Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pioen

Pioen

12-06-2011 om 07:40

Huwelijkse voorwaarden (2e huwelijk)

Voor nu even met een andere nick...
Mijn (nog niet officiële) man en ik willen in de toekomst gaan trouwen. Voor ons beiden is het het tweede huwelijk en we hebben allebei kinderen uit een eerdere relatie. Vooral om die reden willen we huwelijkse voorwaarden opstellen. Wie heeft hier ervaring mee en kan tips geven waar we allemaal op moeten letten?
Uiteraard gaan we ook met een notaris overleggen, maar ik wil goed voorbereid zijn. Is een apart testament (m.n. wat betreft de kinderen) nodig?
Zaken waar ik nu aan denk:
* Ik heb een eigen huis, dat blijft in mijn bezit. Man draagt echter wel bij aan huishoudinkomen, dus indirect aan huiskosten. Hij heeft een hoger inkomen - dus hypotheekrenteaftrek beter (deels) bij hem.
* Ieder behoudt zijn eigen spaargeld.
* Hoe bepaal je wat gezamelijk en wat individueel bezit is? Hoe gedetailleerd moet je dat vastleggen (toch niet per theelepel hoop ik)?
* Man is zzp-er. Heeft dat invloed?
* Erven de kinderen van ons beiden of alleen van de biologische ouder
* Voogdij over elkaars kinderen bij overlijden (testament lijkt me?)
* We willen voorkomen dat bij overlijden "ons" bezit via de minderjarige kinderen bij exen terecht komt (ook testament?). Kun je regelen dat een ander (partner, grootouders) het geld van de kinderen beheert tot bv hun 18e?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vraag t de notaris

Dit soort vragen kun je het beste aan de notaris stellen. Het eerste consult is vaak gratis.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Testament

Met die huwelijkse voorwaarden kan ik je niet helpen, maar je kunt door middel van een testament voorkomen dat je geld via je minderjarige kinderen bij je ex terecht komt.
Hier een ex die na de scheiding zijn helft vab de 72.000 gulden (toen nog) overwaarde van het verkochte huis in 6 weken uitgaf aan drank, leren jassen en dure spullen. Die vertrouw ik dus echt de financien niet toe bij mijn overlijden. Mocht er iets met mij gebeuren, dan wordt er een fonds opgericht waarin al het geld komt. Ik heb twee mensen aangewezen die dat fonds gaan beheren tot dochter volwassen is. Mocht dochter in die tijd zelf overlijden, dan valt het fonds toe aan mijn familie. Dat is ook een belangrijke, want ex is de enige erfgenaam van mijn dochter, als dochter overlijdt na mij en voordat ze is getrouwd of kinderen heeft. Voor de zekerheid heb ik ook maar meteen uitgesloten dat haar toekomstige echtgenoot bij een gemeenschap van goederen van mij erft. Dus ga ik dood en gaat dochter daarna scheiden, dan blijft de erfenis van haar.
Het is echt wel de moeite waard om het even goed uit te zoeken. Een beetje notaris vindt het wel een uitdaging. Die van mij werd er helemaal enthousiast van.
Voogdij over elkaars kinderen kun je niet regelen zolang je ex ook ouderlijke macht heeft. Ik heb in mijn testament gezet dat het mijn uitdrukkelijke wens is dat mijn zus samen met mijn ex kijkt wat op dat moment het beste is voor dochter. Wij waren al uit elkaar toen dochter nog geen twee was en iedere levensfase verlangt nou eenmaal iets anders. Mijn zus heeft niks met kleine kinderen, maar is geweldig met pubers. Twee vriendinnen met ieder twee kinderen die twee en vier jaar ouder zijn dan dochter, hadden haar toen ze klein was moeiteloos als jongste in hun eigen gezin opgenomen. Jij zou in je testament kunnen opnemen dat het jouw uitdrukkelijke wens is dat je gezin bij elkaar blijft.

Stoepkrijt en dorry

Dank je voor je uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee! Ik heb na mijn scheiding nooit de energie gehad om uit te zoeken of/hoe ik een testament moest laten opmaken (niet zo slim natuurlijk). Laat ik dit moment maar aangrijpen om het goed te regelen. Eigenlijk wel logisch dat je voogdij niet zomaar aan een ander kunt toewijzen. Jouw oplossing lijkt me een goede - dan zijn in ieder geval je wensen vastgelegd, ook voor de kinderen.

Dorry, uiteraard gaan we dit uitgebreid met een notaris bespreken. Ik wil alleen graag een beetje voorbereid zijn (wat is wel niet haalbaar/verstandig).

Komt allemaal langs

Als je een gesprek hebt over huwelijkse voorwaarden (en een testament) komen al deze situaties langs. En voor alle situaties / vragen die je noemt bestaan volgens mij variaties van standaard-oplossingen.

Zeker als je een testament & je huwelijkse voorwaarden tegelijk laat maken, weet je soms niet meer wat je waar moet regelen (de notaris overigens wel hoor). Voor mij hielp het om het volgende af en toe te bedenken:
- Huwelijkse voorwaarden regelen vooral hoe er naar jullie bezit wordt gekeken als je uit elkaar gaat. Om dat goed te kunnen doen, wordt er ook (een beetje) in geregeld hoe je nu met de (dagelijkse) financiën omgaat
- Testament regelt hoe ernaar jullie bezittingen wordt gekeken (& hoe e.e.a. wordt verdeelt) als er een overlijden plaatsvindt.

Succes ermee.
Kraanvogel.

Nadine

Nadine

15-06-2011 om 14:18

Zowel 1e als 2e huwelijk op huw.voorw.

Heel verstandig wanneer je a.s. een zzp-er is. Mocht hij ooit in problemen komen vanwege bijv de financiele crisis... dan wordt dit niet verhaald op jou.
Mijn eerste man zou tzt ook een aardige erfenis krijgen. Mochten wij gaan scheiden, dan zou ik hier geen aanspraak op kunnen maken. En zo geschiedde. Gelukkig voor onze dochter, gold dat niet voor haar en kan zij in de toekomst studeren.
Je kan zelf ook clausules inbrengen. Bijv. bij de boedelscheiding; van wie is wat. Ik moet zeggen, dat was erg fijn destijds. Geen gehannes zoals: CD voor jou cd van mij......
Omdat mijn huidige man ook zzp-er is en ik binnenkort ook, is het vooral financieel verstandig om op huwelijkse voorwaarden te trouwen.
Enneh... luister niet naar geleuter zoals; ja maar je houdt toch van elkaar, je vertrouwt elkaar toch en dat soort opmerkingen... je trouwdag wordt er echt niet minder om hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.