Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoeveel kostgeld vragen aan mijn zoon?


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-09-2022 om 18:31

Anoniem846 schreef op 08-09-2022 om 17:39:

[..]


Beste Coreopsis,

Bedankt voor je reactie.
Het is zijn inkomen na belastingen. Volgens mij betaalt hij niks specifiek voor pensioen.
Hij is niet zo een uitgever, dus spaart wel genoeg voor eventuele ziekte bijvoorbeeld.
Ik zal het inderdaad wel even met hem hebben over pensioen en duidelijk maken dat hij er wel nu al (op 21 jarige leeftijd) rekening mee moet houden dat hij niks opbouwt.

Verder komt jouw reactie overeen met wat veel anderen ook al als tip hebben gegeven.
Om wel een bedrag per maand te vragen, maar dit apart te zetten op een spaarrekening. Met als doel om dit mee te geven als hij het huis uit zal gaan, indien wij het geld tot die tijd zelf niet nodig hebben.

Bedankt!

Ik zou hem inderdaad eens goed laten uitzoeken welke dingen normaal via je werkgever opgebouwd worden en waar je als zelfstandige zelf voor moet zorgen. Pensioen is nog heel ver weg. Maar tijdelijk geen opdrachten, ziekte, of erger: langdurige of permanente arbeidsongeschiktheid: daar moet je als zelfstandige zelf iets voor regelen. Sparen en een aov. Anders val je in het slechtste geval de rest van je leven terug tot bijstand.

Pensioen lijkt idd nog ver weg, maar veel werkgevers regelen dit wel en ook voor jonge mensen. Als je op je 16e bij de AH gaat werken dan bouw je al pensioen op.

Maandinkomsten lijken veel maar laat hem eerst goed uitzoeken wat hij aan verzekeringen ed. moet hebben. Bij werken in loondienst gaat dat er namelijk ook van af voor je bij je nettosalaris komt. Het bedrag dat ie overhoudt van enkel belasting is nog niet het nettosalaris.

Je kunt als handvat nemen dat je ongeveer de helft van je inkomen als zelfstandige moet wegzetten voor ziekte, recessie, pensioen en andere kosten. Zeker de eerste jaren totdat je een flinke buffer hebt opgebouwd. En dan bedoel ik zeker een ton of liefst meer. Als je als zelfstandige met zo'n inkomen ooit een huis wil kopen moet je flink veel eigen geld meenemen. 3500 klinkt veel, maar voor een zelfstandige vind ik het niet veel,  als je alle kosten eraf haalt. Er komt een recessie aan, je breekt een keer een been en weg is je buffer. 

Als je kostgeld wilt vragen en je hebt het zelf niet nodig, spaar dat dan voor hem. Zelf zou ik denk ik geen kostgeld vragen, tenzij ik zou zien dat er veel teveel uitgegeven wordt.

Ja die aov is wel belangrijk, ik zie om mij heen ondernemers die dat doen en die betalen inderdaad flink een zeggen vaak dat het zonde is. Maar heb twee ondernemers die beiden deels arbeidsongeschikt zijn geraakt en zo'n aov maakt echt wel verschil!

Bereken wat jullie gekort worden met toeslagen en kijk wat de uitkomst daarvoor is. Maar 350 a 400 is gewoon een normaal bedrag om te vragen.

Decembermamma schreef op 09-09-2022 om 08:28:

Ja die aov is wel belangrijk, ik zie om mij heen ondernemers die dat doen en die betalen inderdaad flink een zeggen vaak dat het zonde is. Maar heb twee ondernemers die beiden deels arbeidsongeschikt zijn geraakt en zo'n aov maakt echt wel verschil!

Ja precies. En als je jong bent is het een stuk goedkoper om een aov af te sluiten. Het lijkt al snel dik verdienen als zzp'er, maar 3500 is echt niet veel. 

oke correct me if im wrong

Maar wat ik hieruit opmaak 

Is dat hij meer verdient dan jullie 2 samen jullie en dan vooral jij bent stikJALOERS en daarom moet ie een deel van zijn EIGEN verdiende geld bij jullie inleveren terwijl die gewoon alles netjes doet wel
Waarom zou hij uberhaupt "kostgeld"moeten betalen jullie kwam toch PRIMA rond zei je als dat echt zo is was
Waar ben je zijn geld dan voor nodig bahalve het jaloerse gedeelte natuurlijk

als hij zelf al voldoende spaart waarom moeten jullie dat dan dubbel op doen laat de boel gewoon de boel het is zijn geld en als zou die er wel wat hij niet doet maar in alle luxe van genieten dan nog zou het zijn goed teregd zijn WANT HET IS ZIJN EIGEN GELD EN HIER HEBBEN JULLIE NIKS OVER TE ZEGGEN

