Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tante

Tante

05-07-2019 om 20:37

Inschrijving gemeente

Mijn neefje woont bij zijn vader en krijgt studiefinanciering. Zijn vader laat hem aan zijn lot over, er wordt niet gekookt en vader draagt ook financieel niet bij. Hij zal waarschijnlijk een bijdrage moeten leveren maar hij geeft gewoon zijn gegevens niet. Pure laksheid.
Ik ken mijn broer en daar is ook niks aan te doen. Van zijn moeder krijgt hij een minimale bijdrage omdat die niet meer heeft.
Neefje heeft kosten natuurlijk en red het niet. Vanmiddag kwam hij vragen of hij zich hier mocht inschrijven zodat hij een hoger bedrag aan studiefinanciering kan krijgen.
Ik begrijp dat dit fraude is maar ik neig er toch naar om mijn neefje te helpen. Het kind kan er ook niks aan doen dat hij zulke ouders heeft.
Maar ik probeer de consequenties in kaart te brengen. Ik krijg geen huurtoeslag dus daar hoef ik al geen rekening mee te houden.
Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

V@@s

V@@s

05-07-2019 om 20:43

hij heeft nog oud recht?

De extra beurs voor uitwonenden is al zo'n drie jaar afgeschaft. Die extra beurs is ook vanwege de extra kosten als je uitwonend bent (huur en zo). De heeft je neef niet. Als hij niet uitkomt kan hij altijd extra lenen. Ik zou niet meewerken aan fraude. Als het uitkomt moet je neef alles terug betalen.

Werken of lenen

De bedoeling is dat je er bij werkt als je studeert en niet uitkomt of niet meer wil lenen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/vraag-en-antwoord/studiefinanciering-handicap

Is er een beperking, waardoor je niet kunt werken, dan kun je ook nog een studietoeslag aanvragen bij de gemeente.

https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/bedragen.jsp

In het MBO wordt wel onderscheid gemaakt tussen thuis- of uitwonend.
Er kan ook een aanvullende beurs aangevraagd worden. DUO kan zelf bij de financiele gegevens van vader en als die te weinig inkomen heeft, ook het inkomen van moeder wordt meegerekend, dan kan er een extra bedrag naar rato bijkomen.

Fraude zou ik niet doen.

Kosten

'Neefje heeft kosten natuurlijk en red het niet. ' Toch even kijken naar die kosten. Onderdak, eten en drinken zijn het probleem niet. Ik neem aan dat hij op kosten van vader de boodschappen kan doen en koken kan hij zelf (zou hij ook als uitwonende moeten doen).
Hij krijgt studiefinanciering, de zorgtoeslag en een kleine bijdrage van zijn moeder Zorgverzekering zal hij zelf moeten betalen. Daar blijft nog een bedrag voor staan. Heeft hij extra zorgkosten? Dan zal hij ook de eigen bijdrage moeten betalen.
Waarschijnlijk heeft hij een ov-chipkaart om te reizen.
Blijven over de kosten voor inschrijving, boeken, kleding en mobiele telefoon. Heeft hij een overzicht van zijn kosten? Kan hij een bijbaantje nemen? Waarom kan hij nu niet meer lenen?

Tsjor

mirreke

mirreke

07-07-2019 om 02:05

Oude of nieuwe regeling?

Studiefinanciering voor thuis- en uitwonend is hetzelfde. Door bij jou te gaan ‘wonen’ krijgt hij niet meer. Als hij niet uitkomt moet hij of gaan werken of meer lenen. Dat kan hij via duo zelf regelen. Als een ouder zou moeten bijdragen maar dat niet wil, kan je uiteindelijk ook kiezen voor een maximale lening.
Tenzij je neefje nog stufi krijgt via het oude systeem. Dan krijg je wel meer bij uithuis wonen en daar zou ik gewoon aan meewerken.
Als je een huurwoning hebt moet je wel uitzoeken of je daar toestemming voor moet krijgen. Hier in de regio is het mogelijk om een familielid als huisgenoot in te schrijven. Die wordt dan geen medebewoner, en bouwt dus geen rechten op.
Verder, als je alleen woont moet je er rekening mee houden dat je afvalstoffenheffing en andere gemeentelijke belastingen omhoog gaan als je iemand op jouw adres laat inschrijven.

MBO

https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/bedragen.jsp

Klik even op 'Januari t/m juli 2019 onder 'Studiefinanciering MBO' Mirreke.
Daar staan twee kolommen. Voor 'thuiswonend' en 'uitwonend'.

