Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Watervrouw

Watervrouw

27-04-2020 om 23:54

Help, online sollicitatiegesprek

Deze week heb ik een sollicitatiegesprek via Zoom en dat vind ik pittig omdat ik er niet handig in ben. Ik heb de app gëinstalleerd en ook gedownload op de laptop en wat opgezocht maar het blijft een beetje onduidelijk. Ik heb altijd op kantoor gewerkt maar werk nu, hopelijk tijdelijk, in een andere branche waarbij ik bijna niets digitaal meer doe. Omdat ik al een tijd werkloos ben in mijn eigen vak heb ik de hype van online vergaderen de afgelopen weken volledig gemist en de enige ervaring met beeldcommunicatie die ik heb is video-appen. Het gesprek zal zijn met 4 mensen en ik krijg per mail nog een uitnodiging.
Waar moet ik op letten? Als ik die link in de uitnoding op de afgesproken tijd aanklik werkt het dan verder vanzelf? Moet ik bijvoorbeeld in de camera kijken? Zijn er tips qua lichtinval, kleur? Eén voordeel: ik wil een grote spiekbrief achter de laptop hangen met steekwoorden of korte zinnen en mijn vragen.


Oefenen?

Is er iemand die even met jou kan oefenen? Veel mensen hebben op het moment tamelijk onverwacht digitale ervaring.
En dat lijkt me in jou geval een goede voorbereiding.

In de mail krijg je met de uitnodiging de instructie hoe je de link en het wachtwoord gebruikt.
Meldt jezelf tijdig aan, een paar minuten vooraf bijvoorbeeld.
Houd in de gaten dat je goed in beeld bent en stel dat zonodig bij. Zorg dat je hoofd niet half boven de laptop uitkomt. En kijk of je wat afstand kunt nemen. Als je wat afstand hebt kun je wat meer expressie laten zien. Controleer de 'audio'.
Wacht tot je binnengehaald wordt door de moderator.

Moet je ook dingen laten zien?
Zet die dan vast klaar op je computer zodat je die kunt delen met 'share screen'. Zorg dat er geen dingen op je bureaublad staan die je niet wil delen.

Maar nogmaals. Ik zou met iemand oefenen. Al is het alleen maar om te controleren of de verbinding het wel goed doet. Mijn dochter zit hier er nog steeds bij en voor mij is dat heel handig want je moet er toch een beetje in groeien voor je er wat vertrouwen in hebt.

Hier hadden we problemen met de verbinding die grotendeels opgelost zijn met een nieuw modem. Toch moet niet iedereen tegelijk massaal aan het downloaden slaan in huis, dan heb ik alsnog een probleem met mijn verbinding.

Hbodocent

Hbodocent

28-04-2020 om 00:41

Teams en Zoom

Mijn dochter had vorige week een mondeling examen in Teams. Hoewel ze er al lessen in had gehad wilde ze toch nog even oefenen met mij, documenten delen, zichzelf horen en zien op het scherm. Dus ja, wat Annej zegt over oefenen met iemand: zeker doen! Ik heb ook eerst met vertrouwde collega's geoefend voordat ik zelf een les ging geven in Teams.
Het is prettig als je bij zo'n gesprek alleen bent. Geen partner of kinderen die alles horen of bijgeluiden. Hou de achtergrond neutraal wit, lichtval (daglicht) van opzij is mooi.

Veer

Veer

28-04-2020 om 03:56

Even uitproberen

Je kunt eenvoudig zelf een neutrale achtergrond kiezen of je achtergrond blurren.

Ook ik zou zeler van tevoren even met iemand oefenen.. Het werkt super simpel, maar.toch handig om het al even gezien te hebben en zeker te weten dat je microfoon aam staa e.d.

Veer

Veer

28-04-2020 om 03:56

Even uitproberen

Je kunt eenvoudig zelf een neutrale achtergrond kiezen of je achtergrond blurren.

Ook ik zou zeler van tevoren even met iemand oefenen.. Het werkt super simpel, maar.toch handig om het al even gezien te hebben en zeker te weten dat je microfoon aam staa e.d.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2020 om 07:20

Oefening

Het oogcontact is belangrijk, maar het is heel moeilijk om dat te realiseren met een standaard laptop setup. Je kijkt altijd duidelijk boven of onder de camera.

Mijn vriendin doet spreekuren online en voor haar heb ik een opzet met een ipad gemaakt waarbij de ipad op ca 1.5 meter staat op een statief. Zo is meer van je in beeld, maar de illusie van oogcontact is ook beter te realiseren. Een ipad heeft ook een goed videobeeld.

Daarnaast gebruikt ze een dasspeld microfoon voor een beter geluid maar dat is minder belangrijk.