Anoniem846

Anoniem846

30-09-2022 om 01:05 Topicstarter

lovessss schreef op 14-09-2022 om 00:29:

als hij zelf al voldoende spaart waarom moeten jullie dat dan dubbel op doen laat de boel gewoon de boel het is zijn geld en als zou die er wel wat hij niet doet maar in alle luxe van genieten dan nog zou het zijn goed teregd zijn WANT HET IS ZIJN EIGEN GELD EN HIER HEBBEN JULLIE NIKS OVER TE ZEGGEN

Allereerst vind ik dit nogal een aparte reactie, klinkt net alsof ik zijn geld steel ofzoiets.
Uiteraard is het zijn geld, dat snap ik ook wel. 
Maar het is MIJN huis en ik kan toch een prijs zetten op het inwonen...?
En dan kan hij zelf bepalen of hij z'n geld daaraan wilt uitgeven of liever op zichzelf wilt gaan wonen.. dat is zijn beslissing, want zoals je zei het is inderdaad ZIJN geld.

Ik ben ook elke maand €2.000,- van MIJN geld kwijt aan vaste lasten...
Zo werkt het leven nou eenmaal, het kost allemaal een hoop geld.
Vroeger woonde men op die leeftijd al op zichzelf en hadden ze ook vaste lasten te betalen, vele malen hoger dan het bedrag aan kostgeld wat ik eventueel in gedachte zou hebben.
Dat bedrag zou nog niets een de extra uitgaven aan hem bedragen..

Want een inwonend kind brengt best wel veel kosten met zich mee.
Meer boodschappen, electriciteit, gas, water...
Daarbij komt ook nog eens het feit dat ik anders zijn kamer waarschijnlijk zou kunnen verhuren, voor bizar hoge prijzen in de huidige huizenmarkt.
Waarom zou hij helemaal geen kosten moeten hebben?
Terwijl hij ook volwassen is, een vaste full time baan heeft etc.
Leg dat maar eens uit: Waarom moeten m'n vrouw en ik €2.000,- elke maand aan vaste lasten betalen en hij €0,-..?

Verder heeft het ook niks met jaloezie te maken.
Zoals voorheen gezegd, ik werk zelf maar part time.
Ik heb liever wat meer vrije tijd dan wat meer inkomen/geld.
Zolang ik maar goed rond kan komen maakt het mij niet uit of ik iets meer zou kunnen verdienen door meer te werken.

Ik zie het ook niet als zijn verdiende geld afnemen, meer als een opvoedkundige les dat een deel van je verdiende centen nou eenmaal op gaan aan de kosten van het leven. 
Éen van de opties die een ander forum lid aanraadde was om het geld apart te zetten, om te financieel te kunnen helpen als hij op zichzelf gaat wonen. 
Dit lijkt me inderdaad een erg goed en eerlijk plan.

Niks betalen lijkt mij ook geen optie. Tot wanneer blijft die situatie in stand?
Als ie straks 30 is, woont ie ook nog steeds kosteloos thuis? Dat kan toch ook niet...

Anoniem846 schreef op 08-09-2022 om 17:41:

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk inderdaad dat het het beste is om ongeveer €300,- a €400,- per maand te vragen en dit apart te zetten op een spaarrekening, om financieel te helpen als hij het huis uit gaat.

Bedankt allemaal!

EUR 300 zou ik gegeven de hele situatie en stijgende energieprijzen wel heel weinig vinden. Min EUR 400 zou ik reëel vinden.
Mijn nichtje betaal voor een kamer van 9 m2 in een studentenstad, niet Amsterdam, al EUR 550. 

Ik zou wel een deel voor hem sparen en als jullie het dan kunnen missen, meegeven als hij uit huis gaat. Niets over zeggen, leuk cadeau.

lovessss schreef op 14-09-2022 om 00:22:

oke correct me if im wrong

Maar wat ik hieruit opmaak

Is dat hij meer verdient dan jullie 2 samen jullie en dan vooral jij bent stikJALOERS en daarom moet ie een deel van zijn EIGEN verdiende geld bij jullie inleveren terwijl die gewoon alles netjes doet wel
Waarom zou hij uberhaupt "kostgeld"moeten betalen jullie kwam toch PRIMA rond zei je als dat echt zo is was
Waar ben je zijn geld dan voor nodig bahalve het jaloerse gedeelte natuurlijk

Gaat het goed met je?

Heel bijzonder wat jij uit de post van TO leest. Ben blij dat ik niet zo negatief in het leven sta.

Ik zou het opdelen: 
- 200 euro per maand voor jullie meerkosten omdat hij inwoont. 
- 200 euro per maand als algemene bijdrage aan het huis. 
En dan kun je zelf kijken of je hem later geld mee wilt geven. Als zijn financiën zo goed blijven, zal hij het niet nodig hebben. Je kunt het ook als een extraatje voor jezelf zien. Dat hoef je nu nog niet te beslissen. 

Deze verdeling hoef je hem niet te vertellen. 400 euro per maand is een prima vergoeding in jullie geval. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.