Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Inwonen bij ouder en toeslagen

Ik lig in scheiding en zal onze huurwoning met de kinderen verlaten. Omdat ik nog geen eigen woning heb, moet ik tijdelijk bij mijn moeder gaan wonen. Wordt haar inkomen meegeteld als het gaat om kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag en zo? 


Bijtje82

Bijtje82

26-11-2021 om 21:59

Angela1967 schreef op 26-11-2021 om 21:55:

[..]

Jij vindt het geen fraude? Je wil niet je moeder benadelen maar wil wel misbruik maken van een systeem?

Gr Angela

Ja hoor, dat zou ik zeker doen. Liever dat dan met m'n kinderen op straat. 

Bijtje82 schreef op 26-11-2021 om 21:59:

[..]

Ja hoor, dat zou ik zeker doen. Liever dat dan met m'n kinderen op straat.

Eh ... Je kunt 'urgentie' aanvragen......

Bijtje82

Bijtje82

26-11-2021 om 23:30

Angela1967 schreef op 26-11-2021 om 23:11:

[..]

Eh ... Je kunt 'urgentie' aanvragen......

Tuurlijk kan dat. Die heb ik ook recent gekregen. 

Maar..

Er is altijd wachttijd. 

Hij wordt niet altijd toegekend.

Zo'n aanvraag kost ook tijd...

En wat doe je in die paar overlappende weken? Zou jij je moeder dan opzadelen met ellende voor die paar weekjes? 

Bijtje82 schreef op 26-11-2021 om 23:30:

[..]

Tuurlijk kan dat. Die heb ik ook recent gekregen.

Maar..

Er is altijd wachttijd.

Hij wordt niet altijd toegekend.

Zo'n aanvraag kost ook tijd...

En wat doe je in die paar overlappende weken? Zou jij je moeder dan opzadelen met ellende voor die paar weekjes?

Generatie van je moeder, jouw generatie, die van je kinderen.... Komt wel goed in Nederland als ik het zo lees. Draagvlak voor sociale steun  is nul bij jou . Je wil het alleen voor jezelf en niet voor anderen. En dan ben je ook nog trots. 

Vraag, welke politieke partij stem je op?

Gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

27-11-2021 om 00:07

Angela1967 schreef op 26-11-2021 om 23:33:

[..]

Generatie van je moeder, jouw generatie, die van je kinderen.... Komt wel goed in Nederland als ik het zo lees. Draagvlak voor sociale steun is nul bij jou . Je wil het alleen voor jezelf en niet voor anderen. En dan ben je ook nog trots.

Vraag, welke politieke partij stem je op?

Gr Angela

Lees jij überhaupt wel wat ik schrijf? 

En wat heeft al die generaties die je noemt überhaupt te maken met deze situatie? Al deze verwijten aan mijn adres zijn nergens op gebaseerd en slaan werkelijk nergens op.

Snap je eigenlijk zelf nog wel wat je schrijft of vraagt? 

Bijtje82 schreef op 27-11-2021 om 00:07:

[..]

Lees jij überhaupt wel wat ik schrijf?

En wat heeft al die generaties die je noemt überhaupt te maken met deze situatie? Al deze verwijten aan mijn adres zijn nergens op gebaseerd en slaan werkelijk nergens op.

Snap je eigenlijk zelf nog wel wat je schrijft of vraagt?

Jij moedigt mensen aan om te frauderen. En dat vind je logisch want anders zielig voor je moeder (als je in die situatie zou verkeren).. Daarmee laat je haar frauderen, je geeft je kinderen een sle het voorbeeld. Dat zijn drie generaties.

En dan zelf profiteren van een urgentie maatregel.

Begin jij nu te begrijpen waar je de mist in gaat? Als er nog meer van dat soort bijen komen dan gaat het niet goed met sociale voorzieningen.

Gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

27-11-2021 om 05:09

Angela1967 schreef op 27-11-2021 om 00:36:

[..]

Jij moedigt mensen aan om te frauderen. En dat vind je logisch want anders zielig voor je moeder (als je in die situatie zou verkeren).. Daarmee laat je haar frauderen, je geeft je kinderen een sle het voorbeeld. Dat zijn drie generaties.

En dan zelf profiteren van een urgentie maatregel.

Begin jij nu te begrijpen waar je de mist in gaat? Als er nog meer van dat soort bijen komen dan gaat het niet goed met sociale voorzieningen.

Gr Angela

Ik kan heel goed leven met mijn fraudeurstempel. Ben ook heel blij dat ik niemand ken die zo denkt als jij. 


