Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nijntje

nijntje

24-01-2011 om 19:20

Gesprek met het uwv

Over het UWV is hier al veel geschreven. Helaas ben ik bezig met een WIA-aanvraag i.v.m. gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Nu wil het UWV dit nogal kort door de bocht afdoen door de arts de door mij ingestuurde stukken te laten beoordelen (dus zonder dat hij mij ziet of spreekt) en een telefonisch gesprek met de arbeidsdeskundige.

Nu ben ik telefonisch niet echt op mijn best, en wil ik eigenlijk ook dat de arts mij zelf spreekt i.p.v. mij vanaf papier te beoordelen.

Voor mij hangt er best wel veel van af, mede aangezien mijn werkgever mij gaat ontslaan voor het percentage dat het UWV mij arbeidsongeschikt acht. Ik wil daarom een zorgvuldige beoordeling, en heb het gevoel dat daar toch tenminste een (niet telefonisch) gesprek met de arts en de arbeidsdeskundige bij horen.

Maar dan nu de vraag: heb ik daar recht op? Of mag het UWV een WIA-aanvraag op deze manier afhandelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nijntje

Het UWV doet veel telefonisch tegenwoordig, ik heb bv mijn werkcoach alleen maar via de mail en telefonisch gesproken.
Je zou even het juridisch loket kunnen bellen(is gratis) of je dit anders kunt doen.
Muizemeis

nijntje

nijntje

25-01-2011 om 16:42

Gesproken met het uwv

Voorlopig valt het mee, het blijkt dat ze alleen de beoordeling van de reintegratieinspanningen telefonisch willen afdoen. Daar kan ik wel mee instemmen. De re-integratie is namelijk een aantal maanden ook al beoordeeld door hun in een deskundigen oordeel. Het zou erg gek zijn als daar nu iets anders uit gaat komen. Voor de beoordeling van de arbeidsongeschiktheid krijgt ik wèl een uitnodiging. Daar ben ik wel blij om. Gezien mijn ziekte wil ik dat daar echt een arts naar kijkt, anders dan mijn handelaar en mijn bedrijfsarts.

NaShA

NaShA

25-01-2011 om 20:18

Uwv

zal de komende jaren steeds meer schriftelijk of per mail gaan afhandelen, aangezien de overheid flink gaat bezuinigen...

Nijntje

Ik las je openingsposting en toen brak mijn klomp, maar die is inmiddels weer gemaakt . Een misverstandje dus. En gelukkig maar.
Nasha, bezuinigingen of niet, het is nog niet zover dat iemands lichamelijke en psychische beperkingen worden ingeschat zonder persoonlijke beoordeling door de verzekeringsarts. Hoewel ik me wel eens afvraag hoeveel het uitmaakt, want soms verdenk ik die lui ervan bij bepaalde diagnoses standaard beperkingen aan te nemen (en dan zo dat er altijd nog genoeg "passend werk" te verzinnen valt), maar ik vermoed dat de va's dit desgevraagd bij hoog en laag zullen ontkennen

Nijntje, succes ermee. O ja, en neem iemand mee naar het gesprek met de arts en de arbeidsdeskundige. Die persoon mag zijn/haar mond niet open doen, maar het kan een grote geestelijke steun zijn en bovendien onthoudt zo iemand dan net weer die dingen die jou in de spanning ontglippen.

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

25-01-2011 om 22:22

Eens temet

ik zeg ook niet dat het een goede ontwikkeling is, ik geef slechts een constatering weer....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.