Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sufferd

Sufferd

20-08-2017 om 22:47

huurauto dilemma

Een tijdje geleden heb ik op vakantie een huurauto gehad via Sunny Cars, een bedrijf dat wordt aanbevolen door de ANWB. In de landen van bestemming is de huur uitbesteed aan een lokale partner, maar Sunny Cars zorgt voor de verzekeringen e.d. en is degene met wie je het contract hebt.
Nu heb ik met de huurauto schade gehad (niet mijn schuld) die correct, doch niet echt snel, is afgehandeld door Sunny Cars. Ter plaatse ben ik zo suf geweest om de auto niet afgetankt in te leveren. Ik had wel een kleine opslag verwacht voor het tanken door hen, maar uiteindelijk is een volle tank a 3,75 per liter in rekening gebracht, ongeveer 300% van de werkelijke kosten. De tank was ook niet leeg trouwens. En, erger nog, dit stond ook in de algemene voorwaarden die je natuurlijk niet op dat drukke verhuurkantoortje op de luchthaven leest maar pas als je gedoe hebt ;-(
Ondanks mijn eigen stommiteit voelt het toch als oplichting en niet netjes handelen van de lokale verhuurder (een bekende grote overigens). Sunny Cars geeft ook niet thuis en zegt dat ik de auto volgetankt had moeten inleveren.
Zouden jullie hier nog iets mee doen? Een ingezonden brief naar het ANWB-blaadje of zo. Ik zit zelfs in dubio of ik volgende keer wel weer bij Sunny Cars moet huren, maar van andere autoverhuurbedrijven hoor je natuurljk ook veel slechte verhalen.


Lente

Lente

20-08-2017 om 22:56

Ik zou er niets mee doen

Toevallig afgelopen vakantie ook een auto gehuurd. Er werd nadrukkelijk gemeld hoeveel een volle tank zou kosten als je de auto niet vol zou afleveren. Een flink bedrage.
Ja, ze rekenen meer voor een volle tank dan als je zelf had getankt. Maar dat is ook logisch. Een medewerker moet met de auto naar een benzinestation om de tank alsnog vol te gooien. (op mijn locatie was geen benzinestation aanwezig). En ook al zouden ze jerrycans hebben met benzine, dan moeten die ook weer gevuld worden. Uurloon komt bovenop de benzinekosten.
Daarnaast willen ze ontmoedigen dat mensen de auto niet aftanken. De auto wordt geacht direct beschikbaar te zijn voor de volgende huurder. Alles wat de verhuurmaatschappij extra moet doen, kost tijd en geld.

Ik zie dit niet als oplichting. En ik snap dat Sunny Cars er niets mee doet. Voorwaarden zijn voorwaarden. Ze hebben niets verkeerd gedaan.

vlinder72

vlinder72

20-08-2017 om 22:56

Niets

Sunnycars heeft natuurlijk niets te maken met het aftanken van de auto. Een volle tank is bij alle verhuurbedrijven belachelijk duur. Net als het doorsturen van een bekeuring.

Ik zou het zelf zien als een dure les.

Zelf boek ik altijd rechtstreeks bij Hertz, avis of europcar. Zonder afkoop eigen risico of andere verzekeringen. Dat is altijd goedkoper dan huren via Sunny cars bovendien weet je waar je huurt. Natuurlijk is huren zonder extra verzekeringen risicovoller maar wij kunnen het eigen risico betalen en wij hebben op deze manier al honderden euro's bespaard. Gelukkig hebben wij ook nog nooit gezeur gehad met huurauto's.

Slechte verhalen?

Ik hoor eigenlijk niet echt slechte verhalen. Ook jou verhaal kan een slechte recensie voor Sunny Cars opleveren maar is het in werkelijkheid niet.
Een huurauto lever je altijd met volle tank weer in als je hem met volle tank meekrijgt.
Een dure les, maar toch, helaas pindakaas.

tilly

tilly

20-08-2017 om 23:48

sunny cars

Ik zou er niets mee doen. Het is je eigen tekortkoming geweest. Maar ik snap dat je wel geschrokken bent van de rekening.
Wij hebben goede ervaring met sunny cars, meerdere keren van hen gehuurd. Deze zomer hebben we wegens familieomstandigheden kort van tevoren de huur moeten annuleren. Dat was geen enkel probleem en ze brachten een relatief klein bedrag in rekening. Een stuk minder dan de tickets en menig verblijfplaats in ieder geval.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-08-2017 om 07:59

dilemma?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je dit een dilemma vindt. Je houdt je zelf niet aan de voorwaarden, en dat heeft consequenties. Die consequenties zijn niet geheim, die staan gewoon op papier en zijn bovendien 'marktconform'.

