Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huurder

Huurder

16-10-2011 om 22:35

Huis kopen?

Even een korte financiele situatieschets: Ik woon al 10 jaar in een huurwoning. In het begin betaalde ik ca 500 euro per maand; inmiddels is dit door de jaren heen verhoogd naar bijna 1000 euro (zo'n 65% van mijn maandsalaris). Ik krijg geen huursubsidie. Ik kom niet in aanmerking voor een goedkopere huurwoning in mijn woonplaats, want daarvoor is mijn salaris te hoog (de grens ligt bij 33000,=). Ik kan wel een hypotheek afsluiten, maar kan dan een huis kopen in één van de slechtste woonwijken in mijn woonplaats.

To the point: Zou ik meer geld kunnen lenen voor een hypotheek, als ik kan aantonen dat ik al 10 jaar lang zonder problemen mijn huur betaal? Of weet iemand misschien andere mogelijkheden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

16-10-2011 om 22:45

Hoog

Hoi huurder,

Als je nu al 66% van je maandsalaris aan huur betaalt, wil je dan dat dit een nog groter percentage wordt? Dan hou je toch erg weinig overvol van te leven?
Zelfs als je dus meer kunt lenen, dan worden ook de maandlasten weer hoger!

Liora

Rosase

Rosase

16-10-2011 om 23:44

Huurder

Denk het niet. Die hypotheekregels zijn allemaal vrij strikt en banken worden daar ook op afgerekend.

Ik vind de huurverhoging wel absurd hoor. Heb je al eens gekeken (via de woonbond) of je huur wel conform de maximaal mogelijke huurprijs is?

Ben er al een tijdje uit (is al lang geleden dat ik huurder was), maar vroeger was het zo dat je woning punten kreeg (gebaseerd op de grootte en de voorzieningen in en om je huis) en dat die punten stonden voor de maximaal mogelijke huur.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-10-2011 om 23:44

Tja.

Waarom kun je alleen in de slechte wijken kopen? Eis je niet te veel van de woning? Dat er minstens x slaapkamers zijn, per se een tuin, ik noem maar wat. Je krijgt van de bank waarschijnlijk een hypotheek die pakweg 500 euro per maand kost, daar moet toch iets voor te krijgen zijn? Vergeet niet dat als je voor 1000 euro een bepaald soort woning hebt, in diezelfde buurt een woning van 500 euro een stuk kleiner zal zijn.

Huurder

Huurder

17-10-2011 om 05:57

Reacties

Allereerst bedankt voor het meedenken. Over de maandlasten: Als ik een maandelijks hypotheeek moet betalen, gaat daar een stuk belastingvoordeel af, zodat ik uiteindelijk in kosten lager uitkom. Over het puntenstelsel: Ik huur een huis op de zogenaamde vrije markt; het puntenstelsel is niet van toepassing. Over mijn eisen: Mijn enige eis is dat ik niet op een flat of in een slechte buurt terecht kom. Dan blijf ik liever krom liggen om de huur te betalen van mijn eensgezinswoning in een nette wijk.

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2011 om 08:21

Dat jij al jaren netjes je huur betaald, wordt niet meegenomen in de berekening van je hypotheek.

Spaargeld?

is dat er ? Als je een leuk bedrag bij elkaar hebt dan scheelt dat weer in hypotheek.

Ik vind dit wel een gunstige tijd om een 1e woning te kopen. Je kan lekker onderhandelen over de prijs etc.

Verder is de rente laag (dus direct vastzetten voor 30 jaar!!) en heb je die veel langere overdrachtbelasting (scheelt duizenden euro's !!).

Dus ja, uniek gunstige tijd.

Als je 1539 euro netto per maand verdient (als ik het goed begrijp dat die 65% netto is op 1000 euro) dan zit je met een bruto inkomen net iets boven de 33.000 en kan je iets van 160.000 aan hypotheek krijgen. Dit is innd weinig. Heb je nog zoiets als alimentatie die je ontvangt ? Kan je er ook bij optellen geloof ik.

Maar goed, je hebt dus 2 moeilijke opties. Je hebt nu een huurwoning die bijzonder duur is per maand en als je wil kopen heb je weinig keuze qua wijk en formaat.

Ben je nog handig, of heb je hele handige familie of vrienden die wel even een electrakastje kunnen vervangen ?

Lagere overdrachtbelasting

(en niet langer).

over welke stad hebben we het eigenlijk ?

Ander huis huren?

Ben je al ingeschreven bij de woningbouwvereniging / woningnet / hoe het ook mogen heten bij jou? Want zelfs in een stad als Utrecht kom je met 10 jaar inschrijving een keer aan de beurt voor een eengezinswoning in een niet al te rotte buurt. Heb je toch je huis met tuin, en lagere maandlasten.

Inkomen

boven de 33.000,- kom je niet meer in aanmerking voor sociale woningbouw hoe lang je ook op de lijst staat.
Inderdaad kun je een appartement kopen voor zo'n 160.000,- euro. Ik heb ook wel 180.000,- gehoord hoor. Ik zou toch eens gaan informeren.
En het is maar waar je rondkijkt. Bij een verhuurder als Vestada (google) kun je wat huur betreft terecht voor lagere bedragen dan 1.000,- euro. Ook voor een eensgezinswoning. En wat is nu een slechte buurt.
En als je al zo lang bereidt bent zo'n hoog bedrag aan huur te betalen zou je toch eens met de bank kunnen gaan praten en er niet op voorhand vanuit te gaan dat ze jou niets meer willen geven.
Je kijkt gewoon hoe ver je zou kunnen komen.

