Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

LIane68

LIane68

16-06-2018 om 11:36

Is studiekosten student achteraf betalen een schenking?

In aanvulling op mijn andere draadje (https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/wat-dragen-jullie-bij-aan-studerend-kind-op-kamers) nog even een aanverwante vraag.

Ik zou zelf niet alles (alle kosten van de student) meteen willen geven (ook i.v.m. de reserves die ik liever nog even ruim voor onszelf aanhou).

Weet iemand of je je kind nu wat kunt laten lenen en je je kind na het bachelor of de master het bedrag van de lening alsnog kunt geven, zonder dat het dan opeens als schenking wordt gezien?

Dan kan je het moment om (meer) bij te dragen aan de studiekosten nog even vooruit schuiven, juist omdat er nu zo goedkoop geleend kan worden en omdat dat denk ik nog iets meer stimuleert dat kinderen zuinig omgaan met hun geld. Mijn ervaring is dat oudste best bewust met geld om gaat, maar als wij dingen betalen, toch iets minder zuinig is dan als ze het zelf betaalt .

Daarnaast hoor ik ook verhalen van ouders die veel/alles aan hun studerend kind betalen om het zonder of met weinig schulden door de studie te laten gaan en vervolgens lenen die dan de volle mep. Kan je beter je kind (de volle mep) laten lenen en dan achteraf de kosten van de studie alsnog vergoeden.

Als ik dit bekijk https://kennisbank.sparen.nl/belastingvrij-schenken-kind lijkt het erop dat je max EUR 5000 per jaar aan je kind belastingvrij kunt schenken. Dus zou je de lening van je kind na de studie alsnog in delen van EUR 5000 per jaar kunnen betalen. Ze hebben toch eindeloos de tijd om het terug te betalen, dus dat moet makkelijk lukken.

Heeft iemand nog ideeën hierover voor onze gedachtengang over nu betalen of laten lenen en achteraf (als we het dan nog kunnen missen) betalen?

Triva

Triva

16-06-2018 om 12:21

tja

ik zou die 5000 dan liever aan andere zaken willen besteden aangezien duidelijk is dat jij voldoende in de slappe was zit om dat nu te doen.

Maria

Maria

16-06-2018 om 12:36

eenmalige schenking

… je kunt uiteraard ook gebruik maken van de eenmalige schenking die tussen ouders en kind tussen de 18 en 40 mogelijk is. Dit is maximaal 25731 euro of maximaal bijna het dubbele als je kind een dure studie doet.

Liane68

Liane68

16-06-2018 om 13:17

Triva

We waren niet van plan jaarlijks EUR 5000 aan onze kinderen te schenken. Dus die EUR 5000 per jaar kunnen we juist mooi hiervoor gebruiken.

Ik
heb de indruk dat je denkt dat wij miljonair zijn. Dat zijn we niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-06-2018 om 14:29

Ja dat kan nu

Maar de vraag is natuurlijk of die mogelijkheid over 10 jaar ook nog bestaat. Wetgeving kan zomaar veranderen.

Bovendien neem je daarmee de andere nadelen van een studielening (namelijk een schuld op je naam) niet weg.

En Triva, wat dacht je van het volgende scenario: nu 3 opgroeiende kinderen in huis met daarbij alle bijbehorende kosten. En over 10 jaar alle kinderen het huis uit en enkel nog jezelf te onderhouden. Wat denk je dat dat voor een gezinsbudget doet?

JanetEE

JanetEE

09-07-2018 om 23:09

Hypotheek

Heb je een hypotheek? Heb je andere leningen? Hoeveel rente betaal je? Hoeveel rente betaald je kind op zijn studielening? Hoef de antwoorden niet te wetenn maar kijk gewoon wat het voordeligst is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.