Ik zag laatst dat onze koning en koningin precies dezelfde setup gebruiken met hetzelfde statief.

https://www.bright.nl/nieuws/artikel/5096581/zo-videobellen-onze-koning-en-koningin

Biebel

Biebel

28-04-2020 om 07:49

Oefenen en als een makelaar

De tip van oefenen is al gegeven. Kijk of dat kan met een zoom gebruiker, want elke tool is net anders.
Kijk bij het oefenen of je
- goed belicht bent (een raam of lamp achter je, is niet handig)
- rustig zit. Langskomende katten worden vaak nog wel gewaardeerd, binnenstormende kinderen of mannen die vragen waar schone sokken liggen wat minder
- je goed in beeld bent. Oefen met de hoek waarin je laptopscherm staat. Een webcam die je iets van boven filmt laat vaak net een mooiere hoek van je gezicht zien
- geluid. De meesten die ik ken doen een video vergadering met koptelefoon. Dan zingt het geluid niet rond én je eigen geluid is beter te horen. Ervaring leert dat als je niet zoals Ad een dasmicrofoon hebt, de oortjes van je telefoon ook prima dienst doen, maar (indien aanwezig) dat de gaming koptelefoon van inwonende pubers veel fijner is.
- kijk als een makelaar naar het deel van je huis dat op beeld staat. Het gaat tenslotte om een sollicitatie en die draaien voor een deel om de eerste indruk. Als dat is; netjes, opgeruimd huis met bv witte/gekleurde muur of neutrale kunst; prima. En hoewel opvallende kunst (goh- is dat een echte Herman brood achter je op de muur) nog wel een leuke ijsbreker kan zijn, zou Bv een opvallende naaktfoto van twee copulerende mannen met een Bdsm masker juist iets te veel zijn. En je huiskamer in zicht is prima, maar de kapotte stoel, het onopgemaakte bed of de bergen wasgoed die op de bank staan omdat puber ze vergeten is op te ruimen; die zou ik op voorhand even weghalen. Want het verpest de eerste indruk.

En voor de rest; komt goed. Er is een videovergaderingbingo, met termen die altijd terugkomen. Zoals ‘zet hem eens op mute’ (dan zet je je microfoon uit, dat doe je in de app. Vaak als iemand een presentatie geeft) en ‘waarom zie ik een iemand groot’ (omdat je in zoom kunt instellen of je degene die praat groot wil zien - of alle deelnemers). Ofwel; we moeten er met zijn allen aan wennen en het is heel gebruikelijk dat de een dat wat sneller doet dan de ander.
Succes!

Veer

Veer

28-04-2020 om 07:59

Kamer verbouwen

Je hoeft toch echt niet je kamer te verbouwen hoor. Je kunt bij Teams en Zoom makkelijk een eigen achtergrond kiezen. Bij Zoom zelfs makkelijk een eigen foto als je zou willen. En de achtergrond blurren kan dus ook.

Biebel

Biebel

28-04-2020 om 08:03

Verbouwen?

Niemand heeft het over verbouwen. Opruimen of kritisch kijken is niet hetzelfde als verbouwen

En natuurlijk; eigen achtergrond, blurren, kan allemaal. Maar zoals gezegd; gaat om een sollicitatiegesprek. Dan mag je best wat kritischer zijn. Normaal kijk je ook nog een keer goed of je panty nog heel is en er geen rare vlek op je blouse zit. Dat doe je nu ook, maar dan met de plek waar je zit.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2020 om 08:06

Biebel

Ja, van boven is een goeie tip, zie ook de foto van willem alexander en, inderdaad, de achtergrond is een uitgelezen gelegenheid om een goeie indruk te maken. Een goed gevulde boekenkast, o.i.d.

Zet eventueel je laptop/telefoon/tablet op een stapel boeken om de juiste positie te verkrijgen.

Koptelefoon zou ik niet aanraden, je wilt toch een beetje natuurlijk overkomen. Zeker met zo’n flashy gaming headset zie je er toch een beetje gek uit.

Ik zou gemodder met mutes e.d. wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen, tenzij je je probleemoplossingsskills direct in de praktijk wilt etaleren.

Wol

Wol

28-04-2020 om 08:39

Camera kijken

Bij mijn schoonzoon keek iedereen naar het beeldscherm.
In het begin werd er iets door elkaar gepraat maar dat was snel over en slechts onwennigheid.
Het voelde voor hem wat onpersoonlijk.

Emmawee

Emmawee

28-04-2020 om 08:40

Veel is al gezegd

Maar ik zou zeker op zoek gaan naar een geschikte plek in huis, met een neutrale achtergrond en deze niet blurren. En al helemaal geen alternatieve achtergrond kiezen.
Mijn haar, bijvoorbeeld, verdwijnt in die achtergrond of blur en als ik met mijn handen gebaar, of zelf beweeg, is er soms ook opeens een deel van mij verloren. Ik vind het vervelend kijken, ook bij anderen.
Heel veel succes!!

