Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mandy

Mandy

02-06-2019 om 21:07

Geld verschuldigd aan werk na ontslag

Hoi allemaal,

onze zoon had een bijbaan tot heden, met veel plezier gewerkt van 10 september 2017 tot 1 mei 2019. Na het ontslag was niet duidelijk hoeveel onze zoon zou krijgen, maar vakantie geld, pbl uren etc sowieso. Nu kreeg hij dus zijn salarisstrookje, maar staat ruim 200 euro in de min!! Bleek dus dat hij ruim 40 uur te weinig gewerkt heeft. Dus wij zijn erachter aan gegaan, blijkt dat hij 20 uur te weinig heeft gewerkt in 2018 en 2019, dus dat is nog logisch. Maar in de tijd 10 september 2017 tot 1 januari 2018 blijkbaar ook 20 uur. Hij heeft een 4 uur per week contract, dus dat is 5 weken. In 15 weken tijd heeft hij al 5 weken te weinig gewerkt. Ik snap dat hij te veel geld betaald gekregen heeft, dus dat wij dat verschuldigd zijn aan het bedrijf. Maar hij heeft in de eerste maanden nooit afgemeld en nooit ziekgemeld, dus dit is volledig de fout van het bedrijf zelf. Zij hadden heb kunnen waarschuwen dat hij 40 uur te weinig gewerkt heeft, dus dan had hij extra kunnen werken of een deel al kunnen terugbetalen. Maar nu is het compleet uit het niets. De schuld is betaald, maar eerlijk gezegd vind ik het heel slecht geregeld.

Is dit de schuld van het bedrijf of zie ik het nu te zwart wit? Onze zoon werkte niet regelmatig, de ene week 8 uur of 12 uur en soms was hij een week vrij. Hij had nog genoeg vakantie uren etc, dus daar kan het niet aan liggen. De volgende keer gaat hij het duidelijk bijhouden, hij ging er namelijk van uit dat dit ook bij de taak van de planning hoorde om zulke zaken bij te houden.

Grootgrutter?

Ik begrijp iets niet. Kreeg hij iedere maand een vast bedrag ook al werkte hij wisselende hoeveelheden uren? En was het bij de blauwe grootgrutter?

Mijn dochter heeft daar gewerkt en de administratie was een zooitje. Na een maand is ze begonnen al haar uren echt precies vast te leggen ( ik had het haar al aangeraden maar lakse pubers....) en vroeg ze wekelijks een handtekening van haar leidinggevende (een dure naam voor een puber van 19) voor de uren die ze had gewerkt. Want er werd betaald naar de planning, maar die klopte vaak niet. Iemand kwam niet opdagen, zij werd gebeld, want wij wonen boven de winkel, en dan bleven die uren op naam van het andere kind en liep mijn dochter haar loon mis.

Ik vind het wel een rare zaak dat ze nu, na het vertrek van je zoon, ineens precies weten dat hij in 2017 en 2018 te weinig heeft gewerkt. Dat hadden ze dan toch begin 2018 tegen hem kunnen zeggen en begin 2019 weer? Lijkt me een vraag voor het juridisch loket.

Mandy

Mandy

02-06-2019 om 22:32

ja en nee

Ja hij kreeg een vast bedrag uitbetaald + ORT van de maand ervoor. Maar het was niet bij de grootgrutter. Ik weet het niet zeker, maar naar zijn zeggen heeft hij er nooit iets over gehoord. De mail kan hij niet meer in, dus daar kan niks gecheckt worden....

Veer

Veer

02-06-2019 om 22:46

Apart

Heel apart.

Begrijp ik dat je die €200 gewoon betaald hebt?
Zou ik nooit gedaan hebben. Betrof immers 2017. Lang geleden. Misschien wel verjaard? Weet ik niet zeker maar bij maandelijkse betalingen gaat dan sneller weet ik, dan normaal.

En heel dubieus met al die vage uren.

Voor jullie nu te laat, maar voor meelezers, stel de vraag hier voor je het terugbetaalt, niet erna.

Mandy

Mandy

02-06-2019 om 23:28

Veer

Ja we waren ook niet van plan te betalen, maar ze wilde ons niet echt te woord staan en na een tweede brief werd gedreigd met deurwaardes, dus we hadden geen andere keuze....

Jan

Jan

03-06-2019 om 00:05

Tuurlijk heb je wel

Een andere keus. Namelijk melden dat je de vordering betwist. Ze gaan maar naar de rechter met hun vage vordering.

Veer

Veer

03-06-2019 om 06:26

Dreigen

Voor €200 kunnen ze best dreigen met een deurwaarder, maar de vraag is of. E die kosten maken. En als de deurwaarder langs komt en je betaalt nog niet, moeten ze naar de rechter met alle moeite, kosten en onzekerheid van dien. En de vraag is of ze dat doen voor zo’n rare, vage vordering uit 2017.

Maar goed, dat is nu te laat.

Het is een volgende keer natuurlijk wel slim om meteen bij de eerste brief naar een juridisch loket te gaan om te vragen of ze in hun recht staan.

En als je dan van het juridisch loket argumenten krijgt om niet te betalen, dan zou ik er wel een serieuze brief op schrijven om hun vordering te betwisten.

Raar allemaal.

Meer dan 200 uur

Hij heeft dus ook geen laatste salaris gekregen en geen vakantiegeld? Bizar is dit. Vakbond, juridisch advies, de pers (met naam van het bedrijf), krant of televisie?

Tsjor

Flavia

Flavia

03-06-2019 om 07:04

Scholieren

En juist als scholier is het slim lid geworden van de vakbond, kost ze een paar euro (€2-3) maar ze staan veel sterker.

Tamar

Tamar

03-06-2019 om 14:55

alsnog naar juridisch loket?

dat jullie betaald hebben, wil nog niet zeggen dat het rechtmatig was van de werkgever. Ik vind het een schandaal. Als zij vinden dat jij ze moet betalen, zullen ze dat moeten bewijzen. Juridisch loket, vakbond, noem maar op. Ik zou er achteraan gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.