Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Funda

Funda

16-01-2019 om 10:22

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

Jemig wat voel ik mezelf stom. Opeens kwam er gisteren geen voorlopige teruggaaf van de belastingdienst. En pas na lang peinzen is vanmorgen het kwartje gevallen: de inkomensafhankelijke combinatiekorting is komen te vervallen, want onze jongste is vorig jaar 12 geworden. En ik heb dat ooit wel geweten, maar ik ben dat vervolgens ook weer vergeten. En ja, ik zeg 'ik', want mijn man is niet van de financiën, maar we zitten nu wel gezellig samen te dubben hoe we die 216,= euro minder per maand gaan opvangen. We hebben hoge vaste lasten (huur en afbetaling restschuld) en leven verder van vrij weinig.

Ik zou zelf graag meer uren willen werken, maar dat zit er nu niet in (ivm gezondheidsproblemen). Mijn man zou misschien nog eens over zijn loon kunnen onderhandelen, want hij heeft zich veel te bescheiden opgesteld, maar ik weet niet of dat gaat lukken.

We krijgen straks wel meer netto salaris, maar dat gaat al grotendeels op aan de hogere zorgpremie en gemeentelijke belastingen.

Zijn wij de enigen die dit helemaal niet goed hebben ingecalculeerd? Ook tips zijn welkom. En verwijten snap ik ook. Sjonge jonge...

Jasmijn

Jasmijn

16-01-2019 om 10:46

balen

Oei dat is vervelend, toen mijn jongste 18 werd was het ook ineens gedaan met het kindgebonden budget en de kinderbijslag, dat is dan inderdaad een enorme hap uit je inkomsten. Had het al wel ingecalculeerd,maar toch...
Ik ben toen nog een keer heel secuur al mijn vaste lasten gaan nalopen en ben gaan bellen naar bijv. mijn internetprovider, ik zat aan een pakket met een aantal mb's en vroeg of dat minder kon (er was een lager pakket, maar dat was wel héél laag, dus niet echt een optie voor mij) maar toch gaven ze me een korting voor het komende half jaar, zo kan je hier en daar nog eens iets proberen te verlagen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-01-2019 om 12:34

Ja balen

Hier was de jongste 12 in hetzelfde jaar als oudste 18 werd. Dat was dus eerst ruim 200 euro minder combinatiekorting, en daarna geen kgb, kinderbijslag en alimentatie meer voor de oudste. Bij elkaar een heel bedrag dus. Ik heb een goedkoper telefoonabonnement genomen en wat (overbodige) verzekeringen geschrapt.

Jo

Jo

16-01-2019 om 16:43

bezuinigen

Het is natuurlijk beetje moeilijk te zeggen waar jij op zou kunnen beknibbelen. Heb geen idee waar jij (en je partner) je geld aan uit geeft .

Wat ik wel heb gezien, en dat is dus algemeen, dat mensen geld besteden aan vaak makkelijk te schrappen zaken, zoals bijvoorbeeld abonnementen, denk aan tijdschriften, loterijen, sportschool waar ze niet naar toe gaan, Netflix

Verder vaak hele hoge uitgaven voor zaken die ook goedkoper kunnen.

Mijn mobiele telefoonabonnement kost € 3,50 per maand. Als ik kies voor een internetbundel bij diezelfde provider dan wordt dit € 9,00.
Internet TV (NLex) is € 39,95 per maand. Als je nu een abo afsluit dan komt dat de eerste 9 maanden op € 29,95. (Voor elke extra tv komt er € 4,- voor kastje, dus wel ff kijken of dit geschikt is voor).

Januari is niet de maand waarin je nog over kunt stappen van zorgverzekering. Wel kun je deze gehele maand je polis nog aan passen bij de zorgverzekering waar je zit.
Ik ben overgestapt van Anderzorg naar Ziezo; € 112,20 voor basis, 6x fysio, tandartsverzekering bij ongevallen en buitenlanddekking.

Overstappen van energieleverancier kan ook lonen. Meestal is dat vanwege korting die je pas over een jaar krijgt als verrekening op je jaarnota.
Ik heb vorige maand ook een overstap gemaakt... naar dezelfde leverancier tegen een goedkoper vast tarief (ik had variabel) en een welkomskorting van € 150,-.

Drinken en eten zijn best hoge kostenposten per maand. Misschien kun je (nog) bewuster je boodschappen doen door een maximum uit te geven bedrag vast te stellen.

Heb je (een) auto('s) nodig of niet?

Kijk eens op je bank afschriften naar je uitgaven, ook de niet maandelijkse. Misschien zie je afschrijvingen waar je je niet van bewust bent geweest en mogelijk te reduceren/schrappen zijn.

