Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe zit het nu met die toeslagen berekenen?

Hoi Allen, 

ik heb iets bij mijn bruto salaris erbij gekregen. Ik wilde direct weten of eea invloed heeft op mijn kindgebonden budget en zorgtoeslag. 

Ik ben gescheiden en woon nog in ons gezamenlijke koophuis met de kinderen.

Ik was bij “proefberekening toeslagen” van de belastingdienst bezig te berekenen wat de verhoging voor invloed heeft.

Bij het zgn. “Toetsingsinkomen “ heb ik de berekening gemaakt. Op gegeven moment komt de vraag of ik alimentatie voor mijzelf ontvang. Ik heb de helft van de hypotheeklasten ingevuld. 

Toen kwam de vraag of ik nog een ander bedrag aan alimentatie ontvang. Direct schoot door mijn hoofd dat ik bij de inkomstenbelasting ook de helft van het huurwaardeforfait als inkomen moet opgeven omdat ik in het koophuis woon met de kinderen. Dat deel is dus wel inkomen voor mij. de vraag is nu: “hoe moet ik dat nu verwerken bij die vragen”? Of moet ik dat niet meenemen? Hoe zit het? 

ik zie dat nog niemand heeft gereageerd. Ik zou het zelf ook niet weten, maar ik zou bij twijfel geneigd zijn het wel mee te tellen. Als je het meetelt terwijl dat niet had gehoeven dan krijg je te weinig toeslag, maar dat wordt dan later rechtgetrokken met een nabetaling. Geef je het niet op terwijl dat eigenlijk wel moest dan moet jij achteraf nabetalen. Altijd vervelender. 

Je zou anders twee proefberekeningen kunnen maken en zien hoe groot het verschil wordt. Maar bij twijfel zou ik altijd liever een te hoge dan een te lage inschatting van het inkomen maken, ter voorkoming van akelige verrassingen in het jaar erop (of soms zelfs nog later). 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.