Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoeveel aflossen per maand ?

Goedemiddag, 

Wij willen VOOR 1 september 2024 € 25.000,- aflossen uit een PL met 4,9% rente.

Hoeveel moeten wij aflossen per maand (incl.de rente) 

Snap de berekening niet 🥴 Dank 

Ik kan het ook niet precies uitrekenen. Maar ik zou die moeite ook niet nemen. Het gaat om afgerond 5% rente, dat is 1250 euro, dus dan moet er in totaal 26250 euro worden afgelost. Daar heb je 13 maanden voor, dus dan kom je op ruim 2000 per maand. Ik zou aan het begin zoveel mogelijk aflossen, des te eerder zakt de verschuldige rente. Dus bijvoorbeeld eerst een paar maanden 2500. Het hoeft natuurlijk niet in gelijke termijnen.

Maar het is wel een heleboel geld per maand. Heel knap als je dat lukt.

Family99

Family99

04-06-2023 om 12:36 Topicstarter

Temet schreef op 04-06-2023 om 10:53:

Ik kan het ook niet precies uitrekenen. Maar ik zou die moeite ook niet nemen. Het gaat om afgerond 5% rente, dat is 1250 euro, dus dan moet er in totaal 26250 euro worden afgelost. Daar heb je 13 maanden voor, dus dan kom je op ruim 2000 per maand. Ik zou aan het begin zoveel mogelijk aflossen, des te eerder zakt de verschuldige rente. Dus bijvoorbeeld eerst een paar maanden 2500. Het hoeft natuurlijk niet in gelijke termijnen.

Maar het is wel een heleboel geld per maand. Heel knap als je dat lukt.

Bedankt Temet , naar de rente is effectief.

Die zakt elke maand.Het zijn 15 maanden tot en MET augustus.Als ik naar berekenhet.nl ga kan ik alleen kiezen tussen twee soorten rentes.Snap er niks van denk als ik elke maand 1600 er in pomp moet het lukken ? 

Als ik dat programma erop loslaat hangt het ervan af of je annuitair of lineair aflost, maar in beide gevallen komen de eerste betalingen boven 1720 uit. Dus als je 1600 per maand betaalt red je het niet in 15 maanden.

Family99 schreef op 04-06-2023 om 12:36:

[..]

Bedankt Temet , naar de rente is effectief.

Die zakt elke maand.Het zijn 15 maanden tot en MET augustus.Als ik naar berekenhet.nl ga kan ik alleen kiezen tussen twee soorten rentes.Snap er niks van denk als ik elke maand 1600 er in pomp moet het lukken ?

Bij annuïtair aflossen op basis van 15 maanden (juni 2023 tot en met augustus 2024): elke maand 1721. Je betaalt elke maand hetzelfde bedrag in totaal maar in het begin bestaat dit uit meer rente en minder aflossing; op het laatst los je meer af. Je betaalt  825 euro rente.

Bij Lineair begin je met 1768 en dit daalt tot 1673. In deze vorm los je elke maand hetzelfde bedrag af (1667) maar de rente en dus het totaalbedrag daalt met de restschuld mee. Hiermee betaal je in totaal 816 euro rente. 

Aanvulling: bij 1600 euro aflossen blijf je met een restschuld van ongeveer 3300 euro zitten.


Je kan niet alleen kiezen tussen 2 rentes, (nominaal of effectief) maar ook tussen 2 soorten aflossing. Annuitair, waarbij je steeds hetzelfde maandbedrag betaalt, of lineair waarbij je steeds hetzelfde aan aflossing betaalt, maar omdat de rente daalt, worden je betalingen steeds lager. Dat is dus meer betalen in het begin en minder aan het eind.

gelijk gepost

Family99

Family99

04-06-2023 om 13:55 Topicstarter

Bedankt mensen  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.