Hypotheker

Informeer jezelf eens bij een hypotheker, of bij een dienstverlener als de nvnbv.
http://www.nvnbv.nl/
Ik ben zelf gewoon op zo'n makelaar afgestapt en van het een kwam het ander al hoef ik geen eensgezinswoning, liever niet, niet handig al die woonlagen onderhouden en al die trappen met mijn gezondheid.

Fiorucci

Hoeveel je gewend bent te betalen aan woonlasten was gewoon een vraag van de bank bij het aanvragen van de offerte, dat vragen ze ook niet zomaar.

marie

marie

17-10-2011 om 18:18

Dit huis kopen?

Hallo
is er een mogelijkheid om het huis wat je huurt te kopen?

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2011 om 18:19

Anne j

Ik reageerde op deze zin van de startposting:
Zou ik meer geld kunnen lenen voor een hypotheek, als ik kan aantonen dat ik al 10 jaar lang zonder problemen mijn huur betaal?
Nee, is dan mijn antwoord.

e.j.

e.j.

17-10-2011 om 18:58

Puntensysteem

Je zegt dat het puntensysteem voor jou niet werkt omdat je in de vrije sector huurt. Maar ik vraag me dat af. Een zoon van een vriendin heeft zijn huur (particuliere studentenkamer) aangevochten op basis van het puntensysteem en wel gelijk gekregen. Ook particuliere huisbazen mogen niet zomaar alles.

Vic

Vic

17-10-2011 om 19:45

E.j.

Vrije sector is niet hetzelfde als particuliere verhuur. Het puntensysteem geldt alleen voor woningen met een maximaal aantal punten en (dus) huurprijs. Die punten hangen o.a. af van het woonoppervlak en niveau van afwerking. Zie hier:
http://www.huurcommissie.nl/Huurprijscheck/

Vic

Vic

17-10-2011 om 19:59

Invullen

Het zou kunnen lonen om het aantal punten te berekenen om zo de hoogte van je huur ter discussie te stellen. Voor mijn woning (normaal rijtjeshuis) kwam ik uit op 130 punten. Bij 130 punten hoort een huur van 570 euro.

Vic

Vic

17-10-2011 om 20:31

Joyeux

Wat houdt dat dan in, geliberaliseerd? Stel dat je een of ander krot (met 60 punten) huurt voor 800 euro, en een jaar later kom je erachter dat er zoiets als puntensysteem bestaat. Kun je dan niets meer aan de hoogte van die huur doen?

MM.

MM.

17-10-2011 om 21:09

Koopgarant/slimmerkopen

Veel woningcorporaties verkopen een deel van hun bezit met korting. Zoek eens naar SlimmerKopen of Koopgarant. Het idee is dat je korting op de koopprijs krijgt en die korting op een bepaalde manier verrekent als je het huis weer verkoopt. Een deel van de waarde blijft als het ware in de woning zitten. Op die manier kun je met een relatief lage hypotheek een huis kopen dat eigenlijk qua marktwaarde buiten je bereik zou liggen, in een betere buurt.

Groet MM

Actys of vesteda inderdaad

als je een breed aanbod zoekt met andere huurwoningen (in het hele land).
Of wacht tot de prijzen nog iets zakken. Als Griekenland failliet gaat gaan de prijzen heus nog wel extra omlaag.
Of gewoon wat je kan betalen, bieden voor een koopwoning die je wil hebben. Dat wordt waarschijnlijk geweigerd maar misschien uiteindelijk toch wel geaccepteerd als de nood hoog is. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Of geef een makelaar een duidelijke zoekopdracht als de markt krap is in jouw specifieke plaats voor goedkope huizen die toch in een goede buurt liggen.

En betaaldiscipline kan nooit kwaad.

Primavera

Primavera

18-10-2011 om 12:51

Onderhoudskosten?

Reken je de onderhoudskosten die je met een eigen huis zal hebben wel mee? Een tijdje geleden kwam Miriam in een draadje met een link dat die gemiddeld zo'n €400,- per maand waren. Ik betwijfel of dat tegen het beslastingvoordeel opweegt. Vooral huizen die goedkoper lijken in hun categorie, zijn dat vaak omdat er een hoop achterstallig onderhoud moet gebeuren.
Ook heb je behalve de aanschafkosten van het huis ook nog een hoop geld wat je moet betalen aan bijkomende kosten van de koop zelf, notaris, makelaar, enz. Plus de kosten van de verhuizing e.d. Heb je die nu als spaargeld of moeten die ook van de hypotheek komen?
Je eis om niet in een flat of slechte buurt een goedkoop huis te vinden is een luxewens. Ik snap hem heel goed, want ik heb dezelfde en daarom liggen wij dus ook krom voor de (vrije) huur zodat onze kinderen in een leuke, veilige buurt kunnen opgroeien. Dat is voor ons meer waard dan een eigen huis.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.