Ongetwijfeld zijn er genoeg internetsides of oude afleveringen op YouTube te vinden van bijvoorbeeld Dubbeltje op zijn Kant waar je tips kunt vinden.

Je geeft aan dat je om gezondheidsklachten niet meer kunt werken. Maar zelfs als zou het maar om 2 uur extra per week gaan dan kom je al een heel eind om dat gat van € 216,- per maand op te vangen. Dat geldt natuurlijk ook voor je partner.

Jo Hanna

Jo Hanna

18-01-2019 om 00:41

Kwartje!

Ik snapte geen iota van mijn voorlopige teruggave. En van de uitleg van de belastingdienst snapte ik ook niks. Maar nu valt het kwartje! Ik ga het morgen eens helemaal uitzoeken. Het goede nieuws is dat ik vorig jaar al meer ben gaan werken. Het slechte nieuws is dat het eind dit jaar weer stopt. Ik moet dus echt aan de bak om structureel urenuitbreiding te krijgen! Dank voor je verhelderende post!

Groet,
Jo Hanna

Funda

Funda

24-01-2019 om 18:32

Dank!!

Tja het is lastig, want we hebben al eerder alles naar beneden geschroefd, toen we ons huis met restschuld verkochten.
Maar we gaan toch weer eens puzzelen. De ziektekostenverzekering heb ik voor mezelf net iets uitgebreid, ivm een chronische ziekte. Daar zit geen winst.

Tv, telefoon en internet... Daar valt winst te behalen, zag ik. Ben jij tevreden over NLE, Jo? Wel gedoe met weer nieuwe kastjes enzo.

Mobiel overstappen van Ben naar BelSimpel, dat scheelt ook, al heb ik niet zulke goede ervaringen met overstappen en nummer behoud. Maar dat is al héél lang geleden.

Verder zeggen we het zaterdagabonnement ook maar op, is toch weer 60 euro per kwartaal.

Een auto hebben we niet, dus het moet verder van beknibbelen komen en van toch iets minder sparen per maand.

Meer werken zou ik heel fijn vinden, maar ik werk op dit moment maar 50% dus dit is niet het moment. Voor mijn man ligt dat net weer anders, maar als alles loopt zoals verwacht, komt er wel een salarisverhoging aan.

Jo Hanna, ik ben blij dat ik niet de enige ben.

Anoniem

Anoniem

25-01-2019 om 16:31

Tv, telefoon en internet

Je kunt ook op tv, telefoon en internet besparen zonder van aanbieder te veranderen.

Je kunt naar je huidige pakket kijken om te zien of je alles wel nodig hebt. Je zou ook contact op kunnen nemen met je aanbieder om te vragen of ze een aanbieding hebben als je klant bij ze blijft. Onze aanbieder raadde ooit zelf aan om dat eens per jaar te doen en dat scheelt me toch flink.

Hier is jongste ook in 2018 12 geworden, maar gelukkig had ik net vorig jaar alles bekeken en zo liep ik er toevallig tegen aan. Heb voor vorig jaar de voorlopige teruggave bewust wat lager aangevraagd, zodat het nu niet opeens heel veel zou schelen.

Dees

Dees

25-01-2019 om 17:06

Geen maandelijkse uitbetaling

Ik laat het nooit maandelijks uitbetalen zo heb je ook geen verrassing als hij wegvalt.

Flavia

Flavia

25-01-2019 om 18:01

Dees

Je kunt niet altijd kiezen om 1x per jaar uit te betalen.
Krom maar waar.

Dees

Dees

25-01-2019 om 18:15

Klopt je moet kiezen of alle fiscale voordeeltjes laten uitbetalen of geen.

Flavia

Flavia

25-01-2019 om 20:05

Voordeeltje?

Ik noem €2700 netto per jaar geen voordeeltje, maar een voordeel. Dat is het bedrag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting namelijk.

Dees

Dees

25-01-2019 om 20:28

Leuk bedrag maar klopt niet

Dat hangt geheel van het belastbaar arbeidsinkomen af. Velen redden die 2700 per maand bij lange na niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-01-2019 om 20:31

KGB

Hoeveel moet ik wel niet meer gaan werken om van het KGB af te komen? Niet dat ik het wil hoor, het wegvallen van de combinatiekorting en de helft van de kinderbijslag was al zo’n aderlating.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-01-2019 om 20:33

Ik zit in het verkeerde draadje. Ik dacht dat het over toeslagen ging.

Flavia

Flavia

25-01-2019 om 20:33

Dees

De inkomensafhankelijke combinatiekorting is max €2700 per jaar niet per maand.

Dees

Dees

25-01-2019 om 20:38

Tikfoutje

Ja tikoutje ach....maar goed de meesten redden dat niet die 2700 per jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.