Tante, je kunt allicht samen met hem nagaan of hij alles aangevraagd heeft waar hij recht op heeft.

mirreke

mirreke

07-07-2019 om 02:55

Ja maar

Dat geldt voor mbo. Maar dat hoeft in dit geval toch niet van toepassing te zijn?
Maar goed, als dat wel van toepassing is zou ik neefje zeker bij mij laten inschrijven, mits dat geen extra financiële consequenties heeft. En anders zou je neefje dat kunnen betalen bijv. In ons geval zou het ongeveer 50 euro in de maand hebben gescheeld, namelijk die gemeentelijke belastingen.

Consequenties

https://financieel.infonu.nl/geld/87749-controle-studiefinanciering-uitwonend-2019-boete.html

Het valt mee, meestal alleen wat boete als men het constateert, maar je kunt je studiebeurs kwijtraken. Familie die de fraude mogelijk maakt krijgt ook een boete.
Er wordt tot in het buitenland gecontroleerd

Er zijn ook eisen als je je aanmeldt.
- huurcontract
- betalingen van de huur op rekening
- historisch uittreksel van vader en moeder uit de Basisadministratie (?)
- stageverklaring indien van toepassing

Triva

Triva

07-07-2019 om 10:59

Nogmaals

Valt deze jongen wel ondet de oude tegeling die al vier jaar geldt?

mirreke

mirreke

07-07-2019 om 11:32

AnneJ

Je blijft nu aannemen dat het om een mbo-student gaat. Als dat niet het geval is geldt hetgeen in jouw link staat vermeld niet.

Overigens TS, je kunt je neefje ook aanmoedigen om daadwerkelijk een kamer te gaan huren.

Kosten

Natuurlijk kan het alsnog Hoger Onderwijs zijn Mirreke, maar ik ga er maar vanuit dat als je naar een uitwonend adres vraagt dat je mogelijk al uitgevonden hebt dat dit uitmaakt in wat je uitgekeerd krijgt.

Een ander probleem is dat jongeren niet altijd uitkomen met hun geld. Inderdaad, bijvoorbeeld zoals Sally aangeeft door te dure boodschappen te kopen. Er is vaak geen 'regime' voor boodschappen en er worden individuele dure porties per moment in de winkel of snackbar gehaald.
Het kan zin hebben om samen het boodschappen doen te bespreken en te oefenen.

Een andere reden kan middelengebruik zijn. Dat kan soms behoorlijk oplopen. Je kunt daar een weg in zoeken.
Bijvoorbeeld kun je het beheer van de financien samen doen, of overnemen, en naast een bedrag per week voor boodschappen een bedrag per dag regelen voor middelengebruik.
En uiteraard als middelengebruik ernstig is, meld je bij de huisarts voor een doorverwijzing.

Het moet soms gewoon aangeleerd worden.

Tante

Tante

07-07-2019 om 14:42

Reacties

Dank voor jullie reacties.
Even in vogelvlucht. Het gaat om een MBO opleiding waar hij de hele week is, dus BBL. Of is dat BOL?
Vader geeft geen geld voor boodschappen. Vader is vaak weg of haalt wat voor zichzelf. Ook geen geld voor andere dingen trouwens.
Neefje woont daar van toen hij bijna 18 was en wordt aan zijn lot overgelaten. Hij heeft eerder bij mij gewoond, als pleegkind. Daar heb ik uitgebreid over geschreven want dat ging allemaal erg moeizaam. In die berichtjes heb ik de vader ook wel eens beschreven en zoals het nu gaat, ging het toen ook.
Als neefje hier ingeschreven staat, scheelt hem dat 200 euro. Dat is genoeg voor zn eten en de studiekosten. Hij krijgt zn oude kamer terug. Ik zal hem daar wat spullen van zich laten neerzetten en ik zal hem huur laten betalen.
Van 200 euro extra zal hij geen kamer kunnen huren en zelfs als hij daar iets voor zou vinden, dan komt ie toch weer te kort.
Van drugs etc is mij geen problematisch gebruik bekend maar hij rookt wel en hij gaat ook af en toe op stap. Allemaal geen rare dingen voor een 19- jarige. Valt me dus nu pas in dat hij al 19 is 😳 Over boodschappen doen zal ik het wel met hem hebben. Hij haalt inderdaad vaak van die kant en klaar maaltijden.
Voor mij maakt een extra bewoner niet uit, ik zit toch al aan de max bij alles omdat er nog twee van mijn (verdienende) kinderen thuis wonen.
Ik heb trouwens geen idee of hij nieuwe of oude studiefinanciering krijgt maar ik heb het wel zelf nagekeken of hij inderdaad die 200 euro extra krijgt.
En verder, het enige wat belangrijk is voor mij en hem, is dat hij zijn diploma haalt. Dan zit hij in een gewilde beroepsgroep en kan hij zijn eigen broek ophouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.