Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenie

Evenie

10-02-2019 om 15:51

Iemand verstand van belasting(teruggave)..?

Ik heb jarenlang in dezelfde situatie gezeten, met een koophuis en een inkomen dat voor 75% bestond uit salaris en voor 25% uit aanvullende WIA uitkering en arbeidsongeschiktheidspensioen. Kreeg jarenlang dus ongeveer dezelfde (voorlopige) belastingteruggave. Nu is mijn situatie recent veranderd. Dat koophuis is er nog, maar mijn inkomen is gewijzigd; het salaris is er af gevallen, ik werk niet meer. Mijn inkomen is nu 80% uitkering en 20% arbeidsongeschiktheidspensoen. Uiteraard heeft dat effect op mijn recht op belastingteruggave; mijn totale inkomen is immers achteruit gegaan. Dus, om te voorkomen dat ik veel terug moet betalen, heb ik geprobeerd mijn nieuwe situatie zelf online aan de Belastingdienst door te geven. Maar ondanks al mijn pogingen ging dat niet goed. Gebeld en uiteindelijk mocht ik op het Belastingkantoor komen om de zaak op te lossen.

Daar kwam de verassing; volgens de man die mij hielp had ik nu niet minder maar juist (veel) meer recht op belastingteruggave! Dat zou komen omdat ik van 3 naar 2 inkomensbronnen was gegaan en dat zou betekenen dat er te veel belasting wordt ingehouden..? Toen ik wat ongelovig reageerde (geen salaris meer = minder inkomen en geen recht op arbeidskorting, toch..?) werd hij bijna boos.. Als ik hem niet vertrouwde moest ik mijn voorlopige teruggave voor 2019 maar laten staan en dan zou ik volgend jaar, bij de aangifte inkomstenbelasting 2019, 'van de teruggave op vakantie kunnen'. Hij bleef heel stellig, hij was immers de expert!

Omdat ik het niet vertrouw heb ik inderdaad mijn voorlopige teruggave maar niet aangepast, dan maar volgend jaar op vakantie.. Maar het blijft me bezig houden. Had die man nou toch gelijk..? Is er hier iemand die verstand heeft van belastingen en mij kan uitleggen hoe dit zit?

Jacquel

Jacquel

10-02-2019 om 15:58

Snap jouw redenering niet helemaal

Wat die belastingmeneer zegt, lijkt me erg logisch. Je krijgt een voorlopige aanslag op basis van wat je eerder verdiend hebt. Als je minder inkomen hebt, ga je minder belasting betalen. En dan krijg je dus een deel van je eerder betaalde aanslag terug.

Ik snap niet goed waarom jij denkt dat je moet terugbetalen, je hebt aan het eind van het jaar juist te veel betaald.

V@@s

V@@s

10-02-2019 om 16:03

tja dat is niet helemaal zo

Je kunt nooit meer aftrekken dan dat je betaalt. Dus als je van een te hoog inkomen uit gaat dan kan het zo dat dat meer belastingteruggave oplevert dan een lager inkomen.

Jacquel

Jacquel

10-02-2019 om 16:10

Dit gaat niet over aftrek

maar over ingehouden belasting. En als die over een te hoog inkomen is berekend, is er te veel belasting betaald. Dus die mag TS terughebben.

Daarnaast krijgt TS misschien wel recht op (hogere) toeslagen, door dat lagere inkomen.

Evenie

Evenie

10-02-2019 om 16:25

Nadere uitleg

Gut wat een snelle antwoorden.. blijkbaar hebben we veel belastingexperts in de zaal.. Dank!

Dit is een lastige materie, zeker voor mij als 'leek' om te begrijpen en dus ook wel om het helder uit te leggen. Het gaat dus om de voorlopige teruggave, dus het bedrag dat je per maand terug krijgt van de Belastingdienst. Dat bedrag was tot nu toe stabiel en correct berekend; ik hoefde nooit veel bij te betalen (of te ontvangen) als ik mijn jaarlijkse aangifte deed. Maar nu mijn inkomen is veranderd zal dat wel gaan gebeuren.

Mijn theorie; volgens mij is het zo dat je meer recht hebt op belastingaftrek wanneer je een salaris hebt. Meer dan mij een uitkering (arbeidskorting, werken loont!). Daarnaast; hoe meer inkomen, hoe meer belasting terug. Nu heb ik geen salaris meer maar alleen nog uitkering en is mijn totale inkomen gedaald. Dus lijkt het me logisch dat ik minder recht heb op teruggave. Dus klopt mijn voorlopige teruggave over 2019 niet meer; ik krijg te veel. Toeslagen krijg ik trouwens niet; ik heb een (fiscaal) partner met een salaris.

De belastingdienst-theorie: minder inkomen is minder belasting betalen, is meer geld terug. Dus zou mijn voorlopige teruggave omhoog kunnen ipv naar beneden. En dan bedoel ik niet een beetje, maar bijna verdubbelt..

Ik snap het nog steeds niet.. wie kan dit mij in Jip en Janneke taal uitleggen..?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-02-2019 om 17:51

Invullen

Je kunt je gegevens gewoon in het aangifteprogramma invullen. Dat klopt over het algemeen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-02-2019 om 18:50

Nog eens nagedacht

De VT is het saldo van wat wordt ingehouden aan loonheffing en je werkelijk te betalen bedrag. Bij je inkomen wordt waarschijnlijk het goede bedrag ingehouden, al dan niet rekening houdend met de algemene heffingskorting. Als je die korting bij je weg gevallen inkomen had betrokken, heb je dat dus ‘extra’. Er worden dan geen kortingen toegepast bij je uitkeringen.
De teruggaaf op je hypotheekrente wordt wellicht lager als je in een ander tarief terecht komt.
Kortom, ik weet het niet Het hangt af van je loonheffingskorting.

Evenie

Evenie

11-02-2019 om 20:00

Phyrene

Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp dat er geen pasklaar antwoord is. Maar als ik jou zo lees ben ik blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en mijn VT niet heb aangepast.. de onzekerheid is te groot. Dan maar volgend jaar extra luxe op vakantie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.