Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even zo

Even zo

01-04-2010 om 16:56

Hoe reageren op roddelende collega?

Ik ben er achter gekomen dat een collega van mij een hele tijd achter mijn rug om over mij heeft geroddeld. De collega's waren haar praatjes op een gegeven moment beu en zijn er mee naar de baas gestapt. Die gebruikt de 'klachten' van mijn collega aan mijn adres helaas mooi om dossier te maken, omdat mijn baas mijn functie graag zou willen opheffen ivm bezuinigingen, dus het werkt flink tegen me. Ik merkte altijd wel dat de verhouding stroef was met de bewuste collega, maar heb niet doorgehad dat ze iedereen op de werkvloer daarbij in vertrouwen nam. Ik probeer op het werk tegen iedereen vriendelijk en zakelijk te blijven en mijn kop koel. Maar nu weet ik even niet hoe ik moet reageren, zonder gezichtsverlies. Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

01-04-2010 om 18:38

Jakkes

Wat min. Het eerste wat ik bedenk is: hoe weet je dit? Hebben de collega's die naar de baas gestapt zijn, jou ingelicht? En weten zij dat het roddels zijn, en dat ze niet kloppen? Dan is het handig als ze dat ook op papier zetten, liefst met vermelding waar die verhalen vandaan gekomen zijn.
Verder mag je altijd je eigen personeelsdossier inzien en aanvullingen doen en correcties vragen als er feiten in staan die niet kloppen (daarvoor zijn schriftelijke verklaringen van collega's ook handig voor!).
Ik hoop dat je nog meer tips krijgt!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2010 om 20:18

Lunch

Ik geloof dat ik dit eens tijdens de gezamenlijke lunch ter sprake zou brengen. Dus waar ook wat andere collega's bijzitten, waarvan je weet dat ze positief over jou zijn. "Zo X, misschien kun je mij dan nu eens uitleggen waarom jij de laatste tijd allerlei verhalen over mij rondstrooit?"

Even zo

Even zo

02-04-2010 om 11:50

Sancy en ijsvogeltje

Bedankt voor jullie reacties.
@Sancy: hoe ik er achter kwam? Het kwam opeens ter sprake toen ik een wat persoonlijker gesprek kreeg met een van die collega's. Ik kan haar wel vragen of ze eea op papier zet, maar de anderen ook? Hmm, weet niet of ze daar trek in hebben, want ze worden dan wel in een conflict getrokken. Ik denk daar nog even over. Ik vind het wel een heel goede suggestie van je, ik had er nog niet aan gedacht!

@ijsvogeltje: zoiets had ik ook in gedachte, maar ben een beetje huiverig als dat uit de hand gaat lopen. Ze is in staat volledig hysterisch te gaan reageren en dan krijgen de anderen natuurlijk toch medelijden met haar en ben ik de gebeten hond. Ik weet niet precies wat er is gezegd en in hoeverre men vindt 'waar rook is is vuur' en dus een kern van waarheid zien in haar woorden en hoeveel krediet ik dus nog heb bij de andere collega's. Want ook al weten mensen dat het maar een mening van iemand, je bekijkt zo'n persoon toch met anderen ogen, toch? Mijn baas zal in ieder geval alles aangrijpen om het me te kunnen aanrekenen, daar ben ik van overtuigd. Er is een vertrouwenspersoon op het werk, dus daar kan ik ook nog heen.

Ik ben er nog maar net gister achtergekomen en ben er echt behoorlijk ontdaan van, merk ik. Jakkes, ik wil gewoon m'n werk doen en verder geen gezeur.

Vertrouwenspersoon

Je geeft aan dat je ook nog naar een vertrouwenspersoon kunt. Doe dat, wellicht heeft hij/zij nuttige tips voor je in deze. Tenslotte kent deze persoon de werkplek.

Fijne collega heb je trouwens, en je andere collega's zijn ook niet geheel zuiver. Dat ligt natuurlijk ook gevoelig. Maar waarom is een van die andere collega's niet naar jou gekomen hierover ipv bij de baas te gaan klagen? Dat verdient ook geen schoonheidsprijs.

Ik zou wel een een-tweetje organiseren met je roddelende collega. Met haar gaan praten over jullie stroeve relatie, en dat je er achter gekomen bent dat ze heeft geroddeld over jou, ipv met jou. Dat je het op prijs stelt dat wanneer er iets is, dat ze het met jou bespreekt ipv met anderen. En stel je daarbij niet op als slachtoffer, maar zakelijk hoe jij graag de normen en waarden ziet. Niet beschuldigend, maar gewoon haarfijn je mening.

Nodig haar voor zo'n gesprek uit voor een lunch, dat ze echt tijd vrij moet maken en niet kan 'vluchten'.

Tijd voor haar op je tanden.... grrrrauw!

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.