Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jaarcontracten

Ik heb een vraagje over jaarcontracten.

Vanaf 1 januari is het niet meer toegestaan voor verzekeraars om consumenten jaarcontracten aan te bieden.

Geldt dit alleen voor verzekeraars of bv. ook voor internetaanbieders, sportscholen enz.?

En ik ben benieuwd of lopende contract van voor 1 januari hier ook onder vallen. Ik denk van niet, maar ik kan de ins en outs van die wet niet goed vinden.

Want stel dat ik van internetprovider wil veranderen waarmee ik een jaarcontract heb? Kan ik dat nu tussentijds beeindigen?

Wie weet meer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2010 om 23:05

Dit gaat voor álles gelden

behalve voor tijdschriften en kranten voor zover ik weet. Bij kranten en tijdschriften zijn meer partijen betrokken en om die bedrijfstak te beschermen mogen die wel vasthouden aan langere contracten als een halfjaar- of jaarabonnement. Ik ben nog niet zo 'bijgepraat' dat ik zeker weet of voor iedere bedrijfstak de nieuwe regels ingegaan zijn. Naar mijn idee zou het pas later ingaan, omdat zo'n nieuwe wet er niet zomaar door is. Ik weet wel dat voor internet- en telefoonabonnementen het al vanaf vorig jaar zomer geldt.
Het is dus niet zo dat je helemáál niet meer aan een langer contract gehouden kunt worden. Als het om een abonnement of wat dan ook gaat met een bijzondere actie, of gewoon duidelijk aangegeven dat het om bijvoorbeeld een jaarabonnement gaat, moet je dat jaar ook uitdienen, maar daarná mogen ze je niet automatisch weer verplichten tot een jaar. Dan mag je maandelijks opzeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2010 om 23:08

Correctie

Bij tijdschriften of dagbladen geldt een minimale opzegtermijn van 3 maanden, zoals gezegd omdat daar meer partijen bij betrokken zijn, zoals de drukker, de papierhandel, enz.

Moppeke

Moppeke

10-01-2010 om 19:51 Topicstarter

Kaaskopje

Dank voor je uitleg, ik vroeg het me even af ivm het volgende:

We hebben al jaren dezelfde provider, maar zoals dat bij veel providers gaat: nieuwe klanten zijn veel goedkoper uit dan de jarenlange trouwe klanten. Tot ik vorig jaar september door een medewerker werd gebeld met het aanbod dat wanneer ik nog 2 jaar klant zou blijven, ik dan maandelijks 10 euro korting op mijn abonnementskosten kreeg. Daarop heb ik ja gezegd, het was een mooi aanbod en we hebben altijd een prima verbinding gehad. Maar ja, gek genoeg hebben we sinds oktober/november een erg trage verbinding en kunnen we regelmatig helemaal niet meer bellen (abo voor internet+telefonie).

Dus vandaar mijn vraag eigenlijk. Alle verzekeringen die voor tig jaar stonden heb ik jaren geleden al omgezet zodra dat kon naar een maatschappij die niet stilzwijgend nog eens 5, 10 of zelfs 15 jaar verlengde.... Goed dat dit nu niet meer mag!

Groet, Moppeke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.