Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Inkomensafhankelijke combinatiekorting bij verkeerde partner

In febuari 2022 is een verzoek tot echtscheiding naar de rechtbank gegaan. In september 2022 heeft mijn ex de woning verlaten. Scheiding loopt overigens nog, maar dat is volgens mij niet relevant. Als ik alle gegevens check, zouden we nog recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De afspraak is dat we het bedrag verdelen. Ik ging ervan uit dat mijn ex minder verdiende dan ik, en dat de korting dus op.zijn salaris toegepast moet worden. Maar nu we de definitieve aanslagen binnen hebben, blijkt dat ik hem had moeten krijgen. Mijn ex krijgt hem dus niet, volgens de definitieve aanslag. Maar ik krijg hem ook niet.

Kan ik.dit nog corrigeren? Ik ga morgen zelf ook bellen met de Belastingdienst hoor, maar misschien hebben jullie al tips.


Wat is de reden dat jij hem niet krijgt dan? Als het goed is, als je de aangifte goed hebt ingevuld, zou het programma de ICK automatisch activeren als je de gegevens van je kind invoert. Hebben jullie samen aangifte gedaan?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-06-2023 om 15:00 Topicstarter

Elpisto schreef op 02-06-2023 om 07:06:

Wat is de reden dat jij hem niet krijgt dan? Als het goed is, als je de aangifte goed hebt ingevuld, zou het programma de ICK automatisch activeren als je de gegevens van je kind invoert. Hebben jullie samen aangifte gedaan?

Nee, we hebben het niet samen gedaan. Ex wilde zijn gegevens niet met me delen. Ik was echt in de veronderstelling dat ik meer verdiende, en heb dus aangevinkt dat ik de meest verdienende was. 

Maar Ik zit inmiddels thuis met een ziek kind, dus alle tijd om in de wachtrij van onze vrienden van de Belastingdienst te gaan staan.

In principe is definitief definitief. Je zou nog een bezwaarschrift kunnen schrijven en dat moet binnen 6 weken naar dagtekening. In het bezwaarschrift moet je aangeven dat je een foute aangifte hebt gedaan en wat er gecorrigeerd moet worden.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-06-2023 om 15:26 Topicstarter

Decembermamma schreef op 02-06-2023 om 15:07:

In principe is definitief definitief. Je zou nog een bezwaarschrift kunnen schrijven en dat moet binnen 6 weken naar dagtekening. In het bezwaarschrift moet je aangeven dat je een foute aangifte hebt gedaan en wat er gecorrigeerd moet worden.

Het is niet te hopen. Ik sta nu in de wacht. Ik ben wel (weer) behoorlijk pissig op mijn ex. Ik heb hem zo vaak gezegd hoe belangrijk het is om deze aangifte nog even samen te bekijken omdat het om zo'n groot bedrag ging. Maar hij wilde niet, en nu kan ik er weer achteraan gaan én lopen we wellicht 2.500 euro mis. Iets wat we allebei hard nodig hebben.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/content/hulpmiddel-bezwaarcheck-inkomstenbelasting

Op de website van de Belastingdienst staat een hulpmiddel om te bepalen of je bezwaar moet maken of een wijziging moet indienen.

MevrouwKrul schreef op 02-06-2023 om 15:26:

[..]

Het is niet te hopen. Ik sta nu in de wacht. Ik ben wel (weer) behoorlijk pissig op mijn ex. Ik heb hem zo vaak gezegd hoe belangrijk het is om deze aangifte nog even samen te bekijken omdat het om zo'n groot bedrag ging. Maar hij wilde niet, en nu kan ik er weer achteraan gaan én lopen we wellicht 2.500 euro mis. Iets wat we allebei hard nodig hebben.

Schrijf dat bezwaar dan gewoon. O zie zelfs dat je de aangifte opnieuw kan indienen.

MevrouwKrul schreef op 02-06-2023 om 15:00:

[..]

Nee, we hebben het niet samen gedaan. Ex wilde zijn gegevens niet met me delen. Ik was echt in de veronderstelling dat ik meer verdiende, en heb dus aangevinkt dat ik de meest verdienende was.


De reden lijkt mij, zeker in jullie geval, wel duidelijk waarom hij zijn gegevens niet wilde delen. Hij ziet de bui waarschijnlijk al hangen vwb alimentatie. Is dit allemaal inmiddels wel op orde en geregeld MK?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-06-2023 om 16:24 Topicstarter

Decembermamma schreef op 02-06-2023 om 16:06:

[..]

