook contact opnemen met het UWV over wat ze onder verblijfadres kunnen verstaan bij het uitbetalen van jouw WIA-uitkering.

Wil40

Je moet zorgen dat je bereikbaar bent op het adres waar je bent ingeschreven, want dat is in het algemeen hetbij het UWV bekende adres, daar wordt de post (en dus ook alle beslissingen) heengestuurd. Maar een inschrijfadres is (tegenwoordig) echt noodzakelijk. Een verblijfsadres alleen is niet genoeg.

Er is overigens een obscure uithoek in die regelgeving: als je je wilt inschrijven, dat kan niet, en daartegen stel je bij het bevolkingsregister bezwaar in, dan komt het ook goed. Maar als je daarmee in de problemen komt moet je naar het Juridisch Loket want dan wordt het erg ingewikkeld. Dus nee, MoniqueD, verblijfsadres is helaas niet genoeg. Vroeger wel, nu niet meer. Dat schijnt erg goed te zijn voor fraudebestrijding en om spookburgers tegen te gaan. De praktijk is volgens mij dat vooral mensen met woonproblemen de dupe zijn. Maar hé, wat maakt het uit, alles voor meer controle op de burger.

Groeten,

Temet

kamer en camper

Als je één kamer hebt (kan ook gemeenschappelijke keuken etc. zijn) en je laat je daar inschrijven, dan heb je een woon- en verblijfadres én een postadres en kun je vervolgens met je campertje gaan toeren. De kosten van het kamertje zijn relatief gering tegenover de vrijheid die je daarna hebt.

Als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling dat een van de kinderen bij jou ingeschreven wordt, dan is één kamer natuurlijk wel erg klein. Als één kind bij jou ingeschreven wordt krijg je extra inkomsten: kinderbijslag, kindgebonden budget etc. En als je een zelfstandige wooneenheid kunt huren krijg je huurtoeslag (naast de zorgtoeslag die je al hebt). Zo komen die vrouwen aan 2200 euro, maar dat is niet alleen voor hen weggelegd. Het is er ook voor mannen die willen wonen, voor hun kinderen willen zorgen etc.

Tsjor

Postadres

Nog eenvoudiger: 'Op dit moment heb ik geen geldig inschrijfadres omdat ik de woning heb verlaten opdat de kinderen en aanstaande Ex tot het huis verkocht is daar kunnen blijven zitten, en als de woning verkocht is zit ik serieus te overwegen om in een camper te gaan wonen ter vervanging van een echt huis.' Vanwege het verlaten van de woning zou je wel een ander postadres kunnen nemen, maar je inschrijfadres nog o je oude woning kunnen laten staan, totdat de scheiding rond is en de woning verkocht.

Tsjor

Katniss

Katniss

15-03-2015 om 23:11

Tsjor

Als hij dat doet krijgt zijn ex weer minder kgb want dan heeft ze een toeslagpartner.

uitschrijven

Je kunt jezelf niet meer uitschrijven. Pas als je een nieuw adres op kunt geven dan geldt de nieuwe inschrijving als uitschrijving van het oude adres.

thuiszitter

thuiszitter

16-03-2015 om 07:58

Een daar zit net nu het probleem,

Dat als ik een kamer zou huren bij mijn vader in de toekomst, ( nu kan ik daar gewoon officieel ingeschreven staan zonder dat er nadelen aan vastzitten ), maar ik kijk graag wat verder dan mijn neus lang is.
Vanaf volgend jaar wordt mijn vader gekort op zijn uitkering immers ziet men ons vanaf 2016 als fiscale partners, of is dit te omzeilen als ik echt officieel middels contract een kamer huur en daarvoor betaal?
Maar dan zal mijn vader wel weer geen recht op allerlei toeslagen hebben, immers wordt er dan weer beweert dat hij geld verdiend aan de verhuur van de kamer.

Want inderdaad zoals Katniss al goed opmerkte loopt mijn ex nu veel KGB mis omdat ik nog steeds sta ingeschreven om mijn oude adres.

Voor mij persoonlijk is zoals het nu is dat ik ingeschreven sta op mijn oude adres een tijdelijke oplossing, en daarnaast loopt mijn ex om diezelfde reden KGB mis.

Een eigen woning kopen dat gaat niet lukken, en huren al helemaal niet.

En mij persoonlijk maakt het niks uit in welke uithoek in woon, maar om praktische redenen lijkt me dat niet zo handig. ( krijg de kinderen dan noot meer te zien )
Zie ze nu al bijna nooit meer ondanks omgangsregeling.
De oudste zie ik nooit, de middelste om het weekend, evenals de jongste, maar als de jongste niet mee wil ( 12 jaar ) wat doe je dan als ouder??

Katniss

Katniss

16-03-2015 om 10:30

Andere vorm

Je kunt ze niet dwingen, op die leeftijd, om een heel weekend of hele dag te komen. Dan moet je zoeken naar een andere vorm, een keer per week samen eten, in het weekend naar de sport gaan kijken, af en toe een dagje uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.