Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moiraine

Moiraine

18-12-2018 om 11:24

Hoe werk afsluiten (juridisch)

Na 11 jaar bij mijn huidige werkgever te hebben gewerkt, wil ik daar nu graag weg. Het afgelopen jaar heb ik op het hoofdkantoor gewerkt, maar de werkmogelijkheden, de cultuur en de organisatie passen totaal niet bij mij. Ik heb me daarin behoorlijk vergist.
De afgelopen maanden heb ik meerdere gesprekken met mijn leidinggevende hierover gehad, maar helaas heeft dat geen enkele verandering gebracht, sterker nog de bal wordt telkens bij mij gelegd en het lijkt erop dat hij niet begrijpt wat er aan de hand is (of de verantwoordelijkheid niet wil/kan nemen voor wat er aan de hand is).
De sfeer is ondertussen erg ongemakkelijk geworden en ik merk dat ik uitvalverschijnselen begin te krijgen (ik heb eerder een burn out gehad, daar wil ik niet naar terug!).

Nu wil ik daar dus graag weg, maar zo lang ik nog geen ander werk heb, wil ik natuurlijk mijn recht op WW niet verliezen. Ik ben trouwens niet bang dat ik geen andere baan kan vinden, in mijn werkgebied is voldoende te vinden, maar ik wil wel wat kritisch(er) kijken voor ik snel een andere baan aanneem.

Hoe vlieg ik dit het handigste aan? Iemand eerder met dit bijltje gehakt?

Groet,

Moiraine

marie

marie

18-12-2018 om 11:44

Loopbaancoach

Ik heb net voor een loopbaancoach klanten geïnterviewd en dit is best wel een gangbare route naar een loopbaancoach. In veel gevallen betaalt baas dat of is er een loopbaancoach. Voordeel is dat je dan eerst heel specifiek maakt wat er misging en dan samen kijkt naar wat je wel zoekt. Is de kans kleiner dat je nog een keer in dezelfde situatie terecht komt.

Marie

vaststellingsovereenkomst

De standaardoplossing is, als beide partijen het erover eens zijn, om een vaststellingsovereenkomst te sluiten waarin wordt opgenomen dat de werkgever het initiatief heeft genomen tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst en werknemer niets te verwijten valt. Meer informatie over de ins en outs is te vinden op de site van het UWV.

Op die manier is het recht op WW gewaarborgd.
Het is gebruikelijk dat er dan ook een beëindigingsvergoeding wordt betaald maar dat is een kwestie van onderling afspreken want bij een vaststellingsovereenkomst is er geen wettelijk recht op een vergoeding.

De tip van Marie, om te kijken naar een loopbaancoach, is ondertussen ook niet verkeerd. Je zou misschien een gesprek met HR aan kunnen vragen: dit gaat zo niet goed, hoe gaan we dat doen? En dan kijken waar zij mee komen: coachingstraject, aanpassingen in het werk, of praten over een vaststellingsovereenkomst.

Groeten,

Temet

Moiraine

Moiraine

18-12-2018 om 12:22

Loopbaancoach

De loopbaancoach ben ik al mee bezig. Daar komt juist uit, dat ik hier niet gelukkig ga worden. De zaken waar ik tegenaan loop (en niet alleen ik) zijn niet alleen hardnekkig van aard, maar ook op alle niveaus van de organisatie vertegenwoordigd. Het is een combi van moeilijke cultuur met mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen, met leidinggevenden die de gesignaleerde problemen niet serieus nemen.
Ik ben echt al heel ver gegaan in het aankaarten van het een en ander, maar ik kom er helaas niet doorheen.

Dank Temet, daar ben ik naar op zoek. Ik ga me verdiepen in een vaststellingsovereenkomst. Overige tips zijn overigens gewoon welkom!

marie

marie

18-12-2018 om 12:43

Mijn tip is dan niet relevant!

Die was inderdaad bedoeld om helderder te krijgen waar het probleem ligt. Niet zo zeer het juridische stuk. Nu ik terugkijk zie je dat je dat wel aangaf. Sorry...

Marie

Oregano

Oregano

23-01-2019 om 20:43

Ook net VSO getekend

Hoi Moiraine,
Ik heb dit traject net doorlopen vanwege ongeveer dezelfde redenen die jij noemt. Alleen had ik nog wel een burnout maar ik wist dat ik niet verder zou herstellen als ik niet weg zou gaan. (Na 27 jaar een hele stapmaar inderdaad gezondheid gaat voor!)
Ik heb de VSO onderhandelingen door een advocaat laten doen want alhoewel je geen recht hebt op een transitie vergoeding is het wel gebruikelijk dat ze een aanbod doen. Uiteindelijk hebben ze ook de juridische kosten en kosten loopbaancoach betaald. Heel veel succes!! 🍀

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.