Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Goudvis

Goudvis

07-04-2016 om 20:50

Hoeveel in de enveloppe bij een bruiloft?

Morgen gaan we naar de bruiloft van mijn nicht (2e huwelijk). Ze willen het liefst een enveloppe met geld, want hebben alles al. Ik vind het altijd lastig, weet nooit hoeveel er in zoiets "hoort". Ik doe dan iets van 50,- normaal gesproken. Maar wat is nu gebruikelijk?

Angela67

Angela67

07-04-2016 om 21:09

dat was ook mijn eerste reactie

50 euro.
ik zou gewoon aantal reacties hier afwachten en dan het gemiddelde nemen
gr Angela

40er

40er

07-04-2016 om 21:22

dag of avond?

Hele dag, met diner en alles, dan 60-75 euro
Avond 30-50 euro

Goudvis

Goudvis

07-04-2016 om 21:29

party

Het is een avondparty zonder eten, we gaan met het gezin (4).
Ik lees al dat ik alvast niet erg afwijk ☺

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-04-2016 om 21:34

Onzin

Het formaat van je cadeau hangt toch niet af van of je eten krijgt? Ik was van plan om mijn zus en zwager 50 euro te geven voor hun huwelijk, een heel bedrag vind ik. En eigenlijk ben ik tegen het geven van geld aan volwassenen Een nicht of (vage) kennis zou ik 20 euro geven of een peper & zoutstel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-04-2016 om 21:35

Dag

Ik ben er bij mijn zus de hele dag bij en doe ook 'klusjes', onbetaald.

Moni

Moni

07-04-2016 om 22:43

In mijn familie wel

Mijn familie komt uit Twente. De feesten waren daar flink groot. Als wij daar als gezin heen gingen was het wel degelijk bepalend of je de hele dag ging (met eten) of alleen de avond. Soms gingen mijn ouders overdag en kwamen wij in de avond erbij.
Mijn ouders hadden een vuistbedrag op basis van de inhoud van het feest. Dat was echt heel gangbaar.

Ik kan me voorstellen dat het anders zou werken als het om heel directe familie gaat of een supergoede vriendin. Maar voor de meeste feesten werkte deze vuistregel prima. Het werkte ook goed voor het bruidspaar want die wisten dan hoe ze het feest konden bekostigen. Als er een 200 mensen op je feest komen, dan is dat wel zo handig.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2016 om 07:20

Directe familie

Dus broers en zussen 50 euro, héle goede vrienden ook. De rest 20 euro denk ik.

Vesper Lynd, ik ben dan wel volwassen maar ik heb liever geld dan cadeaus. Frutsels wil ik niet meer. Die worden toch maar door de hond opgegeten. Ik geef niet zomaar geld aan mijzelf uit. Laatst heb ik een geurtje gekocht van 54 euro (eigenlijk 20 euro meer maar korting) en ik hoefde me niet druk te maken over de vraag of het verantwoord was. Heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2016 om 07:29

Moni

Je gaat er in principe toch vanuit dat je de bruiloft alleen kunt plannen als het geld ervoor beschikbaar is? Nu weet ik dat sommige mensen ervoor lenen, maar dat is een bewuste keus met een afbetalingsplan geweest. Neem ik aan. Hoe dan ook... ik als gast voel me niet verantwoordelijk voor de financiering van een bruiloft. Als het te duur wordt kan het altijd goedkoper.

40er

40er

08-04-2016 om 07:48

moni

Herkenbaar!
Kom ook uit twente, vandaar
En wat ik hoor van vrienden (en jaren geleden ook wel eens heb meegemaakt) zijn de feesten hier qua eten ed lichtelijk uitgebreider.

En nee, je hoeft niet het feest van een ander te financieren, maar aankomen met een peper en zout stel is ook eigenlijk not done.

angel3

angel3

08-04-2016 om 08:04

hoeveel kun je missen?

Lijkt me ook relevant. Ik geef aan zus 100 euro. BFF ook, goede vriendin 50 en anders 20. Zoiets.
Maar voor goede vriendinnen en familie wordt er altijd gezamenlijk een kado gegeven. Echt met een groep en dan echt vragen wat iemand wil aan groot kado bv een fiets of een servies of een kunstwerk. Dat wordt dan gezamenlijk gegeven. Eigenlijk geef ik aan zeer naasten dus nooit geld maar zorgen we dat er een gezamenlijk kado komt. Voor verder weg mensen ben ik makkelijk dan doe ik wel een envelopje.

40er

40er

08-04-2016 om 08:14

ik lees mezelf terug

Even ter verduidelijking, hier is een peper en zout stel not done.
(Familie en vrienden)

Anna G.

Anna G.

08-04-2016 om 08:57

treurig

Ik vind het wel treurig als je de giften van je gasten gebruikt om je bruiloftsfeest te financieren. Nooit van gehoord ook eerlijk gezegd, maar ik kom niet uit Twente.

Als je het niet kunt betalen, doe je het simpeler of niet.

Mijn zus kreeg iets van 100 euro en goede vrienden 50 euro. De rest geef ik 20 euro. Ik vind het ook wel uitmaken of je er de hele dag bij bent (dan geef je meer, maar is de band waarschijnlijk ook hechter) dan als je alleen op het feest komt.