Waarom zou je überhaupt overwegen om de verhuurder publiekelijk 'aan de schandpaal te nagelen'? Want dat is natuurlijk wat je doet, als je een brief naar het ANWB-blad gaat sturen.

Stel je volwassen op en neem je verantwoordelijkheid.

Sufferd

Sufferd

21-08-2017 om 17:18

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Ze komen allemaal op hetzelfde neer, maar ik blijf het niet netjes vinden om als straf ruim 100 euro opslag te hanteren. Ja, het staat in de voorwaarden, maar ik denk dat het bedrijf stiekem toch ook wel een beetje hoopt op sufferds zoals ik. Ze hadden op het terrein een eigen pomp staan, dus zelfs met arbeidsloon meegerekend kom je niet aan zo'n bedrag. Maar goed, ik weet dat voor de volgende keer. Het hele gebeuren bij elkaar is gewoon ook niet zo fijn verlopen. Sunny Cars zegt snel de schade te vergoeden, maar ondanks dat ik binnen twee dagen een zeer compleet dossier heb toegezonden heeft dat ruim drie weken geduurd. In de tussentijd had de lokale verhuurder mijn credit card afgeschreven en nog een fikse reservering laten staan. Ik moest dus nog extra geld storten omdat ik anders geen kredietruimte had en wel nog tickets moest betalen. Alles bij elkaar een stressvolle maand.

angel3

angel3

21-08-2017 om 18:20

Sja

Niet alleen sunny care doet dat zo hoor. Dus ze zullen je denk ik van repliek dienen en niet onder de indruk zijn van een publiek bericht. Ze zullen je terecht wijzen op de algemene voorwaarden die ook hertz er in Italië en Spanje op nahoudt.

Sufferd

Sufferd

21-08-2017 om 19:12

Angel3

Had ik ergens gezegd dat het Hertz was, of ken je hun voorwaarden? Ik vraag me af of andere verhuurders dezelfde regels hebben.

angel3

angel3

21-08-2017 om 19:51

Wij hadden hertz en die hadden dat ook als voorwaarde. Met dit verschil dat ze het ons vertelden bij aanvang huur. Twee jaar geleden idem bij nog een andere verhuurder. Werd ook duidelijk aangegeven. Dat zou je ze dan kwalijk kunnen nemen. Dat je er achteraf achter moest komen. Hoe lullig ook is het niet iets geks.

werk

sufferd, dat is geen straf.
Iemand moet die tank vullen. Die persoon doet dat niet gratis. Bovendien kost dat vullen tijd. Dat gaat af van de tijd dat de auto verhuurd kan worden.

Sunny cars is een firma
Het is je moeder niet.

Dees

Dees

21-08-2017 om 20:27

Sufferd

Zo'n pomp op eigen terrein kost ook geld, voor de aanschaf en het onderhoud, daarnaast moet er een tankwagen komen voor slechts 1 pomp dag is duurder dan een heel station bevoorraden en er moet iemand benzine in de auto stoppen daarnaast kan een deel van het terrein niet voor andere doeleinden gebruikt worsen. Dat kost dus allemaal geld en tijd en ze willen daarom dus ontmoedigen dat je nog een keer je autoleeg aflevert want als het maar een 10tje of 15 euro extra kost als zelf gaan tanken dan moeten ze misschien wel 5 pompen neer gaan zetten en nog meer extra mensen aannemen om de auto's te tanken...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-08-2017 om 22:38

Je baalt gewoon!!

Vakantie en vakantiegevoel - daar verwacht je iets positiefs van, niet allerlei gestress ( ook al had je dat bij nader inzien kunnen weten). Het is gewoon balen dat het zo is gegaan allemaal. Lessen zijn duur.

