Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hoogte bijstandsuitkering

Wie is goed met dit soort dingen. Ik zoek me rot. Ik wil alles zoveel mogelijk op een rijtje zetten voor een mogelijke scheiding.
Om zelf te kunnen berekenen of er alimentatie betaald moet worden, heb ik het bruto jaarinkomen voor een alleenstaande met een bijstandsuitkering voor nodig. Laat ik dat nergens kunnen vinden. Wel netto, of per maand, maar dan weet ik weer niet zeker of ik het gewoon met 12 kan vermenigvuldigen.

Zou je denken van wel, maar ik ben er een beetje onzeker over omdat je overal weer andere bedragen ziet.

Thera.

Dan kijk je even op je jaaropgave 2017. Ik neem tenminste aan dat iemand met een bijstandsuitkering die ook krijgt?

Thera

Thera

26-11-2018 om 22:09 Topicstarter

Ja zo iemand wel

Maar nu hebben we geen bijstand en na scheiding mijn man wel.

Ik heb het trouwens opgegeven. Ik zie het wel geloof ik. Als ik een stukje boven bijstandsniveau verdien en m'n man er op, dan kan het ook niet veel zijn wat er aan soorten alimentatie uitkomt.

Het leek me zelf een fijn idee om alles al precies van te voren te weten. Ook een beetje als tegenwicht tegen de vaagheid van mijn vooruitzicht. Maar nu ben ik als tegenwicht maar kleren aan het naaien. Daar wordt ik vrolijker van.

Doenja

Doenja

26-11-2018 om 22:47

Sociaal raadslieden

Toen ik destijds hulp zocht bij mijn problemen kwam ik bij n sociaal raadsvrouwe uit en die bleek heel veel kennis van dat soort zaken te hebben. Maak n afspraak, kan gewoon alleen, en stel al je vragen. Daar krijg je vast antwoord op. Mij hielp het niets, want ik kwam niet in aanmerking voor bijstand.

dat vind je hier

Het sociaal minimum in de brutovariant vind je hier:https://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/detail/sociaal-minimum

Het kan zijn dat dat netto niet helemaal hetzelfde uitkomt als de netto bijstandsnorm, maar dit is dus de brutonorm. Volgens mij komt hier nog 8% vakantiebijslag bovenop trouwens maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken (er staat echter niet dat dit inclusief vakantiebijslag is).

Groeten,

Temet

Dees

Dees

27-11-2018 om 15:39

Bijstand

Maar waarom zou iemand na de scheiding per definitie in de bijstand belanden ? Dat is toch alleen voor noodgevallen een scheiding is toch geen noodgeval? Het geeft wellicht een noodzaak tot verandering van je dagbesteding aan.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-11-2018 om 15:51

jammer

Ik vind het jammer dat elke vraag over bijstand meteen een behoefte aan tekst en uitleg uitlokt. Degene die deze bijstand krijgt of zal aanvragen weet waarschijnlijk zelf wel dat het een vangnet is in uiterste noodzaak en zo niet, dan komt die daar vanzelf wel achter.

Jammer dat er TS meteen ter verantwoording wordt geroepen n.a.v. een simpele vraag.

Tamar

Tamar

27-11-2018 om 15:51

Tja

Aangezien het om de ex gaat, zal Thera daar weinig aan kunnen veranderen.

Thera

Thera

27-11-2018 om 15:54 Topicstarter

Als je het wilt weten

Mijn man is afgekeurd (vanwege iets fysieks) en kan wel iets werken, maar niet volledig. De uitkering die hij krijgt is zo laag, dat het aangevuld zal moeten worden met bijstand. Het is niet verboden te scheiden in Nederland als daardoor een van de twee in de bijstand komt en de ander kan niet bijdragen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-11-2018 om 16:49

Thera

Je bent niemand verantwoording schuldig en je man ook niet. Bijstand is al vervelend genoeg (al is het fijn dat de mogelijkheid er is als je echt niks anders hebt), en als je een concrete zakelijke vraag hebt zit je niet te wachten op mensen die je ter verantwoording menen te moeten roepen. Dat is werk voor de sociale dienst, niet voor een forum.

Maar ja, stel je voor dat zo'n bijstandsgerechtigde ten onrechte van je zuurverdiende centen snoept... Nee, daar moet je natuurlijk bovenop zitten.

Sorry, ik kan hier heel slecht tegen

Thera, ik wens jullie het beste met de afhandeling van alles en hoop dat je het antwoord inmiddels hebt gevonden.

Dees

Dees

27-11-2018 om 16:52

Verantwoording

Het gaat er niet om iemand ter verantwoording te roepen. Het gaat erom dat ze gaan scheiden en er per definitie uitgegaan wordt dat er een bijstandsuitkering komt. Wellicht is dat dus helemaal niet van toepassing. Immers je hele situatie verandert je hele leven verandert dus ook je bron van inkomsten kan veranderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2018 om 17:04

Dees

Ik ben het met Sally eens. Dit is niet prettig. Zelfs nu je weet waar de vraag op gebaseerd is, bijna-ex kan niet 100 procent werken, ga je door op dat een uitkering voorkomen kan worden. Als je al niet 100 procent kunt werken, zit een andere baan met meer inkomsten er zeer waarschijnlijk ook niet vlotjes in, denk je wel?

Nibud.

Het Nibud geeft wat informatie op hun site over bijstand. Ik zag ook een verwijzing naar "bijzondere bijstand". Voor mensen met de laagste inkomens, aan te vragen o.a. bij ziekte en echtscheiding.
Bij echtscheiding komen er ook allerlei extra kosten bij voor spullen.

bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand kan onder omstandigheden voor bepaalde kosten worden toegekend, maar het beleid daarover verschilt per gemeente. Verdiep je daar dus in als je denkt dat je daar mogelijk een beroep op moet doen. Overigens wordt die bijstand in sommige gevallen uitsluitend als lening verstrekt (vaak wel renteloos).

Bijzondere bijstand is, zoals wil40 terecht opmerkt, bedoeld voor mensen met de laagste inkomens (en met nauwelijks vermogen). Dus niet uitsluitend voor mensen die ook een bijstandsuitkering hebben. Wel is het vaak zo dat de niet-bijstandsgerechtigden meer financiële info moeten aanleveren. Van bijstandsgerechtigden heeft de gemeente namelijk al vastgesteld dat ze verder bijna niets hebben, dat is voor mensen met een laag inkomen uit andere bron niet altijd zo duidelijk. Veel mensen ervaren het aanvraagproces van bijzondere bijstand als vervelend en ingewikkeld. Voor kleine bedragen kan het dus zinvol zijn er bewust vanaf te zien, maar ik zou altijd aanraden je in het gemeentelijk beleid te verdiepen (vraag het anders bij sociaal raadslieden oid)

Groeten,

Temet

Thera

Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch: weet je zeker dat de uitkering van je man niet kan worden aangevuld met de toeslagenwet (van UWV) ipv de bijstand? Voor de hoogte maakt het niet uit, maar de voorwaarden en het aanvraagproces van TW zijn prettiger dan van bijstand.

Groeten,

Temet

Geïrriteerd

Geïrriteerd

10-12-2018 om 13:33

Thera

Dees weet het altijd beter en geeft mensen blijkbaar graag een vervelend gevoel.
Ook op een draadje van mij heeft hij echt impertinent gereageerd.
Dus mijn advies: laat hem lekker met zijn zelfingenomen mening.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2018 om 19:31

Geïrriteerd

Dees is volgens mij een zij. Ik vermoed dat Dees zo het hare denkt van mensen met een uitkering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.