Even terug: de oplossing ligt eerder bij het voorlopig nog niet uitschrijven op het adres van de echtelijke woning.
Je bent inderdaad verplicht om je in te schrijven op het adres waar je woont, maar je mag best tijdelijk ergens anders wonen. En het verblijf bij moeder is bedoeld als zijnde tijdelijk.

Je inschrijven op een adres waar je niet woont en waar je ook niet van plan bent om te gaan wonen is inderdaad fraude. Wel zou je met een postadres kunnen werken.

En tenslotte: MevrouwKrul: je gaf aan dat je advocaat het ook eens was met de stap om voorlopig bij je moeder in te trekken. Dat kan natuurlijk. Maar let op met wat je vervolgstappen zijn. Het is echt van belang dat je je goed blijft informeren. Je zou namelijk niet de eerste zijn die uiteindelijk zelf achterblijft op een kamertje en met kinderen die voor het overgrote deel bij hun vader wonen. Dat kan een keuze zijn, maar is dat ook wat jij zou willen?

Angela1967 schreef op 27-11-2021 om 00:36:

[..]

Jij moedigt mensen aan om te frauderen. En dat vind je logisch want anders zielig voor je moeder (als je in die situatie zou verkeren).. Daarmee laat je haar frauderen, je geeft je kinderen een sle het voorbeeld. Dat zijn drie generaties.

En dan zelf profiteren van een urgentie maatregel.

Begin jij nu te begrijpen waar je de mist in gaat? Als er nog meer van dat soort bijen komen dan gaat het niet goed met sociale voorzieningen.

Gr Angela

En toch Angela, het is allemaal heel rechtschapen wat je zegt maar mensen kunnen soms geen kant op. Ik vind dat je wel erg hard oordeelt over mensen die klem zitten in een situatie, gewoon geen andere oplossing kunnen vinden, dan bij een ouder intrekken en dat zowel hulpgevende als hulpvrager met financiële gevolgen te maken krijgen die ze niet kunnen dragen door bestaande financiële verplichtingen. Jij hebt het over urgentie. Hoe gemakkelijk denk je dat je dat krijgt? Wat jij zegt is allemaal hartstikke waar; vanuit een situatie met (andere) mogelijkheden. In werkelijkheid zijn die er op dit moment (en in feite al heel lang maar het wordt alleen maar erger) te vaak niet: er is weinig te kiezen qua wonen. Als je in de problemen komt door de gevolgen van de verwaarlozing op één beleidsterrein (wonen) word je er vervolgens nog dieper in gedrukt door regelgeving op een ander beleidsterrein (belasting, uitkeringen). Je bent bijvoorbeeld gedwongen schulden te maken om ergens te kunnen wonen wat je eigenlijk niet kan betalen. Intrekken bij anderen heeft negatieve financiële consequenties. Mensen moeten ergens wonen en moeten dat soort discrepanties op de een of andere manier oplossen. De overheid doet het namelijk niet. Ik vind dat je daar heel gemakkelijk aan voorbij gaat.

Mija schreef op 27-11-2021 om 11:57:

[..]

En toch Angela, het is allemaal heel rechtschapen wat je zegt maar mensen kunnen soms geen kant op. Ik vind dat je wel erg hard oordeelt over mensen die klem zitten in een situatie, gewoon geen andere oplossing kunnen vinden, dan bij een ouder intrekken en dat zowel hulpgevende als hulpvrager met financiële gevolgen te maken krijgen die ze niet kunnen dragen door bestaande financiële verplichtingen. Jij hebt het over urgentie. Hoe gemakkelijk denk je dat je dat krijgt? Wat jij zegt is allemaal hartstikke waar; vanuit een situatie met (andere) mogelijkheden. In werkelijkheid zijn die er op dit moment (en in feite al heel lang maar het wordt alleen maar erger) te vaak niet: er is weinig te kiezen qua wonen. Als je in de problemen komt door de gevolgen van de verwaarlozing op één beleidsterrein (wonen) word je er vervolgens nog dieper in gedrukt door regelgeving op een ander beleidsterrein (belasting, uitkeringen). Je bent bijvoorbeeld gedwongen schulden te maken om ergens te kunnen wonen wat je eigenlijk niet kan betalen. Intrekken bij anderen heeft negatieve financiële consequenties. Mensen moeten ergens wonen en moeten dat soort discrepanties op de een of andere manier oplossen. De overheid doet het namelijk niet. Ik vind dat je daar heel gemakkelijk aan voorbij gaat.