Richt je weer op de mooie momenten in de vakantie die je had. Het is een goede leer voor een volgende keer ( ook voor alle meelezers )

Obrigada

Obrigada

22-08-2017 om 00:34

Wel getild bij autohuur

Een miniscuul sterretje dat waarop man bij vertrek de controleur opgewezen had, werd bij inlevering ineens aangetikt. Bij de controle was instemmend geknikt en een schrijfbeweging gemaakt, maar heel gek, bij hhet terugbrengen bleek toch niet op het formulier te staan. Misschien hadden we dat moeten checken met google translate in de hand, want ons Portugees is wat sleets. Gelukkig hadden we nog tijd om voor vertrek het te laten fixen bij car glass voor 80 euro. Bleken er bij het terugbrengen ineens toch weer een paar andere sterretjes te zitten. Nog een geluk dat carglass al gezegd had dat die echt te klein waren om te repareren.

Ik vermoed dat dat het behoorlijk lucratief sterretje is voor Tursistprime Porto. Hoeveel mensen zoudne al voor ons dat sterretje betaald hebben zonder dat het ooit gerepareerd is. Maar ja, behalve het klachtenboek in vullen en de genoegdoening ze aan de schandpaal te nagelen kun je er verder weinig mee.

Wij hebben trouwens voor alle zekerheid na het ritje van Carglass nog een extra tochtje langs de pomp gemaakten voor 2,55 de tank afgetopt. Dus nee, echt handig is je actie niet. Kan gebeuren, maar ik zou zo'n blunder niet met naam en toenaam in de Kampioenrubriek etaleren waarboven half Nederland meewarig gniffelt.

Triva

Triva

22-08-2017 om 05:31

schade

Ik zou eventueel aanwezige schade vooraf fotograveren met de verhuurder op de foto erbij.

Obrigada

Obrigada

22-08-2017 om 13:51

Triva

Ooit een auto gehuurd op een vliegveld?

Hoe zie je dat voor je? In een schemerige garage of in fel zonlicht met je smartphone nauwelijks met het blote oog waarneembare krasjes vastleggen Of heb je in je beperkte Ryanair koffertje professionele fotoapparatuur gepropt zodat je een half uur lang met een speciale lens de hele auto mm voor mm microscopisch kunt scannen op ongerechtigheden? En ondertussend cheese, formaggio,queijo roepend zodat de verhuurmedewerker smilend een half uuur naast de auto blijft staan?

Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat het wellicht handig is om bij het reserveren al te bedingen dat je een Engelstalig inspectieformulier krijgt. En dan nog is het de vraag of dat het er dan ligt als je het vliegveld staat.

Helaas, in het leven is niet elk onheil te voorkomen.

Obrigada

Obrigada

22-08-2017 om 13:53

FFFFFFFF

Trouwens, een auto graVeren, in welke vorm dan ook, zou ik je echt afraden. Gaat je een klein kapitaal kosten, moet je gelijk afrekenen bij de verhuurfirma, en zie het dan maar eens terug te krijgen.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2017 om 14:09

Obrigada

Taalnazi's kunnen altijd op mijn instemming rekenen.

Vila

Vila

22-08-2017 om 14:12

wel

Op de papieren staan eventuele beschadigingen netjes aangegeven. Wij lopen nog even een rondje om de auto en schades die niet aangegeven staat fotograferen wij dan. Ook in een parkeergarage, dat is heel normaal.

Vila

Vila

22-08-2017 om 14:14

verder

Is dit niet het probleem van Sunny Cars dus schuif het niet op hun bord. Je kunt alleen hopen op coulance van Hertz maar zij zijn nergens toe verplicht, dit is nl gewoon een standaardvoorwaarde die alle verhuurmaatschappijen hanteren. Vol meenemen = vol inleveren. Anders kost het hun toch geld?

Triva

Triva

22-08-2017 om 14:19

och heden...

Nou het sterretje was zichtbaar dus nu overdrijf je wel een beetje...

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2017 om 14:39

Ervaring

Ik heb al heel wat auto's gehuurd en eigenlijk nooit gezeur gehad met schades of zo. Behalve op Cuba maar dat krijg je met dat @&€#-& communisme...

Triva

Triva

22-08-2017 om 14:41

en och wat

hebben we een lol over een lettertje verkeerd om half 6 's ochtends getypt. Lijkt me toch minder dom dan jouw actie rond een verhuurauto, sterretje zichtbaar, notitie maken, foto maken. Hoe moeilijk kan het zijn?

