Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gewerkt in Italie, hoe check ik pensioen

hi, ik vind hier vaak antwoorden op de meest uiteenlopende vragen, dus ik waag het er op.
Zo’n 35 jaar geleden heb ik 7 jaar in Italie gewoond en gewerkt. Ik was in loondienst bij een italiaanse hotelgroep, en heb nog een paar salarisstroken en het Libretto di Lavoro.
Uit die salarisstroken haal ik niet of ik daar nou pensioen heb opgebouwd, en alhoewel mijn italiaans wat roestig is kom ik er ook niet achter via sites als die van het INPS. Ik lees wel iets over Social rights and obligations in the European Union’ maar kom niet verder.
Hier iemand die dit weet, daar woont of gewoon weet hoe dat heet zodat ik het op desalarisstrook kan checken.
En voor alle duidelijkheid, ik bedoel dus geen staatspensioen, maar of ik via die werkgeveriets heb opgebouwd.
Reuze benieuwd - ook weer zonde als dat wel een bedrag(je) is en ik dat laat liggen…

Bij dit soort vragen ga ik altijd naar Your Europe: https://europa.eu/youreurope/index_nl.htm

Bel anders UWV, vraag naar de afdeling buitenland (ik weet dat die bestaat), misschien hebben ze daar tips

Temet schreef op 14-05-2024 om 20:11:

Bel anders UWV, vraag naar de afdeling buitenland (ik weet dat die bestaat), misschien hebben ze daar tips

Die kan toch niet zien of TO recht heeft heeft op pensioen van een particulier bedrijf? Ik heb gekeken bij de afdeling Internationaal van het UWV en daar beantwoorden ze vragen over recht op Nederlandse uitkeringen als je in het buitenland woont of gewoond hebt of als je terugkeert uit het buitenland. 

Fusion, bestaat die hotelketen niet meer? Wel kleine kans dat ze hun administratie van 35 jaar geleden nog hebben.

Annaniem2023 schreef op 15-05-2024 om 07:54:

[..]

Die kan toch niet zien of TO recht heeft heeft op pensioen van een particulier bedrijf? Ik heb gekeken bij de afdeling Internationaal van het UWV en daar beantwoorden ze vragen over recht op Nederlandse uitkeringen als je in het buitenland woont of gewoond hebt of als je terugkeert uit het buitenland.

Dat weet ik niet, het zou me inderdaad logisch lijken dat ze dat niet weten, maar je staat er soms van te kijken wat er geregistreerd wordt zo links en rechts. Ik ben er pas sinds kort achter dat al mijn opgebouwde pensioen - althans, wat ik als werknemer en als ambtenaar heb opgebouwd - centraal geregistreerd is. Ik dacht dat ik dat bij de afzonderlijke pensioenfondsen moest navragen, maar nee. 

Maar goed, ik heb geen idee hoe het in Italië werkt. Als ze daar ook bedrijfspensioenfondsen hebben dan is er mogelijk wel degelijk centraal geregistreerd. En misschien weet het UWV dat, of - ook denkbaar - UWV weet het niet maar weet wel waar TO wel moet zijn. Vragen kan altijd. 

Overigens: als je UWV belt je sofinummer gereed houden, anders kom je niet ver. 

Temet schreef op 15-05-2024 om 11:52:

[..]

Dat weet ik niet, het zou me inderdaad logisch lijken dat ze dat niet weten, maar je staat er soms van te kijken wat er geregistreerd wordt zo links en rechts. Ik ben er pas sinds kort achter dat al mijn opgebouwde pensioen - althans, wat ik als werknemer en als ambtenaar heb opgebouwd - centraal geregistreerd is. Ik dacht dat ik dat bij de afzonderlijke pensioenfondsen moest navragen, maar nee.

Maar goed, ik heb geen idee hoe het in Italië werkt. Als ze daar ook bedrijfspensioenfondsen hebben dan is er mogelijk wel degelijk centraal geregistreerd. En misschien weet het UWV dat, of - ook denkbaar - UWV weet het niet maar weet wel waar TO wel moet zijn. Vragen kan altijd.

Overigens: als je UWV belt je sofinummer gereed houden, anders kom je niet ver.

Daar (vetgedrukt) heb je gelijk in. 
dat overzicht van al je pensioenen bestaat al jaren. Je bedoelt toch dat waar ook de AOW bij staat? 

Ik heb even gekeken bij www.mijnpensoenoverzicht.nl. Inloggen met digi d. En ze geven ook tips als een werkgever niet in het rijtje staat. Onder andere de tip om te informeren bij oud collega's. 

Op een huidig loonstrookje in Italië staat "pension contribution" en is het zo'n 9% van je bruto salaris. 

fusion

fusion

23-05-2024 om 19:32 Topicstarter

Hi,
fijn jullie reacties! Waren er even tussenuit, en wilde thuis nog even die loonstrookjes uitpluizen. Heb ook op die site europa.eu gekeken. Lijkt alsof dat over staatspensioen gaat. Dat is pas van toepassing als je iets van 30 of 40 jaar gewerkt hebt. 
De hotelgroep waar ik 7 jaar werkte is failliet gegaan - dus die kan ik niet bereiken om navraag te doen. 

Heb ook die loonstrookjes erbij gepakt.
Ik heb ook strookjes van ‘instituto Nazionale della Previdenza Sociale’. Daarop staat oa Retribuzioni particolari van 367.000 en Retribuzione annuale van 5.379.000 (italiaanse lires hoor…). Niks over pensione.
Op de reguliere loonstrook ook niet, wel inhoudingen belastingen ‘retribuzioni fiscale’.

Ik kan alleen UWV nog n keer bellen, kreeg ze vorige keer niet te pakken, maar het lijkt alsof t een doodlopende straat is… Maar wel de moeite waard om eens te checken toch!

Ken je nog collega's van toen die je het kan vragen? Misschien italiaanse mensen dus die weten waar je dit op kunt zoeken/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.