Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stella

Stella

20-01-2019 om 16:43

Huis kopen voor verhuur (aan kind)

Als mijn kind van de middelbare school is en gaat studeren (mbo of hbo) wil ik bij mijn vriend intrekken. De bedoeling is dan om mijn huis te verkopen (geen overwaarde, streven is zonder restbedrag), en een goedkoop appartement te kopen in de studiestad waar kind kan wonen. Hypotheekbedrag wordt minder dan de helft van wat ik maximaal kan lenen.
Omdat ik daar niet ga wonen kan ik de hypotheekrente niet aftrekken. Dat is geen probleem want de brutolasten zijn < 550 per maand. Vinden banken dit een acceptabele constructie of kan het een probleem worden dat ze niet willen dat ik het verhuur aan mijn kind en/of andere student?
Stel dat het samenwonen met mijn vriend toch geen succes wordt. Kan ik dan mijn resterende maximale kredietruimte nog weer besteden voor een eigen woning? Dus bijv mijn maximum hypotheek is 300k. Voor kind koop ik een huisje van 130k, mag ik dan voor mezelf weer geld lenen voor een huis van 150k?
Ja ik weet het, eigenlijk zijn dit vragen voor een adviseur, maar het is nog heel prematuur. Ik wil alvast mijn (on) mogelijkheden verkennen.

vlinder72

vlinder72

20-01-2019 om 16:55

Meestal niet

Maar er zijn geldgevers die beleggingspanden financieren. Meestal betaal je dan wel meer rente.

Een woning kopen en financieren met het doel deze te verhuren wordt gezien als een beleggingspand. De meeste ouders die dit doen sluiten dan geen hypotheek op dat pand maar betalen het zelf of verhogen de eigen hypotheek (met een consumptieve lening).

Dus wil je dit dan zal je op zoek moeten gaan naar een bank die hiervoor een hypotheek wil verstrekken.

Dees

Dees

20-01-2019 om 17:19

Soms mag het nief

Er zijn steden waar het niet mag. Waar je dus geen huizen mag verhuren aan studenten. Mijn collega wilde het eens doen maar dat was verboden.

vlinder72

vlinder72

20-01-2019 om 17:20

Wat Dees zegt klopt ook. Behalve de financiering kan ook de gemeente dwars liggen.

vlinder72

vlinder72

20-01-2019 om 17:36

Woonfonds

Kijk maar eens bij het woonfonds. Zij financieren dit soort constructies. De rente ligt bij een verhuurhypotheek rond de 3,5%.

Stella

Stella

20-01-2019 om 17:53

Andere opties

Ik had ook al bedacht om kind mede-eigenaar te maken maar een huisgenoot is wel praktisch qua kostendeling. Daar kleven ongetwijfeld weer andere nadelen aan (oneerlijk tov de andere kinderen). Of anders gewoon helpen met huren bij een derde, maar dan voelt het meer alsof ik hem de deur uit zet omdat ik zo nodig wil samenwonen.
Het zou niet mijn tweede huis worden. Op papier heb ik alleen dat huis en ik woon gratis bij mijn partner.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2019 om 18:57

Kind laten kopen

En zelf garant staan?

Eigen inbreng

Woonfonds vraagt 30% eigen inbreng voor een verhuurhypotheek. Andere aanbieders van beleggingshypotheken vragen 50%. Dus dat is geen optie voor de topicstarter. Topicstarter kan de risico's van huisjesmelkerschap niet dragen.

Een generatiehypotheek is misschien is optie. Ik lees net dat dat ook "gewoon" op het inkomen van de ouders kan en dat een eigen huis met overwaarde niet vereist is. Kindlief als eigenaar heeft zeker voordelen bij de kamerverhuur: minder huurbescherming (hospita-verhuur), en een belastingvrijstelling voor de inkomsten.

De grote vraag is dan vooral of de bank akkoord gaat met kamerverhuur.

Ik blijf het risico groot vinden, ook bij hospita-verhuur. Als kindlief de woning zonder huurder niet kan betalen, wat doet ze dan als de huurder niet betaalt? Heeft ze de financiële reserves (en staat ze stevig genoeg in haar schoenen) om een juridische procedure te beginnen tegen iemand met wie ze woont? En ik zie de bui al hangen dat kindlief een vriend krijgt en huisgenoot er zomaar uit "schopt" en achteraf een juridische schadeclaim aan de broek krijgt. Die verantwoordelijk en vastigheid van huis, hypotheek en huurder, dat moet je een kind van 18 echt niet aandoen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.