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2017 om 14:46

Triva

Is geen lettertje verkeerd maar een structurele taalfout die steeds meer mensen maken. Taalnazi's hebben geen genade

vlinder72

vlinder72

22-08-2017 om 14:57

Ook foto's

Bij Europcar dit jaar in Madrid een bus gehuurd. Bus zat al vol krassen en deukjes. Deze stonden wel netjes op het formulier en de baliemedewerker wees ons er ook op. Toch hebben wij een rondje auto gedaan en foto's van de schade gemaakt (gewoon met mijn telefoon).

Bij het terugbrengen geen gezeur gehad. Maar dat hebben wij ook nooit. Ik hoor toch vooral mensen klagen over huurauto's via de wat onbekendere verhuurbedrijven.

Triva

Triva

22-08-2017 om 15:08

Wie ben jij om dat te bepalen? Ik zat serieus even te twijfelen maar gokte uiteindelijk verkeerd. Normaal op de laptop zou ik het checken maar om half 6 op de smartphone had ik daar geen zin in, dacht dat de spellingschecker wel aan zou slaan... Was wakker geworden omdat mijn man naar het werk moest en het lukte me even niet om in slaap te komen

Sufferd

Sufferd

22-08-2017 om 15:56

Filmpje

Ik heb van tevoren een filmpje gemaakt van de auto rondom. Volgens mij was hij gloednieuw dus dat was wel genant bij het terugbrengen. Ik had gelukkig een heel dossier met foto's van de plaats van het ongeval, de tegenpartij (aka dader, die de stilstaande huurauto had geramd), diens rijbewijs, etc. Daar was geen speld tussen te krijgen. Volgende keer ook maar aandacht besteden aan het aftanken.

Vesta

Vesta

22-08-2017 om 16:41

altijd foto's maken bij ophalen en inleveren

Dat is de richtlijn die wij meekrijgen als we voor het bedrijf een auto huren en die ik gemakshalve maar toe pas in prive situaties.

Bij bedrijfshuur moeten we die foto's ook toezenden aan het reisburo (bedrijfsonderdeel) zodat zij als er een reclamatie komt van het verhuurbedrijf wat de status van de auto was bij ophalen en inleveren.

Obrigada

Obrigada

22-08-2017 om 17:09

Kom van die kast af

Misschien had ik het niet moeten doen, een grapje maken over een taalfout bij iemand die toch zo licht ontvlambaar is dat ze beter uit de buurt van een benzinepomp kan blijven omdat ie spontaan in de hens zou vliegt. Het was sterker dan ik.

Een verschrijving waardoor een woord ineens van betekenis verandert, is van een andere orde dan een vervoegingsfoutje. Die laatste is als een klein sterretje in de voorruit : het belemmert de functie niet, en voor de meesten is het zelfs amper waarneembaar. Ik zag het gewoon voor me: Triva, die om elke kans op een onvoorzienbare gebeurtenis uit te sluiten alvast zelf maar met de autosleutel een diepe kras rondom graveert.

Maar je had gelijk hoor. Ervan uitgaan dat iemand die een schrijfbeweging maakt ook daadwerkelijk de aangewezen schade noteert. HOE HEB IK ZO OERSTOM KUNNEN ZIJN. Voor een volgende vakantie volg ik eerst een degelijke cursus Portugees,Zweeds, Kroatisch en ruk ik 's mans/'s vrouws ID uit handen om te fotograferen.

Triva

Triva

22-08-2017 om 18:46

altijd flauw

types die onder een gelegenheidsnick verwijzen naar de eigenschappen van anderen onthouden uit andere draadjes. Maar joh ga lekker blij zijn met jezelf en je foutloosheid. Je ZIET zelf de schade, schade wordt genoteerd in een taal die je niet beheerst en dan roep je nog dat je daar geen foto's van kan maken want ach ja te donker.

vlinder72

vlinder72

22-08-2017 om 18:54

Nou ja zeg Obrigada

Je krijgt van iedereen de tip om voortaan foto's of een filmpje te maken. Ik kan je nog als extra tip geven om niet een auto van van die kleine, lokale verhuurbedrijven te huren (daar is toch vaker gedoe mee). Het zijn tips. Voor jou. Om gezeur te voorkomen.

Iedereen doet wel eens iets onhandigs op vakantie. Dat zijn leermomenten en daarna overkomt het je nooit meer. Je bent niet oerstom geweest maar wel wat naief.

Je hoeft nu niet zo boos te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.