Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfdochter

Erfdochter

14-08-2018 om 20:43

Huis van ouder erven

Mijn vader was al een tijd weduwnaar en is nu onverwachts overleden. Na de ergste schrik en alles wat erbij komt blijken mijn broer en ik de erfenis te delen waaronder het huis. Ja dat konden we weten natuurlijk maar nooit over nagedacht. Spaargeld was er niet in grote bedragen, maar het huis blijkt hypotheekvrij en flink in waarde gestegen. We erven dus ieder een half huis. We willen er niet wonen dus gaan het verkopen.
Pfff. Dat is mooi natuurlijk maar er komt ook een hoop op me af. Belastingen....
Ik heb al uitgevonden dat het voor de erfbelasting niet uitmaakt wat de verkoopprijs wordt maar dat je wordt aangeslagen op de vastgestelde WOZ-waarde. Er moet binnen 8 maanden na overlijden betaald worden. Is het huis dan nog niet verkocht en het geld dus nog niet binnen dan kun je uitstel vragen. Goed, dat is te doen, moet goed komen.
Waar ik wel mee zit is de vermogensrendementsheffing, want die komt er dan ook aan. Ik kan niet vinden of dat ook op WOZ wordt afgekaart of dat er daarvoor gewoon echt naar geld op je bankrekening gekeken wordt. Worden wij geacht per overlijdensdatum via de WOZ-waarde al vermogend te zijn, ook al wordt het huis pas maanden later verkocht? Dat is niet fijn want wij kunnen niet met bakstenen betalen.
Of gaat die heffing pas in als er geld op de rekening staat? Dan zou het slimmer zijn om niet zeg in december te verkopen (mocht zich dan een koper aandienen) maar dat over te tillen naar januari, zodat het banksaldo op 1-1-2019 nog bescheiden is. Zie ik dat goed?
Wie weet hoe dat zit? Suf he, ik vind het nu nog meer een zorg dan dat ik er blij mee ben.


Lenen

Je kunt, op de waarde van het huis een lening aangaan om eventuele financiele verplichtingen vanwege het huis te dekken.

Kaori

Kaori

14-08-2018 om 21:53

Notaris

Dit zijn echt vragen voor de notaris.
Neem eens contact op met de notaristelefoon.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-08-2018 om 22:20

Relax

Vermogensheffing komt pas later.

Wij hebben nu 1 jaar en 4 maanden na het overlijden de aanslag voor de erfbelasting binnen (aangifte moet inderdaad binnen 8 maanden, maar de belastingdienst heeft een flinke achterstand en doet er minstens net zo lang over voordat de aanslag verwerkt wordt).

Bij onze eigen aangifte is nog op geen enkele wijze rekeningen gehouden met de erfenis. Er was slechts 1 vraag: of 1 van ons op 1-1 een extra woning had. Nou dat was toen nog niet zo. Dus pas medio 2019 gaat dit voor ons spelen. Dat is ruim 2 jaar na het overlijden van mijn laatste ouder.

Je kunt inderdaad uitstel vragen voor de erfbelasting en je hebt nog ruim de tijd voordat er vetmogdnsheffing opgelegd wordt. Je bent zo een jaar verder voordat dit je echt geld gaat kosten.

Wel hadden wij dat kosten voor gas, water, licht, opstalverzekering en gemeentelijke lasten doorliepen en hebben we kosten moeten maken om het huis verkoopklaar te maken en hadden we opstartkosten voor de makelaar. Deze laatste 2 bedroegen samen iets van 1000 euro.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-08-2018 om 22:37

Gecondoleerd

Trouwens

koffie

koffie

15-08-2018 om 08:16

Gcondoleerd

Ginny geeft waardevolle informatie.

Ja, dit huis valt onder belastbaar vermogen. Alleen het huis waarin je woont telt niet mee voor de vermogensrendementsbelasting. Maar: bij de IB aangifte (waarin ook je vermogen wordt meegenomen) wordt voor je vermogen als peildatum 1 januari genomen. Op 1 januari van dit jaar had je dit huis nog niet, het telt dus pas mee bij de belastingaangifte over 2019. En die doe je pas in 2020. Als je dat in april doet, maar vóór 1 mei, heb je ook nog kans dat de aanslag pas (ruim) na 1 juli volgt.