Waar ik over val is het gemak waarmee zij hierover schrijft. Geen enkel besef dat 'wij' de maatschappij zijn. En natuurlijk zijn noodgevallen noodgevallen en is juist soepel omgaan met regels normaal, niet voor niets wordt er gelukkig nu meer aandacht gegeven aan te strenge regels. I couldn't agree more. Maar voor bijtje is het een hypothetische situatie en toch met droge ogen beweren dat zij het zó zou doen. En het ook nog met handleiding op een internet forum plaatsen in een topic waar TS het niet heeft over een uitkeringssituatie. Dat stoort me. Als iemand hier een eigen rotsituatie schetst en dat een van stappen was om tijdelijk ergens in te trekken etc dan is het echt heel anders. Nu klinkt het voor mij heel calculerend. Dat is wat mij triggert.

Gr Angela



Dit artikel in Trouw (27 nov) gaat o.a. daarover: 
"Essay: Regels zijn er om soms aan de kant te zetten: hoe vind je de gulden middenweg?
Zonder regels wordt het een  puinhoop. Maar mét regels kan het ook gruwelijk misgaan, als je ze al te strikt toepast. Hoe vind je het juiste midden?" 
Geschreven vanuit perspectief van uitkeringsverstrekkers/ individuele medewerkers in dit soort omgevingen. Je leest er de kentering in die zou moeten plaatsvinden.

Gr Angela

Ik snap wat je zegt Angela maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er grote moeite mee zou hebben mijn lot blind in handen te leggen van professionals die dan ‘praktisch wijs’ zouden moeten zijn. Dat klinkt wel mooi maar het is bepaald geen staande praktijk. 

Ik vind nog steeds dat je hard oordeelt over bijtje. Ze zegt: ik zou degene die me helpt niet willen benadelen. Dat lijkt me sociaal een heel normaal uitgangspunt. Als je andere mogelijkheden hebt dan sjoemelen, doe je dat natuurlijk. Het zou mij ook niet lekker zitten maar als je klem zit, moet je iets. Ook dat zou je ‘praktische wijsheid’ kunnen noemen: niet meer overhoop halen dan nodig. En bij wie zou je op dit moment terecht kunnen voor coulance? Wat als je die er niet komt en degene die je heeft geholpen gaat het schip in? Ik weet niet hoor, of ik die gok zou durven nemen. Ik hoop vooral dat ik niet in zo’n lastige situatie terechtkom dat dit soort dilemma’s gaan spelen. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

28-11-2021 om 00:26 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 27-11-2021 om 11:20:

Even terug: de oplossing ligt eerder bij het voorlopig nog niet uitschrijven op het adres van de echtelijke woning.
Je bent inderdaad verplicht om je in te schrijven op het adres waar je woont, maar je mag best tijdelijk ergens anders wonen. En het verblijf bij moeder is bedoeld als zijnde tijdelijk.

Je inschrijven op een adres waar je niet woont en waar je ook niet van plan bent om te gaan wonen is inderdaad fraude. Wel zou je met een postadres kunnen werken.

En tenslotte: MevrouwKrul: je gaf aan dat je advocaat het ook eens was met de stap om voorlopig bij je moeder in te trekken. Dat kan natuurlijk. Maar let op met wat je vervolgstappen zijn. Het is echt van belang dat je je goed blijft informeren. Je zou namelijk niet de eerste zijn die uiteindelijk zelf achterblijft op een kamertje en met kinderen die voor het overgrote deel bij hun vader wonen. Dat kan een keuze zijn, maar is dat ook wat jij zou willen?

Nee dat laatste wil ik zeker niet. Ik wil dit al niet, maar zie gewoon geen andere mogelijkheid. 

Mevrouw Krullebol, is het bedrag wat je anders (in het geval al een woning had gevonden) aan huur kwijt zou zijn (min de huurtoeslag) voldoende om je moeder te betalen maandelijks voor wat zij minder gaat krijgen? 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

28-11-2021 om 00:54 Topicstarter

Thera schreef op 28-11-2021 om 00:44:

Mevrouw Krullebol, is het bedrag wat je anders (in het geval al een woning had gevonden) aan huur kwijt zou zijn (min de huurtoeslag) voldoende om je moeder te betalen maandelijks voor wat zij minder gaat krijgen?

Mijn moeder krijgt geen toeslagen, dus ze raakt niks kwijt. Ik betaal wel mee aan de huur en woonkosten. Zelf krijg ik minder toeslagen, KGB en KOT. Dus al met al kom ik er bekaaid vanaf. Mijn ex moet wel delen in de kosten, dus hij zal het ook in zijn portemonnee voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.