Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elise

Elise

02-12-2017 om 23:05

ik wil vakantiehuisje verkopen, veel geld aan park betalen, hoe zit dat?

Ik heb mijn vakantiehuisje op en recreatiepark in de verkoop. Ik gebruik het niet veel, kost me alleen maar veel aan jaarkosten. Ik heb nu een koper gevonden. Binnenkort gaat de koper het koopcontract tekenen op het park. Hij moet 400 euro aan het park betalen, geen idee waarvoor. En ik moet 5 procent van de verkoopprijs ook het park betalen! Het park maakt een koopcontract, ze hebben niet bemiddeld of zo, dus ik vraag me af waarom ik zoveel moet betalen. Ik heb de Recron voorwaarden gelezen, maar niets daarover gevonden. Voor de afspraak met de koper moet dat geld op hun rekening staan. Weet iemand hoe dit zit?

Triva

Triva

02-12-2017 om 23:14

nou

dan vraag je waar je handtekening staat onder die regels?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2017 om 21:20

Notaris

Lijkt me echt een vraag voor een notaris.

Echt niet in de Recron voorwaarden?

Op de site van de ANWB staat dat de bemiddelingskosten in artikel 9 zijn vermeld. Dat is die 5%.
Je kan weigeren dit te betalen maar dan komt er waarschijnlijk geen nieuwe overeenkomst met de kopers...

De 400 euro die de kopers moeten betalen is waarschijnlijk de overdrachtsbelasting, 2% van de aankoopprijs. Het is een huisje, dus onroerend, dan moet er gewoon belasting betaald worden.

Elise

Elise

06-12-2017 om 01:54

Er was geen bemiddeling

Er was geen bemiddeling. Dus waarom moet ik dan bemiddelingskosten betalen? Ik heb het huisje zelf op Marktplaats gezet, alle kijkers zelf rondgeleid en afspraken met de koper gemaakt. Dus dat is vreemd.

Jurist

Jurist

06-12-2017 om 06:35

bemiddelen

Welke Recronvoorwaarden gelden? Die voor "vaste plaatsen"?

Ik lees daar (in de voorwaarden die vanaf 2016 gelden - is er een nieuwe set?) niets over 5%.

Wel lees ik dat het park alleen bemiddelingskosten (redelijke) mag vragen als ze een bemiddelingsopdracht hebben gekregen. Dat moet schriftelijk overeengekomen zijn.

Jij schrijft dat ze niets gedaan hebben.

Waarom maken ze het koopcontract? Heb je daar wel schriftelijk opdracht voor gegeven aan het park? (in principe is dat nl. vereist voor ze de bemiddelingsfee kunnen verlangen).

Ik zou vragen: hoe komt u er bij dat ik 5% moet betalen? Waar staat dat ik verplicht ben die aan u te betalen? Laat ze maar aanwijzen in de Recronvoorwaarden, of misschien in de destijds gesloten overeenkomst (?) waar dat staat. En dat je daar dus voor getekend hebt.

Mijn vraag is wel: waarom verzorgen zij het koopcontract? Waarom doe je dat niet ook zelf? Valt dat voor het park onder bemiddeling? Ik vind dat zelf een wat ruime uitleg van "bemiddeling" maar kijk eens wat voor definities je in woordenboeken over het begrip bemiddeling kunt vinden. Valt het dan daaronder? En je kunt inderdaad notarissen bellen met die concrete vraag. Wel precieze tekst van de betreffende voorwaarden voor je neus hebben.

jurist

jurist

06-12-2017 om 06:41

art. 9 lid 3 Recronvoorwaarden

Ik zie dat het park bij de oorspronkelijke overeenkomst niet mag bedingen dat ze bij verkoop bemiddelen.

Dus vraag is: heb je een bemiddelingsopdracht aan het park gegevn (voor getekend). Zo nee, geen geen verschuldigd.

Tot slot, er is een geschillencommissie. Misschien dat je die ook even alvast kunt bellen voor advies, al weet ik niet of die wat af adviseren.

Jurist

Jurist

06-12-2017 om 08:55

fee

"Zo nee, geen geen verschuldigd." moet natuurlijk zijn "Zo nee, geen fee verschuldigd."

Elise

Elise

10-12-2017 om 22:42

Ik ben er uit

Bedankt voor jullie reacties. Als ik de zgn bemiddelingskosten niet zou betalen, dan verhuurt de eigenaar de plaats niet waar het huisje op staat. En dan kan de koop niet doorgaan. Het huisje staat op zijn grond. Dus is het een soort dwangbetaling, chantage, maar zij noemen het bemiddelingskosten. Dat schijnt dus vaak zo te gaan. Ik heb het dus maar betaald, anders zou de koop niet doorgaan.

Jurist

Jurist

10-12-2017 om 22:58

Elise

Heel fout van de parkbeheerder. Is verboden, maar ja, de praktijk is harder dan de leer.

Overigens kan je de parkbeheerder laten zien, dat je NIET bemiddelingskosten hoeft te betalen als hij je er niet EERST voor heeft laten tekenen. En dat dat niet vooraf mag....
Dan kan je kijken hoe hij reageert.

En mocht hij zeggen "toch betalen", dan kun je er natuurlijk een zaak van maken via de geschillencommissie. Al kost dat je vast meer tijd en energie, dan nu maar dit foute gedrag van de beheerder accepteren .

Soms kan je ook maar beter niet moeilijk doen en het leven accepteren zoals het is ).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.