Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marjolein

Marjolein

12-12-2018 om 19:24

Intern solliciteren (ook brief schrijven)... hoe?

Sinds een jaar werk ik in een grote organisatie waarin je - als je naar een andere afdeling wilt - kunt reageren op een interne sollicitatie. Dit heb ik nog nooit bij de hand gehad. Het zou eenvoudig zijn wanneer ik alleen mijn cv hoefde te uploaden. Maar er moet dus een heuse brief bij. Ze kennen me goed bij de betreffende afdeling (ik heb er wel ad-hoc klussen gedaan), dus het voelt nogal bijzonder om me voor te stellen in de brief. Hoe pak ik dat nou aan? Wat schrijf ik in de brief?

Dees

Dees

12-12-2018 om 19:56

Niet voorstellen

Niet voorstellen lijkt me naar wel motiveren dat je daar wilt werken ..... Kun je mooi je ervaringen van je Ad hoc werk daar aandragen. En dan doe je er een CV bij waarbij je meer verteld ook over je hobbies en dergelijken.

motivatie

Wat Dees zegt, je hoeft alleen aan te geven waarom je daar wilt werken. Plus je CV. Ik meld in CV naast opleidingen en werkervaring wel relevant vrijwilligerwerk, maar geen hobbies. Komt misschien ook omdat ik geen interessante hobbies heb.

Lou

Lou

12-12-2018 om 20:27

Ad hoc ook op cv

Misschien zijn de ad hoc klussen groot genoeg om op je cv te zetten. Dan verwijs je daarnaar in je brief. Verder kun je ook je cv aanpassen op de baan die je wilt. Niet dat je verleden verandert natuurlijk maar je kunt wel het werk benadrukken dat het meest relevant is. In je brief zeg je dan dat je graag deze baan wil, en waarom, en dat je al bekend bent op de afdeling en het daar altijd zo naar je zin hebt, dat soort dingen.

Kijk nog even in de vacature of ze speciale vaardigheden of persoonlijke kenmerken vragen. Noem die dan niet letterlijk in de brief, maar laat wel goed merken dat je geknipt bent voor deze baan. Denk eraan dat de lezer niet per se wil horen waarom jij deze baan graag wilt, maar waarom zij jou graag moeten willen.

juf Ank

juf Ank

12-12-2018 om 21:31

dit

is heel normaal in een grote organisatie.
Je moet gewoon een normale sollicitatie brief schrijven en je kunt een iets minder formele toon aanslaan. Althans zo heb ik het gedaan en pakte goed uit.

Succes!

Mijn tip

Neem het serieus. Ik zat al tijdelijk op een functie waar ik op een gegeven moment op moest solliciteren om het definitief te kunnen maken. Maar er moesten ook andere kandidaten worden uitgenodigd. En mijn brief was in vergelijking de 'slechtste.' Dat vonden mijn collega's wel een dingetje. Ben wel aangenomen maar kon me wel voor mijn hoofd slaan dat ik even snel een simpele brief erbij had gedaan.

@Emma

@Emma

13-12-2018 om 10:34

Zelfde tip als Picasso

Maak er een serieus geheel van, ook als je iedereen kent. Ik heb hetzelfde meegemaakt als Picasso in een situatie waarin ik me geen jovialiteit of statement kon veroorloven. Gelukkig heb ik dat ook niet gedaan en heb ik de baan gekregen / kunnen behouden. Het is een formele procedure, je weet niet wie er beslissingen neemt en wie het leest. Misschien wel iemand van een extern bureau die jou niet kent.

Marjolein

Marjolein

13-12-2018 om 23:20

Dank

Oké. Ik overwoog om te doen of mijn neus bloedde en wilde het laten bij alleen de CV. Maar ik ga er nu toch maar even voor zitten om een goede brief te schrijven... Dank voor jullie tips. Het wordt nog spannend want ik hoorde dat er nog meer kapers op de kust zijn...

@Emma

@Emma

13-12-2018 om 23:23

succes!

Goed dat je weet dat er meer kapers op de kust zijn. Zet'm op! 👍

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.