Goudvis

Goudvis

08-04-2016 om 09:00

niet treurig hoor

Ik kan het goed begrijpen dat je liever een bijdrage hebt dan spullen die je thuis al lang hebt. Een kleine lastenverlichting is wel prettig, zo'n feest is duur.
Ik ben er uit. Ik doe 40,-.
Bedankt!

Anna G.

Anna G.

08-04-2016 om 09:23

nee

Zo bedoel ik het niet. Moni deed het voorkomen alsof het bruidspaar al een bepaald bedrag aan 'inkomsten' meegebudgetteerd had en dat vind ik echt not done. Zeker omdat ook zo te verkondigen.

Ik snap wel goed dat men het liefst gewoon geld wil en zeker geen peper en zoutstel zoals iemand voorstelde. Of 20 boeketten en flessen wijn. Daarom geef ik ook gewoon geld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2016 om 10:09

Moni beschrijft de praktijk

Zo gaat het toch vaak?

Een bruiloft kost een smak geld. Maar gelukkig is een gedeelte te betalen door de enveloppen van de gasten.

Ik geef broers en zussen en mijn beste vrienden trouwens ook 50 euro ofzo. Of een heel mooi cadeau. En de rest 20-30 euro.

Moni

Moni

08-04-2016 om 10:40

Kaaskopje en AnnaG

"Je gaat er in principe toch vanuit dat je de bruiloft alleen kunt plannen als het geld ervoor beschikbaar is? Nu weet ik dat sommige mensen ervoor lenen, maar dat is een bewuste keus met een afbetalingsplan geweest."

Ik denk dat in Twente de zekerheid van financiering groter is met de gewoonte geld te geven dan met een afbetalingsplan.
Geld lenen voor een bruiloft zou ik nooit doen. Rekenen op de gangbare normen en waarden wel.

In een regio met andere normen en waarden is dat weer anders. Dat is juist het leuke van regionale verschillen.

In Twente zijn ze vrij nuchter. Waarom zou je bij het bepalen van je lijstje met genodigden geen rekening houden met de bijdragen van de gasten? Ik denk met veel plezier terug aan de grote feesten.

Je kunt ook sparen voor je feest, het aantal gasten beperken en alles zelf betalen. En daarna kun je wat leuks kopen van de bijdragen van de gasten. Of op je spaarrekening zetten voor het volgende feestje.

Beide keuzes zijn prima.

Misrekening

Rekenen op gangbare normen en waarden kan resulteren in een misrekening.

Ik geef wat ik wil geven, los van wat een ander geeft. Gewoon uit het hart.
Een stel starters krijgen wat extra.

en een huwelijksjubileum?

Hadden wij pas. Schoonouders van een van de kinderen gaven een buffet. Veertig jaar getrouwd - 'Dus dan doen we 40 euro' vond mijn man.

Wat geef je als je alleen naar een bruiloft/jubileumfeest gaat? Ook 50 euro?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2016 om 16:54

Moni

Ik denk dat ik totaal verrast werd door deze manier van denken in Twente. Mijn familie komt uit Overijssel, maar ik had hier nooit van gehoord. Ik heb er even over nagedacht en als het inderdaad een traditie is om van geschonken geld de bruiloft deels te financieren, is daar niets mis mee natuurlijk. Vanuit mijn belevingswereld zou ik dat niet leuk vinden geloof ik. Cadeautjes zijn niet om eten van te kopen, maar om iets leuks mee te doen, of iets moois van te kopen, of als het een 'ding' is gewoon te gebruiken of neer te zetten. Ik hecht daar waarde aan. Ik heb nu bijvoorbeeld een heerlijk flesje Burberry Brit gekocht wat gefinancierd is door de kinderen en aanhang en dat kleeft nu aan dat flesje. Ik heb ooit een houten slacouvert van mijn zus gekregen, laatst ging het stuk na járen. Ik zei er toen gelijk bij "Oh zonde, die heb ik nog van Zus gekregen!" Voor mij zijn cadeautjes of geld waarmee ik iets kan kopen, dus ook herinneringen aan de gever.

Schylger Famke

Schylger Famke

20-04-2016 om 06:38

Vlaanderen

In Vlaanderen doen ze dat ook, bij het bedrag dat ze geven rekening houden met of ze voor de hele dag zijn uitgenodigd of voor de receptie of voor het feest. De bedragen liggen daar ook een stuk hoger, zeker het dubbele van hier.

het dubbele? -ot

Oeioei, dan heb ik in het verre verleden een ernstige fout gemaakt bij het bijwonen van een Belgische bruiloft. Geen idee wat we gegeven hebben, maar in geen geval een enveloppe met 100-150 euro of zo. Dat hadden we destijds ook niet kunnen missen naast de reiskosten en de oppas.

@Wilgenkatje, dit is tenminste een schappelijk cadeau. 20 €, ik zou me schamen eerlijk gezegd.

KarinM schreef op 03-02-2021 om 12:44:

@Wilgenkatje, dit is tenminste een schappelijk cadeau. 20 €, ik zou me schamen eerlijk gezegd.

Ach, die 20 euro uit 2016 (!) is inmiddels allang 25 euro waard.

Ik denk ook met veel plezier terug aan de grote feesten. De hele familie woonde in Twente behalve ons gezin. En zo zagen wij al onze neefjes en nichtjes weer eens. En ja, het maakte verschil met hoeveel je kwam en hoe lang. 

Meebetalen aan het feest is ook een cadeau. Een cadeau voor het bruidspaar maar ook voor de gasten zelf. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.