Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Help, een aanmaning!

Hoi,

Ik zou graag jullie advies/ervaring horen over de volgende kwestie

Deze zomer heb ik mijn telefoonabonnementen opgezegd. Dit ging per 14 juli. Nu is er in juli alsnog geld van mijn rekening afgetrokken (daarna niet meer). Het ging om een flinke som geld, zo'n 400 euro. Zoveel bel ik echt niet! Ik kwam er achter toen ik op vakantie de rekening in een restaurant wilde betalen, altijd fijn..

Ik heb dat geld van teruggestort, en een brief gestuurd naar de afdeling Opzeggingen, om de zaak uit te leggen. Geen reactie. Wel een herinnering, twee weken later.

Toen proberen te bellen met het nummer dat op de herrineringsbrief stond. Iedere keer dat ik belde, was het 'uitzonderlijk druk' en kreeg ik geen mens te spreken.

Op advies van mijn moeder heb ik gisteren dan maar twee aangetekende brieven gestuurd. Een naar de afdeling betalingen, en eentje voor opzeggingen. Dat was gisteren.

Nu krijg ik vandaag een aanmaning in de bus. Als ik niet snel betaal, wordt er een incassobureau ingeschakeld, een extra dure grap dus. Stel dat ik wel gelijk heb, maar het niet krijg, dan moet ik die deurwaarder ook nog gaan betalen. Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering, of zo iets.

Nu zit ik heftig twijfelen wat te doen. Zou ik het dan toch alvast maar moeten betalen, zodat ik verder geen deurwaarders op me af krijg? En dan later met bellen en schrijven het alsnog terug proberen te krijgen? Of nog even afwachten, voor het geval de aanmaning mijn brief gekruist heeft? En er maandag een excuusbrief in de bus ligt?

In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Retteketet naar het loket

Ik zou even naar het Juridisch Loket gaan met dit verhaal.

En nee, ik zou niet zomaar betalen om gezeur te voorkomen. Eerst even uitzoeken of je wel betalen moet.Want als je wel betaalt en het blijkt later ten onrechte heb je dat geld nog niet terug.

Groeten,

Temet

Henk 82

Henk 82

31-08-2012 om 18:26 Topicstarter

Lange adem

Dank je!

Ik zal ze maandag even bellen.

Toch denk ik er nog sterk over wel te betalen, zeker als het wat langer duurt met het loket. Ik ben bang dat als dat te lang duurt, ik alsnog het incassobureau erbij moet betalen. Op de aanmaning stond niet hoelang ze daar nog bij zouden wachten. Bij het JL stond dat je incassokosten altijd moest betalen.

Ik snap dat terug krijgen dan een zaak van lange adem gaat worden. Gelukkig hebben we het niet direct nodig, het geld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2012 om 18:31

Nee niet betalen

Alle brieven in copy bewaren en dan als totaalpakketje naar het incassobureau sturen, zodra je de eerste brief krijgt. Meestal helpt dat.

Enne ja: ik ben een ervaringsdeskundige.

En wat me ook wel lijkt helpen is even je licht op te steken bij Radar, Kassa, de Consumentenbond, etc.

Het lijkt mij dat je heel sterk staat en dat een incassobureau je niet zo heel veel kan maken.

Henk 82

Henk 82

31-08-2012 om 18:46 Topicstarter

Wanneer afgetrokken?

"Het lijkt mij dat je heel sterk staat en dat een incassobureau je niet zo heel veel kan maken."

Dat hoop ik maar. Gelijk hebben is iets heel anders dan gelijk krijgen. Bovendien heb ik niet de middelen voor een juridische procedure.

Maar ik ga zeker even bellen!

Zou het kunnen dat de afrekening voor juni half juli wordt af getrokken? Het is per 14 juni opgezegd, het geld ging er half juli af.. Dan zou het bedrijf gewoon gelijk hebben..

Ik wil er dus heel zeker van staan dat A ik in mijn recht sta, en B dat ik ook een reële kans heb dat recht te krijgen.

Ik ga maandag maar even bellen dus.

