Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hoe verder met de jobs

Hallo,
ik ben ingenieur en heb een burnout gehad (niet door de job, wel door persoonlijk leven - zware nasleep scheiding etc). Ik zit nu weer in een (andere) job. Het is wel wat onder m'n niveau omdat ik stress wilde vermijden en op m'n energieniveau moet letten. Ik werk 4/5 en heb 3 kinderen in co ouderschap. De job is in een labo en continu rechtstaan, wat lastig is voor me. Thuiswerk kan niet, waardoor de kinderen geregeld naar de vader moeten als opvang (ziekte, school dicht) maar is geen goede optie eigenlijk (is persoonlijk). Ik heb van niemand anders hulp.
Ik werk er nu 8 maanden, leuke sfeer onder de kollega's. Werk is wel leuk maar ik begin uitdaging te missen en balans werk leven is dus niet evident. Baas evalueerde me als "te traag" vorige maand (hij leek boos zelfs), waar ik absoluut niet mee akkoord ben! Ik loop letterlijk en figuurlijk de benen van m'n lijf. In de week met de kinderen is het lastig, want nog eens een uur voor en na werk rondrijden (scholen) ook. In de weekends moet ik recupereren en ben dus dan het liefst thuis, zittend. Sociaal leven heb ik nu dus weinig want te moe. Mentale stress heb ik niet maar fysiek wel belastend. 
Sinds de evaluatie - die me emotioneel zwaar gevallen is - ben ik op zoek naar een andere job, terug als ingenieur. Het probleem is dat deeltijds moeilijk te vinden is in die sector, en heb het nodig. Vroeger werkte ik 4,5/5: woe nm vrij met de kinderen en woe ochtend thuiswerk. 
Ik ben uitgenodigd voor een gesprek : voltijds maar helft van de week is thuiswerk mogelijk. 

Intussen heb ik goed nieuws gekregen over de financiele kant (erfenis) waardoor ik m'n lening helemaal zou kunnen afbetalen. Dus ik zou halftijds kunnen gaan werken dan wat m'n gezondheid én m'n kinderen ten goede zal komen. Maar welke job dan? Ik wilde net weer uitdaging en als ingenieur is halftijds onmogelijk. Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Welke job zou ik kunnen doen? Ga ik nog naar die sollicitatie?
Weet even niet meer wat het beste te doen nu..


Het lijkt me verstandig om toch naar het sollicitatiegesprek te gaan. Het is misschien qua uitdaging niet je droombaan, wel deels thuiswerken dus wellicht wat minder heen en weer rijden met de kinderen. Maar van daaruit kun je na verloop van tijd weer verder solliciteren om alsnog die uitdagende baan te vinden.

Leene

Leene

27-03-2022 om 14:51

ik zou voor loopbaanbegeleiding gaan. Hopelijk is dat te betalen voor je. 

Je wilt en uitdaging, en deeltijd, en flexibel (deels thuiswerken) en niet te belastend (want snel moe)... 

Ja dat gaat denk ik niet samen, niet allemaal. Dus ik zou vooral een prioriteitenlijstje maken (eventueel met hulp van een coach?) en daarop je keuze voor de (nabije) toekomst baseren.

Eens met Jippox. En ik zou wel naar het sollicitatiegesprek gaan. Je kunt daarna altijd nog zeggen dat je niet wil. 
En ik merk zelf dat mijn nieuwe leuke baan van 24 uur, mij veel minder energie kost dan mijn niet meer zo leuke baan van 18 uur, die ik hiervoor had.

Besteedt dat geld niet aan minder kunnen werken maar aan meer hulp inhuren en ga wel die uitdagende baan doen. Eens zijn je kinderen ouder en wil je toch nog steeds die uitdagende baan? 

kiddies3

kiddies3

28-03-2022 om 11:54 Topicstarter



Leuke en inspirerende reacties, bedankt!
Bericht van Jippox deed me nadenken.. want het is juist. Ik kan niet alles willen ook. Gezondheid is wel een belangrijke.. Dit weekend was ik verschrikkelijk moe en heb dus weer niet veel kunnen doen, buiten wafeltjes bakken met dochter en in de tuin zitten met de zonen. 
Ik heb het sollicitatiegesprek aanvaard en ze bevestigde dat deeltijds bespreekbaar is (4.5/5 wel maar, maar het is toch dat + wat thuiswerk). En dat gaat al veel doen aan m'n gezondheid én voor de kinderen. Voorlopig is dat het belangrijkste voor me. Dit is ook een uitdagende job maar niet helemaal in m'n branche. 
En Suusje heeft ook wel een punt.. eens de kinderen ouder zijn, ga ik wss wel weer meer aan job kunnen en willen besteden.