Ik zou ook niet blurren

Of een andere achtergrond kiezen. Ik denk dan steeds...wat mogen we niet zien. En idd dat vage stukje om je hoofd vind ik raar. Je kunt ergens voor een muur of gordijn of zo gaan zitten.
Oefenen is heel fijn.
Ik had bv mn microfoon nog niet aangeklikt. Ook wilde ik even kijken hoe dichtbij ik dan zat etc en dat is met een vertrouwd persoon fijn om even te oefenen.
Succes!

Triva

Triva

28-04-2020 om 09:03

Inderaad

Die geblurde achtergrond of een ander plaatje werkt heel vreemd met haren en handen etc die soms verdwijnen en verschijnen (ik moet altijd aan Harry Potter denken als ze die haard in gaan).

Zorg dat de laptopcamera op ooghoogte zit zodat je recht van voren wordt gefilmd en niet van onderen en vraag even rond of je met iemand kan oefenen in zoom (die laat je dus ook een link sturen waar je op moet klikken). In teams kun je voor je op het gesprek klikt even testen hoe het geluid is en hoe je er uitziet in beeld. Dat zal vast ook wel in zoom zitten (kan iemand even zeggen hoe ze dat doet)

Jesse_1

Jesse_1

28-04-2020 om 10:25

Nog een mening over blurren

Een geblurrde (?) achtergrond is rustig om naar te kijken bij een vergadering, maar bij een sollicitatiegesprek zou ik dit niet doen. Dan draagt een goede achtergrond bij aan een goede indruk.

(Overigens kan ik in Teams niet blurren, ik weet waar de optie moet zitten, maar die zit er bij mij niet - iets met verkeerde versie (wat ook niet zo is) of... ik weet het niet).

En idd, je blik richting de kijker (kan lastig zijn, afhankelijk van waar jouw camera zit).
Als je beelscherm wat laag staat en je kijkt dan ook omlaag naar jouw gespreksgenoten die onderin beeld staan, dan kan er bijvoorbeeld een onderkin verschijnen die er niet is.

Even oefenen?

Ik zit voor mijn werk ook regelmatig op Zoom. Mocht je even willen oefenen, dan stuur ik je met alle plezier een uitnodiging voor een Zoomgesprek.

Geluid

Het valt mij wel op dat er nogal eens mensen zijn waar achtergrond geluid te horen is. Een wasmachine die aanstaat, een radio, iemand anders die zit te vergaderen, buiten schreeuwende kinderen, een toilet dat doorgetrokken wordt en een tijdje hoorbaar is.
Dat is allemaal net even lastiger omdat je toch al moeite moet doen om elkaar goed te verstaan.

Bij mijn vrijwilligerswerk wordt dan gewerkt met vragen of het opgelost kan worden en daarop wachten en als dat niet mogelijk is wordt iemand 'mute' gezet en alleen als die met hand opsteken te kennen geeft iets te willen zeggen, wordt de 'mute' even opgeheven. Hand opsteken kan handig zijn als je in een gesprek wil inbreken maar dat is natuurlijk maar net wat de afspraak is.

Daarom is het handig om te oefenen. Zelf was ik in het begin nogal geneigd om gewoon in te springen, maar dat gaat online snel irriteren. Het is het beste om dat, onder geleide van een gespreksvoorzitter, nogal strict om de beurt te doen.

Zorg dat je zelf in volmaakte stilte werkt. En waar nodig, geef aan dat je last hebt van geluid dat hoorbaar is bij een ander. Ook bij een sollicitatiegesprek. Het kan nogal afleiden. Blijkbaar heeft men er zelf minder last van dan jij.

Zus

Zus

28-04-2020 om 11:28

geen boekenkast

Als achtergrond een neutrale muur inderdaad. Geen boekenkast want leidt af en komt pedant over (kijk mij eens belezen zijn). Verder van die oortjes waar je aan 1 snoertje een speaker hebt zodat je goed te verstaan bent. De laptop of tablet op ooghoogte zetten en van een afstandje waarbij men je hoofd en schouders ziet, tot ongeveer halverwege je borst. En succes!

Emmawee

Emmawee

28-04-2020 om 12:04

Achtergrond in Teams (Jesse_1)

Op de werkbalk van Teams staan 3 puntjes, die staan voor 'Meer acties'.
Daarin staat 'Achtergrondeffecten weergeven'.
En daar kun je achtergronden blurren of leuke achtergrondjes kiezen.

