Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ik kom maar niet aan een baan!

hoi Iedereen,

Ik ben helemaal op en kan er niet meer tegen. Ik kom maar niet aan een baan!! Elke x als ik een afwijzing krijg voel ik me minderwaardig. Ik solliciteer op de functie bij mijn opleiding en ervaring passen en toch lukt het niet! Ik weet niet meer wat ik moet doen. Hebben jullie tips?

wat frustrend Zile20! Je geeft iets te weinig info om gericht met je mee te denken. Wat is je opleiding en (werk)ervaring, misschien denk je niet breed genoeg?

Wat vervelend! Heb je al eens een sollicitatietraining gehad? Laat je mensen meekijken met je brief en CV? De eerste selectie gaat echt heel snel, dan wordt er eigenlijk alleen gekeken naar manier van schrijven en ook sterk naar fouten in taalgebruik. Verder ook naar motivatie. Daarna wordt pas echt inhoudelijk gekeken. In je motivatie moet vooral staan waarom je geschikt bent voor de baan, niet waarom je hem wil. 
Tip: je CV moet op een A4-tje passen en in één oogopslag moet duidelijk zijn wie je bent en wat je kunt. 
Word je wel op gesprek uitgenodigd? En zo ja, hoe bereid je je daar dan op voor? 
Verder: solliciteer je breed genoeg? 
Zonder informatie over wat je opleiding is en welke baan je zoekt is het moeilijk meedenken. 

Zile20

Zile20

22-11-2021 om 11:54 Topicstarter

ik heb de opleiding secretaresse afgerond en heb bij diverse bedrijven werk- ervaring gedaan. Zoals kpn, dhl, rabobank. Ik solliciteer op alles. Bijvoorbeeld horeca medewerker/ winkel medewerker bij Ikea, supermarkt en ook administratieve werk. Laatst ben ik op gesprek geweest bij een bedrijf voor de functie receptioniste. Ik ben afgewezen omdat ze geen klik hadden. Daarnaast solliciteer ik ook bij ziekenhuizen. Daar wordt ik afgewezen omdat ik geen ervaring heb in de zorg. Het wordt gekker! Ik heb de diploma en ervaring en toch lukt het niet.. mijn geduld raakt echt op!

AlisonH schreef op 22-11-2021 om 11:45:


Tip: je CV moet op een A4-tje passen en in één oogopslag moet duidelijk zijn wie je bent en wat je kunt.

Welnee, is helemaal afhankelijk van je werkervaring en mocht deze heel wat jaren zijn in verschillende branches, dan is een CV van bijv. 3 pagina’s ook prima zolang het maar duidelijk en overzichtelijk is.

dan

dan

22-11-2021 om 11:58

Heb je al een account op bijvoorbeeld LinkedIn? 

Beste Zile, toevallig zoek ik nog een secretaresse, maar zoals je nu schrijft, merk ik direct dat het taalgebruik niet van hoog niveau is. Dat is wel heel belangrijk bij ons. Omdat je de/het-fouten maakt, vermoed ik dat je achtergrond niet (helemaal) Nederlands is. Dan is het qua taal misschien ook moeilijker als je wellicht niet geheel hier bent opgegroeid. 
Wij hebben iemand nodig die uitstekend spelling en taal beheerst (een keer een klein vergissinkje is niet zo erg), heel precies werkt en een intelligente indruk maakt. Dit kan ook blijken uit het CV. Een secretaresse-opleiding is fijn, maar een HBO-achtergrond is nog fijner, als er keus is.
Misschien kun je aan je taal werken? En iemand mee laten kijken bij je sollicitatiebrief. Ik hoop voor je dat het lukt. Succes!

Zile20

Zile20

22-11-2021 om 15:24 Topicstarter

-Augusta- schreef op 22-11-2021 om 15:01:

Beste Zile, toevallig zoek ik nog een secretaresse, maar zoals je nu schrijft, merk ik direct dat het taalgebruik niet van hoog niveau is. Dat is wel heel belangrijk bij ons. Omdat je de/het-fouten maakt, vermoed ik dat je achtergrond niet (helemaal) Nederlands is. Dan is het qua taal misschien ook moeilijker als je wellicht niet geheel hier bent opgegroeid.
Wij hebben iemand nodig die uitstekend spelling en taal beheerst (een keer een klein vergissinkje is niet zo erg), heel precies werkt en een intelligente indruk maakt. Dit kan ook blijken uit het CV. Een secretaresse-opleiding is fijn, maar een HBO-achtergrond is nog fijner, als er keus is.
Misschien kun je aan je taal werken? En iemand mee laten kijken bij je sollicitatiebrief. Ik hoop voor je dat het lukt. Succes!

