Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Identieke functie met veel lager salaris?

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een andere baan. Ik ben nu 40+, heb ruim 25 jaar ervaring in mijn vakgebied en heb alleen nog maar tevreden werkgevers gehad die het bijzonder vervelend vonden als ik ging. Dus ik denk dat ik wel goed ben in mijn werk en dat uit zich ook in mijn salaris. Ik heb hard gewerkt om dat salaris te verdienen. Maar ben op zoek naar een nieuwe uitdaging, hoe cliché dat ook klinkt.

Nu valt het me op dat de functies waarop ik solliciteer, allemaal zo laag zitten qua salarisindicatie..... laatst zelfs heel ver gekomen in een traject, maar waarbij het geboden salaris maar liefst € 600,00 lager zat dan mijn huidige salaris. Ik moest de nieuwe functie "zien als een uitdaging en daar past een ander salaris bij". Dat zijn geen grappen, vond ik. (uiteraard heb ik het aanbod geweigerd)

Ik reageer overigens alleen maar op functies die exact hetzelfde of zwaarder zijn dan mijn huidige functie.

Ik kan het me niet veroorloven om een andere baan te accepteren met een lager salaris en dit als "uitdaging" te zien. Ik ben kostwinner en jullie begrijpen misschien wel dat een uitdaging qua salaris dan geen optie is.

En nu vraag ik me af: zou men dat ook vragen als ik een man was? Of ik bereid was om een lager salaris te accepteren, als uitdaging? Ik heb het van een man werkelijk nog nooit gehoord

Groet,
Linda

bicyclette

bicyclette

13-09-2018 om 12:51

Linda

De waardering voor een bepaalde functie kan ook gewoon verschillen per bedrijf. Als de functies en bijbehorende beloningen niet precies vastliggen in een CAO, dan heeft een bedrijf daar alle vrijheid in. En dan is het ook een kwestie van vraag en aanbod. Ik wete niet wat voor werk je doet, maar kun je echt spreken van een 'identieke' functie? Het type bedrijf, het soort klanten, complexiteit van de organisatie, werkdruk, evt. secundaire arbeidsomstandigheden etc. kunnen ook allemaal van invloed zijn op de functie en daarmee de beloning.

Je geeft zelf aan dat alle functies waarop je reageert qua salaris lager liggen dan je huidige salaris. Volgens mij betekent dit dat je het nu gewoon heel goed voor elkaar hebt. Ik snap daarom je vraag (zou men dat ook vragen als ik een man was?) niet zo goed. Je wordt momenteel (als vrouw) blijkbaar beter betaald dan wat andere bedrijven betalen voor een soortgelijke iemand. Toch?

Ledlampje

Ledlampje

13-09-2018 om 13:10

Ja, alleen niet zo'n grote teruggang

Mijn man heeft op een bepaald moment van een ander bedrijf de vraag gekregen of hij bij hun wilde komen werken. Met de salarisonderhandelingen leek het er eerst op dat er geen overeenstemming kwam. Voor ons een te grote teruggang in salaris, meer dan €300,00 wat we op dat moment niet konden opvangen. Het werk was echt een uitdaging en beter passend bij wat man leuk vindt en waar hij ook nog eens heel goed in is.
Man wilde de functie heel graag hebben, om wat dichter bij huis te werken en dus meer mee te kunnen krijgen van het opgroeien van de kinderen.
Na lang onderhandelen is er een salaris uitgerold dat maar €100,00 onder zijn salaris lag met de belofte dat hij eerder een periodiek erbij zou krijgen dan "normaal" was. Ze kenden hem en zijn manier van werken namelijk al een hele tijd, hij had daar al een eigen werkplek, zijn oude baas "leende hem uit" voor bepaalde uren in de week.
Die €100,00 konden wij zien als uitdaging en gooide ook niet ons hele financiële plaatje overhoop.
We zijn nog steeds blij dat we hierin geïnvesteerd hebben met zijn tweeën maar voor een verschil van €300,00 was man niet van werkgever gewisseld. Ik snap dat € 600,00 helemaal onoverbrugbaar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.