Ingenieurs zijn schaars. Als ze nu al zeggen dat deeltijd bespreekbaar is, dan zou ik zorgen dat je op minder uren/dagen uitkomt dan zij aanbieden. 
Google naar tips over onderhandelen en weet wat de zwakke punten van vrouwen zijn op dit gebied. En oefen alvast wat goede zinnen over salaris en deeltijd. En accepteer nooit een lager uurloon omdat je niet fulltime werkt. 

Op Tiktok zie ik geregeld inspirerende filmpjes voorbij voorkomen over het onderhandelen over salaris en extra's. 

Hoi Kiddies, ik ben totaal verbaasd te lezen dat ze allemaal (bijna) fulltime banen aanbieden en daar weinig flexibel in zijn.Ik hoor uit mijn omgeving juist dat ze overal staan te springen om technische mensen, ze zijn niet aan te slepen. Dus bijv 4 dagen werken met deels thuiswerk zou naar ik begrijp bij veel ingenieursbureaus geen probleem moeten zijn. Of zit jij in een bijzondere hoek dat ze daar zo moeilijk over doen? Dat 32 uur zelfs niet bespreekbaar is?
Omdat ik vermoed dat er echt wel ander werk voor jou te vinden moet zijn als ingenieur, zou ik niet ‘ja’ zeggen tegen deze baan om maar weg te zijn bij de andere. Een nieuwe baan kost ook weer energie.
Bedenk eerst goed wat jij wil qua leuke, uitdagende baan en wat je maximaal aankunt qua uren in combinatie met wat thuiswerken. En in combinatie met meer hulp thuis eventueel.
Misschien kan je ingenieursbureaus ook zelf benaderen? Ze hebben zoveel mensen nodig.

Misschien is het slimmer om eerst sollicitatiegesprekken te voeren en eerst te zorgen dat ze je kennen en willen hebben (en jij de baan ook wilt hebben) en dan pas over part time werken te beginnen in het gesprek.
Dus niet van tevoren telefonisch ernaar informeren.
Als ze je geschikt achten is de kans grotere dat ze flexibeler zijn over minder uren en deels thuis werken dan als ze je nog niet kennen.

Eens, jij denkt dat ze niet parttime geven maar bij ouderschapsverlof etc (dus niet eens bij vrouwen) moeten ze wel. Kom op zeg, tijden zijn veranderd. Ook heel veel mannen willen maar 4 dagen werken. Vraag en aanbod! Kom eens voor jezelf op. 

Waarom 'job'? Wat is er mis met 'baan'?

Dat is Vlaams, Jesse.

Jesse_1 schreef op 28-03-2022 om 13:39:

Waarom 'job'? Wat is er mis met 'baan'?

Wat een rare reactie! Ik vermoed dat TO Belgische is, of in ieder geval in de grensstreek woont. Ik heb het ook niet over een 'labo' namelijk, of rechtstaan. Maar doet dat er iets toe??

Kiddies3, ik zou ook niet uitgaan van dat in deeltijd werken niet kan. Werkgevers vragen veel, maar er is in vrijwel alle sectoren een tekort aan werknemers, dus dat is fijn voor jou, je hebt dan als sollicitant wel meer kans dat je wensen ingewilligd worden. Misschien pas na een paar maanden, als ze weten wat ze aan je hebben, maar ik zou het zeker niet als kansloos zien.

Ga dus naar die sollicitatie (zo'n gesprek is altijd goed, al is het maar om daar weer wat oefening in te krijgen, maar het helpt jou ook je prioriteiten/wensen/eisen op een rijtje te zetten). Ik zou inderdaad inzetten op een inhoudelijk uitdagendere baan, daar hoort meestal ook een leuker salaris bij en zo kun je óf meer hulp bekostigen óf wat minder uren werken. Ook is het voor je perspectief fijn om op een hoger niveau of in een uitdagendere functie te werken. Als je plezier hebt in je werk geeft dat energie, ook al zijn het wellicht meer uren die je werkt.

Jesse_1 schreef op 28-03-2022 om 13:39:

Waarom 'job'? Wat is er mis met 'baan'?

Vlaams, en daar is niets mis mee.

gr Angela

kiddies3

kiddies3

28-03-2022 om 14:16 Topicstarter

Erg bedankt nogmaals voor de reacties. Haal ik veel ideeen uit!
Ik ben idd Belgische  

Ik had recent gesolliciteerd voor een andere baan bij dit bedrijf en in de finale ronde viel ik eruit wegens net iets te weinig ervaring in dat domein. Snapte het wel. Daar werd al aangegeven dat deeltijds zou kunnen. Toen stelden ze een andere vacature voor. Lijkt me een heel fijn bedrijf die work life balance erg belangrijk vindt. (ik heb altijd in grotere bedrijven gewerkt. Nu in een klein en dat verschil voel ik wel dus wil terug naar een groter bedrijf - zoals deze bv). 

Ok, het is niet altijd het aantal uren die indicator is, wel het plezier die je eraan beleeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.