Schrijf dat bezwaar dan gewoon. O zie zelfs dat je de aangifte opnieuw kan indienen.

Ik hoef geen bezwaar te schrijven. Ik kan gewoon mijn aangifte online corrigeren en krijg dan binnen 12 weken bericht. In onze situatie hebben we er sowieso recht op. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-06-2023 om 18:04 Topicstarter

Kersje schreef op 02-06-2023 om 16:16:

[..]

De reden lijkt mij, zeker in jullie geval, wel duidelijk waarom hij zijn gegevens niet wilde delen. Hij ziet de bui waarschijnlijk al hangen vwb alimentatie. Is dit allemaal inmiddels wel op orde en geregeld MK?

Oh ja, niet bij stilgestaan. Eerlijk gezegd kan die alimentatie me echt weinig schelen. Ik heb het tot nu toe gered, en heb echt totaal geen zin om nog achterom te kijken. Waarschijnlijk kreeg ik te weinig alimentatie, dat is dan maar zo. Nu mijn ex een huis heeft, begint er eindelijk wat rust te komen. Dat vind ik veel belangrijk dan weer een nieuwe strijd om geld aangaan. 

Decembermamma schreef op 02-06-2023 om 15:07:

In principe is definitief definitief. Je zou nog een bezwaarschrift kunnen schrijven en dat moet binnen 6 weken naar dagtekening. In het bezwaarschrift moet je aangeven dat je een foute aangifte hebt gedaan en wat er gecorrigeerd moet worden.

Je kunt de aangifte in principe gewoon opnieuw indienen, er is een verjaringstermijn van 5 jaar. 

Als je correctie zorgt voor alsnog de korting, dan zou ik die niet delen met je ex. 
Hij verdient immers meer en is niet zo goed in alimentatie betalen. 
En jij bent de minstverdienende. Dus jij hebt er recht op toch?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-06-2023 om 18:38 Topicstarter

Sas-OO schreef op 02-06-2023 om 18:30:

Als je correctie zorgt voor alsnog de korting, dan zou ik die niet delen met je ex.
Hij verdient immers meer en is niet zo goed in alimentatie betalen.
En jij bent de minstverdienende. Dus jij hebt er recht op toch?

We hebben dit zo afgesproken en ik ben niet zo van 'vergeldingsacties'. Hij betaalt wat de rechter heeft opgelegd, ook al verdient hij inmiddels wat meer en zag hij de kinderen tot nu toe veel minder dan in het vonnis. Alles wat hij niet heeft gedaan, ligt op zijn schouders. Echt, ik maak me er niet druk om. 

Sas-OO schreef op 02-06-2023 om 18:30:

Als je correctie zorgt voor alsnog de korting, dan zou ik die niet delen met je ex.
Hij verdient immers meer en is niet zo goed in alimentatie betalen.
En jij bent de minstverdienende. Dus jij hebt er recht op toch?

Helemaal mee eens!


MK ik snap dat jij helemaal geen zin hebt een nieuwe strijd aan te gaan vwb de alimentatie, maar behoudt dan ook deze korting puur en alleen voor jezelf, het komt JOU namelijk toe! 

MevrouwKrul schreef op 02-06-2023 om 18:38:

[..]

We hebben dit zo afgesproken en ik ben niet zo van 'vergeldingsacties'. Hij betaalt wat de rechter heeft opgelegd, ook al verdient hij inmiddels wat meer en zag hij de kinderen tot nu toe veel minder dan in het vonnis. Alles wat hij niet heeft gedaan, ligt op zijn schouders. Echt, ik maak me er niet druk om.

Hij heeft zich zo vaak niet aan afspraken gehouden, kom op zeg, waarom dit zien als vergelding? Zie het dan als opkomen voor jezelf en de kinderen, ook iets waarvan hij zich niets aangetrokken heeft.

MevrouwKrul schreef op 02-06-2023 om 18:38:

[..]

We hebben dit zo afgesproken en ik ben niet zo van 'vergeldingsacties'. Hij betaalt wat de rechter heeft opgelegd, ook al verdient hij inmiddels wat meer en zag hij de kinderen tot nu toe veel minder dan in het vonnis. Alles wat hij niet heeft gedaan, ligt op zijn schouders. Echt, ik maak me er niet druk om.

Zet “zijn” deel anders op een spaarrekening voor de kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.