Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hypotheekvraagje

Ik ben al een kleine twee maanden bezig met de aanvraag voor een hypotheek. In eerste instantie vertelde de bank mij dat het geen probleem was om een salaris van een pgb er bij te betrekken. Ik heb ondertussen van alles al moeten inleveren bij de bank. Nu krijg ik te horen dat de Nationale hypotheek garantie het pgb niet wil mee rekenen.
Ik kan nu het bedrag niet krijgen dat ik nodig heb om het huis over te laten sluiten op mijn naam.
Want zonder Nhg wil de bank niet de benodigde hypotheek verstrekken.
Ik voel mij nogal in de kou gezet door de bank want ik ben nu al twee maanden met hen bezig.
Maandag moet ik bellen over wat ik nu verder wil.
Zijn er nog banken die zonder nhg een hypotheek geven?
Zo ja, welke dan.
En is er een maximum aan het bedrag dat mijn ouders garant kunnen staan? ( het zou gaan om 58.000 euro dat zij garant moeten staan in dit geval )
Financieel gezien moet het bij mijn ouders kunnen en zij willen dat ook voor mij doen.

Het bedrag dat ik maandelijks kwijt ben voor de hyptoheek is voor mij goed op te brengen en zal ongeveer net zoveel zijn als voor een huurhuisje.

Wie heeft er een tip voor mij?
gr. ponpon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

30-01-2010 om 10:16

Adviseur

Ben je nu bezig bij een bank die alleen 'eigen' producten aanbiedt? Er zijn banken die wat flexibeler zijn bij het meerekenen van inkomen. Een adviseur zoals bijv De Hypotheker weet meestal bij welke banken je de meeste kans maakt. Garantstelling geldt meestal voor het gehele bedrag, je ouders zouden dan mede-aansprakelijk zijn voor de hypotheekbetalingen. Ik weet niet of dat mag van de NHG, maar die voorwaarden moet je wel kunnen googelen. Succes!

ponpon

ponpon

30-01-2010 om 10:55 Topicstarter

Ja bij abn amro

Ik heb dit aangevraagd bij de abn amro internethypotheek.
Ikheb gegoogeld maar ik kan die voorwaarden nergens vinden.
Op de rente scheelt het wel veel : met of zonder nhg. Daarom zou ik die er graag bij hebben.
Maar ik ben bang dat ik toch naar een adviseur terug moet.
helaas moet ik dan wel provisie betalen en dat vond ik nogal zonde van het geld.

Vic

Vic

30-01-2010 om 11:08

Abn amro

De bank krijgt ook provisie voor jouw hypotheek. Je betaalt sowieso afsluitprovisie, en daarnaast nog een provisie voor verleende diensten. Nu houdt de ABN AMRO die zelf, en als je een bemiddelaar hebt krijgt die de provisie. Heb je al gekeken op nhg.nl voor de voorwaarden?

Linda99

Linda99

30-01-2010 om 15:39

Via bank

Wij doen nu hypotheek zaken bij een adviseur en ik moet zeggen, ik vind het geen zonde van het geld. Alles wordt netjes geregeld voor ons, als hij iets nodig heeft belt ie even en bij vragen bellen we hem of gaan we langs.

Over nhg heb ik niet veel verstand. Wij hebben het in elk geval wel.

Siena

Siena

31-01-2010 om 09:20

Geen extra geld voor adviseur

De Hypotheker kost je geen extra geld. Het is zoals Vic zegt. Er zijn nog wel meer van zulke instellingen zoals de Hypotheekshop, daarvan weet ik niet hoe ze het doen. Mijn ervaring met de Hypothker is positief. Ze hebben goed meegekeken en ze kennen de markt dus ze weten welke banken soepeler zijn aan de ene kant en voor andere dingen juist weer niet, en andersom. Ze zullen ook wel weten hoe het zit met garantie door ouders, en misschien hebben ze nog andere ideeën waar je zelf niet aan had gedacht.
Ik heb daar een paar vrijblijvende (en kosteloze) gesprekken gehad en ik ben heel wat wijzer geworden. Natuurlijk zien ze graag dat je uiteindelijk via hun je hypotheek ook echt afsluit want dan krijgen ze de kosten die ze in jou hebben gestoken via de bank terug. Maar daar ben je helemaal vrij in, je kiest zelf je bank en je kiest zelf of je het via de Hypotheker laat regelen of dat je het zelf allemaal met de bank doet. Als je een heel goede onderhandelaar bent dan kun je zelf theoretisch misschien een betere deal met de bank sluiten maar wat ik heb gezien is dat je dan niet goedkoper uit bent dan wanneer je het via de hypotheker doet.

Vic

Vic

01-02-2010 om 09:03

Over dat pgb

Volgens mij telt voor de NHG alleen een (arbeids-) contract voor onbepaalde tijd. PGB wordt toch altijd per jaar vastgesteld? Dan zou het dus inderdaad niet mee kunnen tellen. Misschien heb je ook nog de mogelijkheid om het geld van iemand anders te lenen. Dan kun je zelf wel de betaalde rente aftrekken omdat je het gebruikt voor een huis.

Pgb

Bij de NHG mag je je inkomen meetellen als je minimaal 3 jaar gewerkt heb met pgb of zelfstandige of alpha hulp enz.
Groeten Lieuwkje.

ponpon

ponpon

01-02-2010 om 12:26 Topicstarter

Er is hoop

vanmorgen gebeld met de nhg. Het klopt inderdaad dat ze 3 jaar aan eengesloten meerekenen als salaris.
Maar...deze mevrouw vertelde mij ook dat de bank een uitzondering kan aanvragen voor pgb van inwonende kinderen. en dan kan het minder zijn dan 3 jaar.
Deze uitzondering zou geregeld worden aangevraagd en toegezegd. Ze vertelde dat veel banken hiervan niet op de hoogte zijn.
Vanmiddag is mijn contactpersoon bij de bank aanwezig en ik ge natuurlijk gelijk hierover bellen.
En nu maar duimen !!!
bedankt voor de reacties !

Vic

Vic

01-02-2010 om 14:40

Dat klinkt goed

Pfff banken... je moet overal zelf bovenop zitten. Nou ja, hopelijk lukt het allemaal en heb je deze hobbel ook weer gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.