Het duurt dus nog bijna 2 jaar voordat dit gaat spelen. In de huidige markt lijkt me dat voldoende om het huis te verkopen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-08-2018 om 10:17

En Koffie legt het beter uit

Sterker nog. Mijn ouders hadden flink wat spaargeld en ook dat is nog niet meegenomen in mijn persoonlijke vermogen.
Dat gaat volgend voorjaar gebeuren, als we de aangifte over 2018 doen.
En dan zal er wel betaald moeten worden.

Dus neem de tijd om het huis te verkopen, maar ga er niet jarenlang mee leuren. Wij hadden een makelaar die het voor een hoge vraagprijs in de markt zette en het voor een mooie gematigde prijs verkocht heeft. Dan gaat het snel in deze markt.

Erfdochter

Erfdochter

15-08-2018 om 10:29

Hete soep

Valt mee dus gelukkig Ginny. Wat laat, die erfbelasting van jullie. Ik heb gelezen dat je sowieso binnen 8 maanden moet betalen, is de echte aanslag dan nog niet bekend wegens hun achterstand, dan via een zelfgemaakte voorlopige aanslag. Want vanaf 8 maanden gaat er boete berekend worden, of je moet uitstel regelen. Dat was bij jullie dus niet? Of had je uitstel gevraagd?
Weet je zeker dat de vermogensrendementsheffing kijkt naar geld en niet naar stenen? Want de vraag of je op 1 januari een extra woning hebt is eigenlijk ja, een halve. Je hebt dat bezit per overlijdensdatum gekregen. Het laatste waarop ik zit te wachten is gedoe met de belastingdienst. En dan kan ik wel de belastingtelefoon bellen maar die zeggen ook maar wat, daar kun je echt niet op vertrouwen.
Weet iemand een goede site met uitleg daarover of weet iemand beroepshalve hoe dat zit?

Erfdochter

Erfdochter

15-08-2018 om 10:36

Koffie

O, ik zie je uitleg nu pas. Het klopt dus dat mijn vermogen per overlijdensdatum is gestegen door de erfenis. En het maakt dan ook niet uit of het huis in december of in januari wordt verkocht. De peildatum wordt sowieso 1-1-2019. En idd betalen dan pas over het jaar 2019 en die aanslag komt in 2020. Ik heb hem. Dat moet tijd genoeg zijn. Gelukkig.
Ginny, dan ben jij nu (ook) een rijke vrouw? Ik moet er nog erg aan wennen.

Erfdochter

Erfdochter

15-08-2018 om 10:44

O toch nog een vraag Koffie

Weet jij of per peildatum voor de heffing wordt gekeken naar de WOZ-waarde? Of is dat alleen als het huis dan nog in onverkochte staat is, en telt anders het geld op je rekening?
Dan zou in december of januari verkopen nog wel uitmaken, want de marktwaarde ligt duidelijk hoger dan de WOZ.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-08-2018 om 11:40

Klopt niet, geen boeterente

Waarom zou ik ook boeterente moeten betalen als de belastingdienst haar zaakjes niet op orde heeft
En er is ook geen uitstel aangevraagd. Waarom zou ik? Uitstel van betaling leidt zviw altijd tot het opleggen van rente.

En wat betreft het vermogen: op 1-1-2017 was dit vermogen nog niet van mij, maar van mijn ouder, want die leefde toen nog. De stand op 31-12 werd bij ons niet meegenomen in onze eigen aangifte.

Wij hebben de aangifte door een belastingadviseur laten doen. Dat kostte wel wat, maar gaf ook erg veel rust.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-08-2018 om 11:42

En ja

Ik heb best een aardig bedrag in mijn schoot geworpen gekregen (maar had echt toch liever mijn lieve moedertje nog gehad....)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-08-2018 om 11:53

Woz waarde

Erfbelasting wordt gebaseerd op woz waarde.
Maar ik ken wel een geval waarbij de belastingdienst uiteindelijk toch de werkelijke waarde overnam. Die zijn ook niet gek namelijk. Je krijgt echter niet gauw gedoe hoor. Het is gewoon een standaardformulier dat je met standaardgegevens invult. En voor de erfbelasting wordt uitgegaan van het vermogen van je vader. Dus zijn banktegoeden en niet die van jou. Verkoop van het huis heeft daar dus niet direct invloed op. Als er ooit correctie komt zal dit achteraf zijn (nadat het huis verkocht is), maar zoals ik al zei: dit heb ik slechts ooit een keer van iemand gehoord.

Hier was de verkoopwaarde iets lager dan de woz-waarde. Ook daar zou ik iets mee kunnen doen, maar daar ga ik nog eens goed en lang overnadenken. Zoveel scheelt het nu ook weer niet. Al met al 500-600 euro aan te betalen belasting.

