Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

blauw

blauw

24-10-2016 om 16:20

huis te koop via de bank

We zijn op zoek naar een huis- hebben wat leuks gezien. Weten inmiddels dat t verkocht wordt door de bank vanwege schulden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb gelezen dat we in elk geval goed moeten opletten dat alles het doet' zichtbare en onzichtbare gebreken kunnen we niet meer terugvallen op de koper.

Verder nog dingen van belang?

Is het zo dat het de prijs kan drukken doordat de bank er vanaf wil? Makelaar dacht dat dat tegen zou vallen. (da s dan weer jammer;-(

Ad Hombre

Ad Hombre

24-10-2016 om 19:13

blauw

Zou ook niet aardig zijn tegenover de eigenaar, die blijft dan met extra veel schuld zitten.

Schuldenaar

Schuldenaar

25-10-2016 om 23:18

Aasgier

Ach, ook al zo'n aasgier. Weet je wel hoe het voelt als je geliefde en zuurverdiende huis verkocht wordt door de bank? Als je blijft zitten met een enorme schuld omdat het ver onder de prijs aan de een of andere aasgier verkocht wordt die er nu mooie sier mee maakt terwijl jij de schuldsanering in mag en jarenlang op een mensonwaardig minimum zit? Uiteraard kan de koper niks er aan doen dat het huis verkocht moest worden. Die schuld ligt bij een bank die alleen maar aan z'n geld denkt en geen enkele menselijkheid toonde. Maar bedenk wel waar je aan meewerkt als je zo'n huis koopt.

Taruh

Taruh

26-10-2016 om 11:22

tja

ik ben dan bot, het is een zakelijke deal met de bank. Ook bij een gewone onderhandeling probeer je als koper een zo laag mogelijke prijs te onderhandelen. Dat is nu niet anders.

Schuldenaar: als je huis helemaal niet verkocht wordt is je schuld nog vele malen groter. De koper hoeft daar helemaal geen schuld gevoel over aangepraat te worden.
En nee, ik zeg niet dat de schud je eigen schuld is die je had kunnen voorkomen.

blauw

blauw

26-10-2016 om 15:37

Ach

Ach Schuldenaar; deze reactie zegt meer over jou dan over mij. Blijkbaar heb je schulden en aasgieren om je heen? En blijkbaar weinig vertrouwen in de bank. Blijven zitten met je huis is dan een slecht alternatief.
Omdat de eigenaar z'n huis niet op kon brengen moet ik er niet aan meewerken? Er zullen mensen zijn die door nare omstandigheden in de schuldsanering komen maar ook mensen die zelf verkeerde keuzes maken of de boel flessen. Daar heb ik geen boodschap aan- de bank is gesprekspartner en ik wil graag zo min mogelijk betalen voor het huis. Het staat al meer dan een jaar te koop- totaal uitgeleefd. Dus ik hoop dat de bank over de brug komt. (de casus van deze verkoper lig ik geen moment wakker van- als de deal gesloten is wil ik je uitleggen waarom)

Wel jammer dat je direct je oordeel klaar hebt en mij wegzet als aasgier. Het is maar hoe je naar de wereld kijkt.

We doen zaken met de bank- en dat lijkt een ander spel dan kopen van particulieren- juist omdat de bank er emotieloos in staat.
Vandaar m'n vraag- of er nog addertjes onder het gras zitten. Zoals dat er geen enkele garantie zit op het huis en apparatuur. (ik bedoel wanneer keukenapparatuur het niet doet bij overdracht het gewoon pech is).

Teuntje

Teuntje

26-10-2016 om 15:37

Zakelijk

Ja hoor ook ik ben dan zakelijk. Als er wat van de prijs af kan hoe dan ook dan probeer je dat. Huizenkoop en verkoop is geen sociaal gebeuren maar gewoon een zakelijke transactie waarbij alle partijen de voor hun beste deal proberen te bereiken. Niet gek dat TS dat ook wil.

Paasei

Paasei

28-10-2016 om 18:11

Executieveiling

Wordt het huis via een executieveiling verkocht? Ik sta net met mijn buurvrouw te praten en hoor dat een huis bij ons dichtbij net is verkocht op zo'n veiling voor < eur 100.000. Terwijl de huizen hier in de buurt toch wel zo'n eur 170.000 doen. En het huis niet uitgewoond was. Dus dat lijkt me een aardige deal!

Volgens buurvrouw worden huizen op een veiling vaak verkocht aan pandjesbazen en huizenmelkers. Zo een heeft ook dit huis (1-gezinswoning) gekocht. Gaat er studenten in huisvesten ..
Maar voorlopig gebeurd er nog niks en staat er nog een container (met huisraad?) voor de deur. Buuf is altijd goed in buurtroddels en weet dat het gezin bij haar moeder is ingetrokken.

blauw

blauw

09-01-2017 om 13:08

terugkoppeling

We hebben t huis gekocht- zijn er blij mee.
Uiteindelijk was t wel gedoe met de bank omdat het geen direct faillisement was maar een vrijwillige verkoop via de bank. Hierdoor werd t soms onduidelijk wie de verkopende partij was; bank of particulier. Uiteindelijk toch de bank- deze heeft het bod geaccepteerd. Verkoper was het er niet mee eens maar stond uiteindelijk toch buitenspel.