Evenzo

Evenzo

28-04-2020 om 12:11

Laat het los

Oefenen is slim zodat je weet hoe het programma werkt en hoe de lichtval werkt.
En verder wees je leuke zelf.
Let niet teveel op al die gedoetjes. Het leidt af en ga ervanuit dat het voor hen ook geen dagelijkse kost is zo'n online gesprek. Ik had er laatst 1 en ik heb het meteen bespreekbaar gemaakt. Zoiets van: nou zitten we dan. Best lastig voor jullie om zo een nieuwe collega uit te zoeken.

Zij keken ook niet recht in camera. Het gaat nl niet. Want je kijkt naar hen en dus niet in de camera. Iets verdere afstand kan helpen maar gebruik dan wel headset. Want anders ben je niet goed te verstaan .

Bij mij hing achter me een ballon van 1 en 8. Dochter was 18 geworden. Ik zat op haar kamer. Dus kreeg meteen de vraag: ben je 18 of 81? Ijsbrekertje. Klinkt suf maar was leuk moment en gaf mij gelegenheid meteen iets over mezelf te vertellen.

Je hoeft geen spiekbriefje op te hangen. Doe je bij gewoon gesprek toch ook niet? Je kunt het gewoon naast je leggen en benoemen wat je doet. Even op mijn briefje kijken hoor of ik niks vergeet.

Hoe ongedwongener, hoe beter want dan kun je meer jezelf zijn.
Succes!

Jesse_1

Jesse_1

28-04-2020 om 13:14

Emmawee

Wat ik zei: ik weet waar het zo moeten zitten, maar bij mij zit het er niet.

Anemone

Anemone

28-04-2020 om 13:24

Device

Het heeft ook met je device te maken, op de iPad heb je veel minder opties in Teams dan op de laptop bijvoorbeeld.

Pom

Pom

28-04-2020 om 13:30

Zus

Haha, die boekenkast spotten is bij ons op kantoor een liefhebberijtje geworden. We doen veel vergaderingen met gemeentes. Vooral de
50+ mannen scoren hoog op Zoomen voor hun boekenkast. Willen vast heel belezen overkomen ...

Groet Pom

Watervrouw

Watervrouw

28-04-2020 om 14:17

Dank jullie wel!

Wat een geweldige reacties, daar kan ik wat mee. Ik was van plan de game koptelefoon van de kinderen te lenen maar denk nu dat dat geen goed idee idee, te marsmannetjes-achtig. Dat oefenen had ik natuurlijk zelf ook bedacht daar moet oudste kind aan geloven al heeft hij daar geen zin in. Ik zet de laptop iig op stapel boeken en draai mijn eettafel een slag zodat er een witte muur met twee kleurrijke reproducties in beeld komt. Dacht nog even aan een bos tulpen in bijpassende kleuren (a la prinses Mabel gisteren) maar dat wordt waarschijnlijk een beetje te. Nogmaals dank!

Zin

Ik zou de weigerpuber beloven dat hij een bioscoopbon oid krijgt van je eerste salaris als je mede dankzij zijn hulp die baan krijgt.

Oefenen is nuttig, ook om even naar het licht te kijken. Ik zet bij het videovergaderen de bureaulamp aan, anders ben ik een donkere vlek. Als je dat soort dingen een keer hebt uitgeprobeerd ga je veel rustiger het gesprek in.

Groeten,

Temet

Zus

Zus

29-04-2020 om 10:29

Pom

Ja, nu je het zegt, opvallend veel 50+ mannen met een boekenkast op de achtergrond. Misschien leuk om een achtergrondlijstje bij te houden. Geslacht, leeftijd, achtergrond .

Pirata

Pirata

29-04-2020 om 11:06

Boekenkast

Boekenkast vol met Donald Ducks? 😁

Of suske en wiske😂

en de rode ridder

Watervrouw

Watervrouw

29-04-2020 om 21:37

Nog even een vraagje

Alles getest en uitgeprobeerd en dat was goed want in eerste instantie geen geluid. Het resultaat is goed op een ding na. Ik draag een bril en het beeldscherm spiegelt in mijn bril waardoor ik in beeld van die witte vlakjes voor mijn ogen heb. Mijn vriendin vond het wel meevallen maar ik vind het niet prettig. Ik heb van alles geprobeerd met gordijnen en verlichting maar vrees dat het aan de witte achtergrond ligt. Iemand nog een tip hierover? Andere kamer is geen optie ivm zwakke wifi daar. 😎

Angela67

Angela67

29-04-2020 om 21:43

wifi?

zorg voor een kabel!
dat is echt veel stabieler.
en achtergrond 'blurren' helpt dat niet bij spiegelen?
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

29-04-2020 om 21:47

Angela

Geblurde ogen? Nee, dat gaat het vast heel goed doen bij een sollicitatie.

Misschien moet Watervrouw haar bril gewoon afdoen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.