Sancy

Sancy

31-08-2012 om 18:55

Henk

Kijk eens hier:
http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrieven/Voorbeeldbrieven_Rekeningen_en_incasso/Voorbeeldbrief_Niet_eens_met_rekening_en_of_incassokosten_brief_aan_incassobureau
En verder:
Heb je een schriftelijke bevestiging ontvangen van de opzegging? Daarin moet ook staan per wanneer het abonnement eindigt.
Kijk of je een specificatie hebt ontvangen waarop staat waaruit de laatste rekening die half juli van je rekening werd afgeschreven, bestaat, en controleer deze.
Gezien het feit dat er maar 1 dag zit tussen het versturen van jouw aangetekende brieven (heb je die wel verstuurd 'met handtekening retour'?) en ontvangen van de aanmaning, is het heel reëel dat deze elkaar gekruist hebben.
Wat het inschakelen van een incassobureau betreft: daarmee staat niet direct ook een deurwaarder aan je deur. Mocht het zo ver komen dan kun je waarschijnlijk een betalingsregeling treffen met het incassobureau.

Henk 82

Henk 82

31-08-2012 om 19:31 Topicstarter

Brief.

"Heb je een schriftelijke bevestiging ontvangen van de opzegging? Daarin moet ook staan per wanneer het abonnement eindigt."

Ik heb helaas geen specificatie, die kan je met het nummer zelf bekijken, en dat nummer had ik nu juist niet meer. Het abonnement eindigt op 14 juni, het geld is afgetrokken op 14 juli. Daar heb ik een brief van.

Voor een deurwaarder ben ik niet bang. Ik heb wel genoeg reserves om de kast van oma veilig te stellen. Waar ik bng voor ben is dat ik die extra kosten moet gaan betalen, een incassobureau is niet gratis.

Boete?

Heb je je abonnement wel op de juiste datum opgezegd, bij beëindiging van je contract? Anders kan het bedrag zo hoog zijn door een boete omdat je contract nog niet afgelopen was.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

31-08-2012 om 23:21

Incassokosten

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50

Je betaalt -als je ze verschuldigd bent - 15% incassokosten maximaal, dus ? 60,-

Henk 82

Henk 82

01-09-2012 om 11:45 Topicstarter

Wakker liggen

"Heb je je abonnement wel op de juiste datum opgezegd, bij beëindiging van je contract? Anders kan het bedrag zo hoog zijn door een boete omdat je contract nog niet afgelopen was."

Dat zou heel best kunnen! Had ik nog niet aan gedacht..Ik zal ook een gespecificeerde rekening opvragen.

"Je betaalt -als je ze verschuldigd bent - 15% incassokosten maximaal, dus ? 60,- "

Niet iets om van wakker te liggen dus (althans, voor mij niet..) gelukkig, al blijft het zuur.

Vrees met grote vrezen

Ik vrees dat dit toch een afrekeking is over alle voorgaande rekeningen. Als het goed is staat er op je rekening (en afschrift) over welk tijdsbestek dit gaat. Als ik jou was zou ik toch maar eerst betalen, het is toch zonde van die 60 euro die je eventueel extra zou moeten betalen? Daarnaast kan het zijn dat ze het zo rekenen dat je eerst de maand juli volledig moet betalen, en daarna geld terug krijgt van de afrekening. (Ja ik weet het, het klinkt onlogisch, maar ik heb het zelf zo ooit meegemaakt met KPN)

Gr. Poezie.

Henk 82

Henk 82

01-09-2012 om 14:49 Topicstarter

Die rekening

"Als het goed is staat er op je rekening (en afschrift) over welk tijdsbestek dit gaat."

Vervelend is, die afrekening is aan het nummer gekoppeld, dus die kan ik niet meer in zien. Het abonnement is immers afgelopen..

Die rekening, daar ga ik maandag maar naar vragen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2012 om 15:10

Okee dan

Nog niet betalen, maar eerst bellen. En je laten uitleggen wat je moet betalen en waarom. En uitvissen of zij ook van mening zijn dat je abonnement beëindigd is. En dan pas je beslissing nemen.

Een juridische procedure zal het niet zo gauw worden. Daar gaat een heel traject aan vooraf en het is ook maar de vraag of je telefoonmaatschappij die moeite gaat nemen (afhankelijk van hoe sterk je verhaal is).

Henk 82

Henk 82

02-09-2012 om 18:48 Topicstarter

Dank

Nog niet betalen, maar eerst bellen. En je laten uitleggen wat je moet betalen en waarom.

Goed, dat ga ik maandag maar doen. Dank voor jullie antwoorden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.