Verkoper woont al geruime tijd op Bali waar ze een luxueus leven leiden. (naar horen zeggen). Bij ons regent het blauwe brieven en justitieel incasso brieven. (dagelijks 4-5). Vandaar dat ik geen moment wakker lag van de casus van de verkopers. Criminele achtergrond.

Basisadministratie

Zodra je je op het nieuwe adres inschrijft kun je nagaan of de bewoners wel uitgeschreven worden. Anders kun bij de basisadministratie een melding doen, bij voorkeur met alles wat je aan gegevens hebt, met name adresgegevens of contactgegevens, facebook of email of de notaris waar het huis verkocht is, van de oude bewoners.
Anders blijven die brieven komen.

een hele goeie tip

Een uitstekende tip van AnneJ. Kijk of je voorgangers zijn uitgeschreven. Nog erger dan blauwe brieven en CJIB-brieven zijn brieven met leeuwtjes erop, zeker als die ook nog voorzien zijn van het opschrift "ambtelijk stuk, direct openen".

Groeten,

Temet

blauw

blauw

09-01-2017 om 20:09

Dank voor meedenken

Er staan idd nog 3 mensen op ons adres ingeschreven. 1 kan ik gegevens van doorspelen, 1 is ons totaal onbekend en de ander zit met nieuwe vriendin ergens op Bali.
Gemeente gaat een onderzoek starten- kan wel een half jaar duren zeiden ze.

We hebben met de post overlegd. De postbode verontschuldigt zich al als ze weer een stapeltje brieven overhandigd; 'sorry, ik kan er ook niks aan doen'. Nee, wij ook niet. Post heeft nu besloten brieven achter te houden en direct terug te sturen geloof ik- vandaag zat er niks bij.

Misschien onnozel- heb gelukkig geen ervaring met leeuwtjes op m'n brieven- maar wat zijn dat van voor brieven/ ambtelijke stukken?

Pietjeprecies

Pietjeprecies

09-01-2017 om 20:14

Leeuwtje

Leeuwtjes en 'direct openen' kan een brief zijn dat je voor moet komen bij de rechtbank.

Schuldeisers

Mochten er toch nog mogelijke schuldeisers komen dan kun je een bericht sturen, ik meen dat ik indertijd zelfs een officieel bericht had dat er een adresonderzoek plaatsvind, een kopie van dat officiele bericht meesturen, om aan te geven dat ze alvast niet meer bij jou moeten zijn.
Anders blijft het een formele kwestie waar men niet op hoeft te reageren.

leeuwtjes

Deurwaardersbrieven zijn vaak voorzien van een logo met een leeuw erin, en als er een mededeling over 'ambtelijk stuk, direct openen' op staat, dan kan het inderdaad een dagvaarding zijn zoals Pietjeprecies aangeeft, of een officiële uitreiking van een vonnis of een aanzegging van een beslag.

Op zich zou je trouwens in principe niks te vrezen moeten hebben, want de brieven en eventuele vonnissen zijn niet aan jou gericht, maar het wordt erg vervelend als men beslag wil leggen op de inboedel. Daar kun je dan wel degelijk een probleem krijgen, voor zover ik weet, omdat je dan moet bewijzen dat de spullen van jou zijn en niet van die vorige bewoners.

Ik zou inderdaad vragen om een bevestiging dat de inschrijving van jullie spookbewoners in onderzoek is, en een kopie van die mededeling sturen aan iedereen die een brief aan de vorige bewoners heeft gestuurd.

Succes met het verwijderen van de spookbewoners.

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-01-2017 om 23:03

brieven openen

Ik heb ooit last gehad van een "spookbewoner" die wel uitgeschreven was, maar goed, administratie op orde hebben is nogal eens een dingetje.

Ik heb destijds rechtsbijstand ingeschakeld omdat ik platgegooid werd door brieven met o.a. leeuwtjes die direct geopend moesten worden. Aanvankelijk stuurde ik ze terug met een sticker "geadresseerde onbekend".

Maar na wat vervelende ervaringen aan de deur vroeg ik de rechtsbijstand wat ik moest doen. Het antwoord was, dat ik de brieven nooit open hoef te maken omdat ze niet aan mij gericht zijn en dus niet mijn probleem, en dat ik aangetekende brieven moest weigeren.

Ik heb in een aantal gevallen hardnekkige briefschrijvers (en dat waren vooral overheidsinstanties, met deurwaarders en incassobureaus was veel beter te praten) een pittige brief geschreven waarin ik eiste dat er met onmiddellijke ingang gestopt moest worden met brieven en drangbevelen voor spookbewoner. De precieze tekst heb ik niet meer, maar ik weet dat er mensen hier rondlopen die wel een mooie voorbeeldbrief kunnen schrijven.

Hou ook de belastingdienst in de gaten! Ik had spookbewoner opeens als toeslagpartner en het heeft me 2 jaar en ingrijpen van de Ombudsman gekost om het ongedaan te maken!

Wat ik wel lastig vind is, dat bij jou de spookbewoners nog ingeschreven staan en dat het onderzoek nog wel even kan duren. In hoeverre ben jij dan verantwoordelijk en kunnen ze beslag op je boedel leggen vóór dat onderzoek afgerond is en de spookbewoners uitgeschreven? Ik zou daar eens goed juridisch advies over inwinnen! Ik kon nog overtuigend zwaaien met een bewijs van uitschrijving die qua datum vlak voor mijn bewijs van inschrijving viel, maar wat als dat nog niet rond is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.