Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

monique

monique

28-05-2018 om 09:22

joehoe na 10 jaar weer een baantje maar hoe nu verder.

ik ben zo blij ik ben vorige week aangenomen voor een baantje in de thuiszorg ik ga echter wel op 0 uren contract werken maar heb aangegeven dat ik liefst tussen de 20 en de 24 uur wil werken.

voorheen altijd gewerkt maar door een enorme burn out en veel drama's die ik in 15 jaar heb gehad was ik dus de afgelopen 10 jaar thuis en kreeg ik een wwb uitkering.

nu ga ik deze week mijn contract tekenen en per 4 juni ga ik daar starten.
mijn vraag is zijn er meerdere dames hier die bij de thuiszorg werken als huishuidelijke hulp en mij een beetje op weg kunnen helpen hoe zo dag eruit kan zien.
wat ik begreep werken ze hier in blokken een adres van bv 3 uur en een adres van bv 2 uur 1x in de zoveel tijd grote periodieke klusjes zoals ramen zemen enz ,

zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden ?
mijn baas adviseerde om niet meer als 3 adresjes te doen want zoals hij zei 3x een badkamer op een dag schoonmaken is behoorlijk pittig ,mits er dames hier werken in de thuiszorg wat is zo beetje jullie schema?

ik ga 10.50 per uur verdienen in 1ste instantie krijg een fietsvergoeding per dag van 1,30 hihi had er nog nooit van gehoort .

ik zal natuurlijk aangevuld worden door de bijstand als ik onder de 984 euro verdien maar ik ga ook samenwonen na deze zomer dus ik raak de bijstand zowiezo al kwijt ..

ik hoop dat er iemand hier is die mij een beetje op weg kan helpen want vindt het best allemaal spannend om na zoveeel jaar weer voor een baas te gaan werken..
(ik heb wel voor mijn uitkering vrijwillergswerk gedaan dus zit wel in het werkritme)

groetjes monique

Kaori

Kaori

28-05-2018 om 09:42

een baan, geen baantje

Begin met het gewoon een baan te noemen, een baantje is een krantenwijk of een middagje vakkenvullen bij de supermarkt.

Werken in de thuiszorg is belangrijk werk (of het nu schoonmaken of medische zorg is), dat is gewoon een baan, ongeacht het aantal uren dat je werkt. Wij vrouwen zijn zo goed in onze eigen kwaliteiten wegcijferen, op die manier worden we nooit serieus genomen.

Verder wens ik je heel veel success en werkplezier. Zelf werk ik niet in de thuiszorg dus in houdelijk kan ik je niet helpen.

Gefeliciteerd!

Wat goed dat je werk hebt gevonden. Ik denk dat je al deze vragen het beste met je werkgever kunt bespreken of je nieuwe collega’s. Kun je misschien een ochtend meelopen (meewerken) met een ervaren persoon? Dan krijg je denk ik de beste antwoorden op je vragen. Collega blij want extra handen en hulp bij een groter klusje en jij kunt je een beter beeld vormen.

Fransien

Fransien

28-05-2018 om 10:21

1e stap in een nieuwe richting

Gefeliciteerd!
Je hebt weer een baan, je kunt weer (deels) in je eigen levensonderhoud voorzien, je kunt weer gaan klimmen.
De burnout is voorbij, het gedoe is ook voorbij, je kunt je weer op de toekomst richten.
Kijk eerst eens hoe het bevalt in de zorg en kijk dan eens of je een opleiding kunt doen naast je werk en zo weer op het niveau kunt komen wat je voor je burnout had. Je hebt een prima richting, werk genoeg en alleen maar meer werk in de toekomst.

Rustig opbouwen

Ik heb een aantal jaren geleden een tijd schoongemaakt omdat ik werkloos raakte en het is goed te doen, alleen kon ik er, als alleenverdiener, geen volwaardig loon uithalen maar als bijbaan is het een goede optie. Alleen vergis je niet in de lichamelijke belasting, je werkt enorm onder tijdsdruk en vliegt door een huis heen, al dan niet met zware stofzuiger. De eerte maanden had ik veel last van mijn rug en kon niet meer als ik thuiskwam, dan was het snel onder de douche en de kinderen ophalen. Een tweede nadeel is het schoonhouden van je eigen huis daar had ik weinig zin in na het schoonmaken van al 2 huizen. Daarom zou ik het rustig opbouwen als dat mogelijk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2018 om 14:56

Goed zeg!