Hoi Augusta,


ik zoek geen werk als secretaresse en sta ook niet open voor het opstellen van moeilijke brieven en mails. Ik zeg alleen dat ik de opleiding secretaresse heb afgerond. Ik heb wel veel geleerd tijdens mijn opleiding maar of het de goede keuze was: NEE. 

Ik ga mijn brieven laten controleren door een deskundige en hoop hiermee verder te komen.

Hm, dat vind ik best een onvriendelijke reactie op iemand die probeert met je mee te denken Zile. Het was mij ook niet duidelijk dat je perse niet als secretaresse aan de slag wil, ik had alleen uit je bericht begrepen dat je je jachtgebied breder had getrokken om toch maar aan de slag te komen...

Tips die ik voor je heb: focus op je motivatiebrief (die moet inderdaad wel foutloos) en schrijf je brief en CV 'naar een vacature toe', oftewel, maak het een beetje op maat.
Een motivatiebrief is langer dan een paar regels, maar maximaal een A4-tje. Beetje mooi opgemaakt. Zorg voor een prettig leesbare opmaak en een fijn leesbaar lettertype (dus geen nep-handschrift of schuin of zo) en denk vooral ook aan de regelafstand.
Lees de advertentie zorgvuldig, gebruik termen die het bedrijf in de advertentie gebruikt (ook in je CV!) en haak in op wat ze vragen. Leg de nadruk op de overeenkomsten met de wensen/eisen in de advertentie en negeer (vooralsnog) de ontbrekende dingen. Maar vooral: maak duidelijk waarom jij enthousiast bent over deze baan én waarom zij enthousiast zouden moeten zijn over jou.
Dan je CV. Je begint met een profiel (een stukje tekst - ca. 6 regels waarin je jezelf omschrijft). Daarna je werkervaring, je opleidingen en cursussen en zorg voor een stukje waarin je je competenties beschrijft. Een CV mag echt wel meer dan 1 A4 zijn, als de informatie maar relevant is. Laat zaken weg die er niet toe doen voor deze specifieke functie. Vermeld eventueel vrijwilligerswerk en hobby's. Uit je brief en CV moet een recruiter of HR-medewerker jou al een beetje leren kennen.

Zoek online naar voorbeelden, die zijn er genoeg. Laat een ander inderdaad meelezen (liefst iemand die kennis van zaken én van taal heeft). En maak er geen haastklus van. Zoals ik al zei, benader iedere sollicitatie apart, want je moet jezelf 'op maat maken' voor deze functie.

Andere aanvliegroute zou kunnen zijn, eerst bedenken wat je zou willen qua werk, en daar gericht naar zoeken en ondertussen cursussen of een opleiding in die richting doen. Of zoeken naar een bedrijf dat jou in dienst wil nemen en jou tegelijkertijd een opleiding wil laten doen.

En misschien kunnen we beter met je meedenken als je vertelt aan wat voor banen je denkt. 

Is werken met je handen iets voor je? In de zorg, techniek en ict zijn er ook werken/leren banen waarbij je een vak leert en ook meteen geld verdient. 

-Augusta- schreef op 22-11-2021 om 15:01:

Beste Zile, toevallig zoek ik nog een secretaresse, maar zoals je nu schrijft, merk ik direct dat het taalgebruik niet van hoog niveau is. Dat is wel heel belangrijk bij ons.


Zile20 schreef op 22-11-2021 om 15:24:

[..]

Hoi Augusta,


ik zoek geen werk als secretaresse en sta ook niet open voor het opstellen van moeilijke brieven en mails. Ik zeg alleen dat ik de opleiding secretaresse heb afgerond. Ik heb wel veel geleerd tijdens mijn opleiding maar of het de goede keuze was: NEE.


Jonagold schreef op 22-11-2021 om 15:37:

Hm, dat vind ik best een onvriendelijke reactie op iemand die probeert met je mee te denken Zile. Het was mij ook niet duidelijk dat je perse niet als secretaresse aan de slag wil, ik had alleen uit je bericht begrepen dat je je jachtgebied breder had getrokken om toch maar aan de slag te komen...

Andere aanvliegroute zou kunnen zijn, eerst bedenken wat je zou willen qua werk, en daar gericht naar zoeken en ondertussen cursussen of een opleiding in die richting doen. Of zoeken naar een bedrijf dat jou in dienst wil nemen en jou tegelijkertijd een opleiding wil laten doen.

En misschien kunnen we beter met je meedenken als je vertelt aan wat voor banen je denkt.

WoW Zile, ook ik verbaas me enorm qua reactie op personen die met jou willen meedenken hier. 

