Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hulp gevraagd! Werk combineren met baby/dreumes/peuter.


nadeel van au pair

Voor een au pair is, het is al opgemerkt, een extra kamer nodig. Wat ik nog niet genoemd zag worden is een ander nadeel van au pairs: ze blijven niet lang. Een jaar geloof ik, ik weet het niet precies. Dat betekent dat je kind zich telkens weer een aan nieuw iemand moet en gaat hechten. Nu heb je dat met een kind op het kdv ook wel, die hebben verschillende leidsters, maar daar gaan in de regel niet alle vaste groepsleidsters ieder jaar allemaal weg.

Overigens zijn au pairs vziw wel relatief erg goedkoop (goedkoper dan reguliere opvang)

Een flexibele gastouder lijkt me voor jullie situatie inderdaad het beste. En inderdaad zijn er ook 24-uurscreches maar zelf zou ik in die situatie geloof ik de voorkeur aan een gastouder geven als die beschikbaar is.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

02-02-2017 om 15:16

wat is flexibel?

Jullie zijn gewend onregelmatig en ft te werken. Dat vergt de nodige flexibiliteit en blijkbaar gaat dat goed. Maar die flexibiliteit heeft alleen met jezelf en je partner te maken, niet met een baby/kind er bij.
Er wordt hier gesuggereerd dat door jullie onregelmatige diensten er vaker iemand thuis is dan wanneer je beide ft van ma tot vr van 9 tot 5 werkt. Dat klopt natuurlijk. Maar.... door deze werkvorm wordt er ook overdag geslapen (als je uit een nachtdienst komt). Dan ben je wel thuis, maar niet in de situatie je met je kind bezig te houden. Want kind is overdag wakker en slaapt 's avonds en 's nachts (los van middagdutjes in de eerste jaren). Dus effectief heb je net zo weinig tijd als een stel dat ft overdag werkt (de 1 is mss wel thuis, maar moet gaan slapen, de ander werkt).
Als je allebei ft werkt én onregelmatig incl nachtdiensten, dan is een ft nanny aan huis m.i. de enige oplossing.

Nee bieb

Allebei ft onregelmatig is nog steeds meer thuis, ook op d3 dagen dat je overdag slaapt en dus opvang nodig hebt

bieb63

bieb63

02-02-2017 om 22:13

ja dus MarSy?

Wat heb je daaraan? Jij (op je vrije dag) overdag (deels) slapen (dus niet bezig kunnen houden met kind). Er is sowieso dan een ander ritme. Maar ritme van kind staat vast (etenstijden, slaaptijden, speeltijden, schooltijden). Je kunt dan verhoudingsgewijs (als je beiden onregelmatig werkt met nachtdiensten) meer thuis zijn dan een stel met een ft ma/vr baan, maar een deel van die tijd is niet effectief.

bieb63

bieb63

02-02-2017 om 22:14

en daarbij

Als je allebei onregelmatig werkt heb je ook als stel minder vaste tijden samen. Ook dát moet je daar nog inpassen.
Hoe dan ook, mij lijkt het knap ingewikkeld.

Relax...

Ik begrijp je zorg over hoe het praktisch straks als jullie kindje er is de opvang op te lossen.
Mijn eerste reactie is: relax. Het komt goed.
Je hebt eerst je verlof, in die periode leer jij jezelf als mama kennen en je kindje zijn/haar wensen. Onderschat NIET hoe ontzettend belangrijk dat is. Je zult jezelf opnieuw ontdekken als mens. Alles wordt anders. En dan valt het al vrij snel op z'n plek hoe je de opvang wilt gaan organiseren.
Ik werk zelf als ZZP-er (lees werk je niet, verdien je 0), dus moet ook echt aan de bak. Mijn man werkt wel 80 uur in de week en op hem kan ik niet rekenen qua opvang; halen en brengen. Dus is het ook aan mij hoe ons kindje op te vangen. Ik heb in mijn verlof al snel bedacht dat ik mijn kindje niet wilde wegbrengen. Ik wilde hem lekker veilig in zijn eigen omgeving kunnen laten. Dus via de website care.com heb ik een advertentie voor een nanny aan huis gezocht. Veel leuke reacties gekregen en ik heb 3 dames op gesprek gevraagd. We kozen voor een leuke, frisse jonge meid. Ze kwam aan huis wanneer wij dat nodig hadden. Dat heb ik gedaan totdat ons kind 7 maanden was en ik merkte dat hij de interactie met andere babies leuk vond. Toen naar de creche. Inmiddels ben je dan als mama goed ingeslingerd en weet je wat je wel/niet met je kind an doen. De ene kiest voor gastouder, de ander voor creche, de ander voor opvang thuis. Alles is mogelijk en elke keuze die je maakt is jouw keuze en die is per definitie goed. Er hangt een prijskaartje aan, maar dat geldt voor elke vorm van opvang, en een nanny aan huis kan je ook gesubsieeerd gastouder maken, mogelijkheden te over! En alles wat bij kinderen komt kijken. Ik zou zeggen, relax voor nu. Weet dat er veel mogelijkheden zijn en geef jezelf de rust om te ondervinden waar jij straks als nieuwe mama je het prettigst bij voelt. Mijn ervaring is dat plannen (zo vroeg in je zwangerschap) geen enkel nut heeft, want je weet nog niet wat je straks gaat voelen. Succes en geniet van deze bijzondere periode!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.