Kaori

Kaori

15-08-2018 om 13:36

Notaristelefoon

Ik rade aan de notaris telefoon te bellen niet de belastingdienst, die laatste heeft weinig verstand van haar eigen zaakjes. De notaris wel van dit soort specifieke vragen.

Erfdochter

Erfdochter

15-08-2018 om 15:57

Ja kaori

Dat is een goede tip, die kan ik wel eens bellen. Misschien geven ze ook wel antwoord op die belastingvraag.

mijk

mijk

15-08-2018 om 16:32

Als je vragen hebt over erfbelasting

Dan hoeft dat trouwens niet via belastingtelefoon. Er is een apart nummer voor en die nemen vwel sneller op ennlegden alles duidelijk en gedegen uit..

Mijk

koffie

koffie

15-08-2018 om 20:26

WOZ of taxatie

"Weet jij of per peildatum voor de heffing wordt gekeken naar de WOZ-waarde? Of is dat alleen als het huis dan nog in onverkochte staat is, en telt anders het geld op je rekening?"

Op de site van de belastingdienst staat dit:

'Hebt u een 2e woning in Nederland? Vermeld dan de WOZ-waarde met waardepeildatum 1 januari van het jaar vóór het jaar van aangifte. Die staat op de WOZ-beschikking die u hebt gekregen van uw gemeente. Bij erfpacht vermindert u de WOZ-waarde met de waarde van de toekomstige erfpachtcanons. De waarde van de toekomstige erfpachtcanons is zeventien keer de jaarlijkse erfpachtcanon.'

Dus: nog niet verkocht, dan WOZwaarde. Wel verkocht, dan verkoopprijs. Of beter gezegd: het bedrag dat je op je bankrekening hebt staan op 1 januari.

Iets anders: je bent samen met je broer erfgenaam? Dan hoef jij natuurlijk maar over de helft van de erfenis belasting te betalen. De andere helft is immers van je broer.

Erfdochter

Erfdochter

15-08-2018 om 20:38

Helder koffie

Ik denk dat ik nu e.e.a. helder in beeld heb, dank allemaal voor het meedenken. Het is niet zo moeilijk als het lijkt gelukkig. Dat geeft rust. Gaat helemaal goedkomen allemaal!

Ookerfgenaam

Ookerfgenaam

16-08-2018 om 00:04

Erfbelasting

Als je erft stijgt je vermogen ongeacht of het huis verkocht is of niet. Daarvoor is de woz waarde leidend. Bij overlijden in 2018 mag je kiezen voor woz peildatum 2017 of 18, wat het gunstigst is. Erfbelasting boven de drempel 3000 of 6000 bij fiscale partners is aftrekbaar. Volgens mij is er ook zoiets als het alleen nog maar een schuld is. Binnen ongeveer 3maand krijg je een brief met het verzoek tot het doen van aangifte erfbelasting met daarin ook een uiterste aangiftedatum. Op dit moment wordt er geen rente gerekend, omdat de belastingdienst de aangiften niet snel genoeg kan verwerken. Als ik de aanslag niet krijg voor eind dit jaar betaal ik vooruit, want betalen moet ik toch, en dat vermindert het vermogen per 1 januari 2019. (Verlaging box 3) Bedenk ook dat je nog aangifte inkomstenbelasting moet doen voor je vader over 2018 en de positieve of negatieve uitkomst daarvan meeneemt in de aangifte erfbelasting.

Erfdochter

Erfdochter

16-08-2018 om 10:32

Ah ja

Dat is ook een goede Ookerfgenaam. We hoeven pas uiterlijk in maart de aangifte erfbelasting te doen, maar als het huis vlot wordt verkocht heeft eerder betalen wel voordelen, omdat het vermogen per 1-1-19 dan lager is. Snap ik. Ik word hier steeds wijzer, fijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-08-2018 om 20:31

Oh Ookerfgenaam

Als ik je goed begrijp kan ik mijn betaalde erfbelasting dus aftrekken. Interessant. Heb je daar misschien een linkje van?

Ookerfgenaam

Ookerfgenaam

16-08-2018 om 21:08

Ginny

Tja, en toen kon ik niet terugvinden waar ik dat gelezen had....... het kan dus alleen voor de aanslag die je nog niet betaald hebt (een schuld).
Je zou dan de afweging kunnen maken om of te betalen om het bedrag op peildatum te drukken of te wachten en het bedrag boven de drempel als schuld opgeven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-08-2018 om 22:26

Dankje!

