Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verhuizer

Verhuizer

21-05-2014 om 11:29

Hypotheek mee naar goedkoper huis, kan dat?

Wie weet hoe het tegenwoordig zit met de hypotheken want zelf heb ik er geen bal verstand van en mijn man zegt dat het in onze situatie niet kan.
We hebben een hypotheek van 198 duizend maar ons huis is op dit moment ongeveer 20 duizend minder waard.
Ik heb een huis gezien van 169 duizend (vraagprijs). Daar kan dus nog wel wat af.
Als we verkopen zitten we dus met een restschuld.
Ten tweede heb ik ook no een huis gezien die 215 duizend is, dan krijgen we dus een hogere hypotheek. Is dat misschien mogelijk?
Ik weet niet of er constructies zijn die dit soort dingen oplossen?

Dalarna

Dalarna

21-05-2014 om 11:32

hmm

Als je al begint met roepen dat je er 'geen bal verstand van hebt' zit je al fout. Je bent dus sowieso jaren geleden iets aangegaan zonder dat je het precies begrijpt. Ga eens voor advies langs bij je hypotheekverstrekker en laat je het net zo lang uitleggen tot je het begrijpt en er wel verstand van hebt. Niet zomaar naar je man luisteren zonder dat je advies kreeg van iemand die er alles van weet.

Ampersand

Ampersand

21-05-2014 om 11:49

Kan

Ja, er zijn constructies die een restschuld oplossen. Die zijn wel van invloed op de maximum koopprijs van je nieuwe huis, omdat het meestal een lening náást de nieuwe hypotheek betreft (en die moet in 10 jaar kunnen worden afgelost). Ook willen sommige banken dat je huidige huis al verkocht is voor het aangaan van de nieuwe hypotheek.

Wat in jullie situatie kan en mag zal je zelf moeten uitzoeken. Banken zijn in elk geval een stuk minder soepel geworden met het verstrekken van geld en bij alle gesprekken die ná een intake gaat ook meteen de meter lopen. Het kan handig zijn om een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur te zoeken die met meerdere banken tegelijk kan overleggen/onderhandelen.

vlinder72

vlinder72

21-05-2014 om 13:15

Nee

Je kan niet een hypotheek meenemen zoals jij het nu bedenkt. De meeneemconstructie of verhuisregeling betekent eigenlijk alleen maar dat je je voorwaarden en eventueel de rente meeneemt. Vroeger was dit interessanter omdat je geen afsluitprovisie meer hoefde te betalen over het deel dat je al had.

Het is dus niet zo dat als je nu bijvoorbeeld 198.000 euro aflossingsvrij hebt, je een huis kan kopen en dan zo je aflossingsvrije hypotheek meeneemt . Na aankoop van de woning krijg je een nieuwe hypotheek. Fiscaal gezien mag je de aflossingsvrije hypotheek houden. Of de bank dat goed vindt is een ander verhaal. Het wordt een nieuwe hypotheek dus er wordt gekeken naar de nieuwe kredieteisen, de waarde van de woning en je inkomen.

Restschuld. Hoe ga je de restschuld terugbetalen? Heb je spaargeld achter de hand? Je moet de bank de hypotheek terugbetalen. Heb je geen geld dan moet je op een andere manier financieren. Dat kan in een hypotheek maar banken zijn niet happig op overfinanciering en het moet wel passen in je nieuwe hypotheek. Meestal lukt meefinancieren alleen als je bij je bestaande bank blijft.

Het stuk of je je dan niet beter een duurder huis kan kopen snap ik niet helemaal. Je koopt een huis dat je kan betalen en financieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.