Wat fijn Zo te horen heb je er ook zin in.

Dees

Dees

28-05-2018 om 15:51

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd en wat goed dat je baan precies op het moment komt dat je door samenwonen je bijstand kwijt raakt!

Ik zou zeggen doe wat je denkt aan te kunnen. Pak ook niet gelijk al het werk op maar begin in week 1 met 1 adres per dag en voeg daar indien het lukt adressen bij. Je zou natuurlijk ook korte en lange dagen kunnen afwisselen. Dus ene dag een dag met 2 adressen en de andere dag 3 adressen ofzo.

Femke

Femke

28-05-2018 om 22:06

ik poest ook bij mensen thuis

Ik ben bij mensen thuis gaan poetsen omdat het makkelijk te combineren is met de kinderen die naar school gaan. Ik doe het dan alleen niet via de thuiszorg. Maar ik regel mijn adressen thuis. Natuurlijk doe ik wel netjes belastingaangifte.

Ik ben begonnen met 2 adressen in de week, dat was al pittig en langzamer hand ben ik meer gaan werken.

Ik werk nu wekelijks maandag 3 uur, woensdag 3 uur en donderdag 3 uur.
In de ene week komt daar dinsdag 3.5 uur bij en de andere week donderdag nog 2.5 uur
Dit is echt mijn max, want ik moet thuis ook nog vanalles doen ik wil ook op school meehelpen.

Ik vind echt 1 adresje op een dag wel echt genoeg. Op donderdag heb ik dan om de week nog een adresje erbij maar daar krijg ik elke week netjes taakjes en hoef ik niet het hele huis te doen, zodat het wel te doen blijft.

Gefeliciteerd met je baan, geniet ervan!

40er

40er

29-05-2018 om 07:39

Overleg

Overleg met je cliënten. Krijg je direct al "eigen" cliënten of gaan ze je eerst overal inplannen waar nodig? De een wil nml wekelijks schoon beddengoed, de ander om de week. De een doet zelf nog wat, de ander laat het aan jouw over. Ik heb er maximaal 2 op 1 dag, ik heb tussen de middag altijd een lange pauze ivm de hond. Ik weet niet of jullie ook met aftekenen lijsten werken, maar daar staat ook vaak op wat is gedaan.
Succes!

"ik ga echter wel op 0 uren contract werken"

Ik vind dat dus maar niks hè, hoe jullie politici een stijve krijgen van het uithollen van het werknemersstatuut, terwijl het voor iedereen beter zou zijn als hun kop op een staak zou staan, daar rond jullie Binnenhof. Overdrachtelijk gesproken, natuurlijk .

40er

40er

29-05-2018 om 21:58

Yvan

Heel normaal hier binnen de thuiszorg.

Triva

Triva

30-05-2018 om 05:10

tzorg

Hoorde van iemand die bij tzorg werkt dat het daar zo slecht gesteld is dat een heleboel collega's bij de post verrast opkeken in de veronderstelling dat zij het zo slecht hadden. Hoop dat jij het beter treft. Aanbesteding winnen en vervolgens je mensen uitknijpen als citroenen.

40er

Dat dat als "normaal" beschouwd wordt, vind ik nu net bijzonder verontrustend.

vuurvlinder

vuurvlinder

02-06-2018 om 22:35

yvan

ik ben het met je eens. Ik vind dit niet normaal. Een 0 uren contract, hooguit als bijbaan voor studenten of scholieren. Daarna geef je mensen vaste uren het liefst met een vast contract. Hoe kun je anders financiële verplichtingen goed nakomen? Altijd een partner nodig of anders terugvallen op de bijstand? Dat dit "normaal" is geworden is eigenlijk schandalig!

Tja vuurvlinder...

Ooit was NL hier het "gidsland". Dezer dagen is het een overzees gebied van de VS. Met een navenante visie op arbeid en rechtvaardigheid.
Niet dat het hier zoveel beter is...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.