Dat ga ik eens uitzoeken!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-08-2018 om 13:20

Vermogensheffing

Ook wat gegoogled. Zo wordt de vermogensheffing berekend:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/grondslag_sparen_en_beleggen/berekening-2018/berekening-belasting-over-inkomen-uit-vermogen-over-2018

Met wat rekenvoorbeelden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/grondslag_sparen_en_beleggen/berekening-2018/voorbeeld-u-hebt-spaargeld-met-uw-fiscale-partner-en-geeft-ieder-de-helft-van-de-grondslag-op-2018

Voor echtparen is 60.000 euro is dus vrij. De volgende ca. 70.000 euro valt in schijf 1. Daar wordt het merendeel op 0,36% voordeel gezet. Het restant valt in schijf 2. En over dit totale voordeel betaal je 30% belasting. In dit voorbeeld gaat het uiteindelijk om 2x 807 euro belasting voor een vermogen van 260.000 euro.
Als je erfenis niet in de miljoenen gaat vallen zal het te betalen bedrag dus waarschijnlijk alleszins meevallen. Als je even doorklikt krijg je andere teken voorbeelden die misschien meer op jouw situatie van toepassing zijn.

Het heeft echter ook gevolgen voor je toeslagen. Hou daar ook rekening mee. Mijn langstlevende ouder kreeg nog een naheffing zorgtoeslag nadat de erfenis van de andere ouder was financieel afgehandeld. Dit ging echter over spaargeld, want het huis zat toen niet in Box 3, want door ouder bewoond. Dus mocht je zorgtoeslag, huurtoeslag etc krijgen, hou er rekening mee dat dit vanaf 1-1-2019 mogelijk vervalt en dat als je dit niet aanpast je in 2020 wellicht een naheffing hierover krijgt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/vermogen/

Kinderopvangtoeslag valt er buiten lees ik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-08-2018 om 13:21

Teken voorbeelden...

Rekenvoorbeelden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-08-2018 om 13:37

En wat die schuld betreft

Heb ik ook nog een linkje of 2

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_schulden/wat_zijn_uw_schulden

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_schulden/drempel

Als ik het goed lees mag ik mijn te betalen erfbelasting (betaald in 2018) samen met. evt. wat andere schulden aftrekken van mijn vermogen op 1-1-2018. Dit alles boven de drempel van 6000 euro.

Als ik het dan goed begrijp zit het zo: als jij je erfbelasting dit jaar betaalt, zit die niet meer in het vermogen van 2019 (want wat je uitgeeft heb je niet meer). Als je de erbelasting in 2019 betaalt mag je dit dus verrekenen vanaf 6000 euro. In ons geval hadden wij de erfbelasting dus beter voor 1-1-2018 kunnen betalen want nu tellen de eerste 6000 euro niet mee.

Maar eigenlijk zou je dit eens moeten navragen bij ern belastingadviseur. Ik ben ook maar een leek hè. Volgend jaar juli weet ik meer

Erfdochter

Erfdochter

17-08-2018 om 16:33

Dit gaat bijna boven mijn pet

Maar Ginny, snap ik het goed dat ik de erfbelasting beter voor 1 januari kan betalen dan erna? Want in het eerste geval is dat hele bedrag al van mijn vermogen af. In het tweede geval mag ik het wel aftrekken van mijn vermogen als nog te betalen schuld, maar pas vanaf 6000. Nou is die vermogensrendementsheffing over die extra 6000 niet zo heel veel, maar dan snap ik het principe.

Erfdochter

Erfdochter

17-08-2018 om 16:48

Haha de floepers

Ik lees nu op de site van de belastingdienst dat de aanslagen erfbelasting normaal binnen 3maanden komen maar nu langer dan 6 maanden duren. We kunnen dus niet eens voor januari 2019 betalen.

Erfdochter

Erfdochter

17-08-2018 om 17:16

Rekenvoorbeeld vermogensheffing en alleszins meevallen

Nou Ginny, ik vind dat niet alleszins meevallen. Daar moeten we ook nog maar eens naar kijken, hoe we dat moeten doen met dat geld.
Bij ons zal dat rekenvoorbeeld toevallig wel kloppen. En van een vermogen van 2 ton gaat dan jaarlijks 1600 euro af, als je het over 10 jaar pas wil besteden ben je alweer 16.000 euro armer.
Ik klaag niet hoor! Goed dat de sterkste benen de zwaarste lasten dragen maar het voelt toch wel een beetje zonde. Wat een gedoe, dat geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.