Ik word (zonder TTTT) is zowat het eerste wat men leert op de basisschool, laat staan met een secretaresse opleiding achter de rug. Ik snap dat je deze kant niet ambieert, maar ligt daar nu juist niet jouw probleem vwb sollicitaties? Het lijkt alsof je je hier voelt aangevallen, maar mijn advies is juist ervan te leren! Een foutloze sollicitatiebrief is wel het minst wat men mag verwachten, toch?

Zile20 schreef op 22-11-2021 om 15:24:

[..]

Hoi Augusta,


ik zoek geen werk als secretaresse en sta ook niet open voor het opstellen van moeilijke brieven en mails. Ik zeg alleen dat ik de opleiding secretaresse heb afgerond. Ik heb wel veel geleerd tijdens mijn opleiding maar of het de goede keuze was: NEE.

Ik ga mijn brieven laten controleren door een deskundige en hoop hiermee verder te komen.

Kersje schreef op 22-11-2021 om 18:37:

[..]


[..]

[..]

WoW Zile, ook ik verbaas me enorm qua reactie op personen die met jou willen meedenken hier.

Ik vatte ‘ik zoek geen werk als secretaresse en sta ook niet open voor het opstellen van moeilijke brieven en mails’ op als: ‘ik zie in dat ik geen werk moet doen waar dat van mij wordt gevraagd.’ Ik proefde de onvriendelijkheid er ook niet in. Maar misschien was dat niet wat bedoeld werd. 

Is dat misschien een deel van het probleem Zile? Je hebt een opleiding gedaan maar je wil daar nu niet in werken. Dat roept vragen op bij een werkgever. Kun je enthousiast zijn over de functies waarop je solliciteert? Een werkgever wil natuurlijk graag een werknemer die er een beetje zin in heeft en ook kan vertellen waarom ze geschikt is voor het werk.

Misschien kun je hier eens kijken: https://jobon.nl

Dit is een netwerkorganisatie met vaak gratis events. Misschien is er bij jou in de buurt wel een keer een meeting waar je bijvoorbeeld eens naar je brief en/of cv kunt kijken? 

Zile20

Zile20

22-11-2021 om 19:44 Topicstarter

beste mensen,

ik waardeer enorm dat jullie mij willen helpen! Ik ben erg overstuur en wil zoo graag weer aan de slag! Mijn excuses dat ik zo overkom, ik weet dat de probleem bij mij ligt. Zouden jullie mijn brief willen controleren via pb?

Zile20 schreef op 22-11-2021 om 19:44:

beste mensen,

ik waardeer enorm dat jullie mij willen helpen! Ik ben erg overstuur en wil zoo graag weer aan de slag! Mijn excuses dat ik zo overkom, ik weet dat de probleem bij mij ligt. Zouden jullie mijn brief willen controleren via pb?

Stuur maar via PB en dan ook de advertentie van de vacature. Ik weet niet of het vandaag nog lukt maar morgen kan ik er wel even naar kijken.

Ja hoor, ik kijk met liefde mee. Doe dat op dit moment ook met/voor een collega.

Zile, ik vatte het net zo op als Mija, dus voelde je reactie niet als onvriendelijk hoor! Ik had eerst ook niet begrepen wat je zocht. Ik dacht net als sommige anderen dat je iets secretaresse-of administratief-achtigs zocht. En voor als dat niet zou lukken, dan desnoods iets anders zoals bij de Ikea.

Daarentegen twijfelde ik wel of mijn reactie niet wat hard was voor wat betreft je taalgebruik. Het ziet er zo zwart op wit al gauw onvriendelijk uit. Voor jou is het misschien wel handig om te weten, omdat een reactie hier hier op dit forum heel direct mag zijn. Het is helemaal niet persoonlijk bedoeld. We kennen alleen die twee (of nu drie) berichtjes. Dus dan kan ik heel direct zeggen dat mij iets opvalt in de taal. 

Ik zou in een sollicitatie vooral focussen op wat je wél kan. Wat je te bieden hebt. Ik heb regelmatig sollicitatiebrieven gezien van mensen die in hun brief lieten weten dat ze werk zochten en het wel leuk vonden om bij ons te werken. En dat ze daar echt blij mee zouden zijn en dat je ze daarom echt moest aannemen.
Die mensen neem je dus niet. Het bedrijf of de organisatie let erop dat het voor hun handig is als jij in dienst komt. Omdat jij handige kwaliteiten hebt en ook nog als prima persoon overkomt.

Neem de hulp van Mija en Jonagold zeker aan!
Het komt uiteindelijk vast goed.

p.s.
Het kan ook nog toeval zijn. Dat er te veel sollicitaties zijn op die functie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.