Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nunaamloos

Nunaamloos

10-09-2010 om 15:24

Juridische bijstand vragen of niet?

Door een reorganisatie moet ik nu gaan solliciteren op mijn eigen baan/werkzaamheden. Dit geheel in tegenstelling tot wat mij was voorgespiegeld.
Ik baal nu dus als een stekker. Ik heb zin om dit juridisch helemaal te laten uitspitten. Maar als ik dan alsnog moet solliciteren naar mijn eigen werk, maak ik dan überhaupt nog een kans? Of denken ze dan : "Barst maar?".
Wat is wijsheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat hoeft je werkgever toch niet te weten?

Als jij je van juridisch advies voorziet hoeft de werkgever dat toch niet te weten? Ik zou gewoon advies vragen en kijken waar je staat. Dan kun je altijd nog bedenken wat je gaat doen. En dan wordt het misschien tijd voor jouw adviseur om zich bekend te maken. Maar misschien ook wel niet, dat hoef je nu nog niet te beslissen.

Ben je lid van een vakbond?

Groeten,

Temet

Nunaamloos

Nunaamloos

10-09-2010 om 15:35

Temet

Nee, geen vakbond, wel een rechtsbijstandsverzekering... toch maar even bellen dus?

Nnl

Het is heel gebruikelijk dat advies in dit soort kwesties in eerste instantie alleen met de client wordt besproken. Ook komt het voor dat eventuele schriftelijke of mondelinge reacties op het gedrag van de werkgever helemaal via de werknemer gaat; de werkgever kan dan nergens aan zien dat de werknemer zich heeft laten bijstaan.

Stel je voor dat alle info gelijk naar de werkgever ging in dit soort gevallen - dan maak je veel meer kapot dan nodig!

Nee hoor, gewoon als de bliksem iemand inschakelen.

Nunaamloos

Nunaamloos

10-09-2010 om 16:07

Al gebeld en vraag voor nasha the 1st

Ik heb ze gelijk maar gebeld. Natuurlijk willen ze stukken zien, alleen een deel daarvan ligt op het werk. Daar ben ik van beroerdheid niet meer verschenen sinds ik het nieuws te horen kreeg. Volgende week maandag ga ik dus flink bewijs verzamelen.
Ik denk overigens dat ik een goede kans maak in de sollicitatieprocedure, maar dan gaan er natuurlijk wel weer nieuwe contractvoorwaarden gelden. Kom ik vermoedelijk niet in aanmerking voor de baan vanwege mijn halve dienstverband etc.
Moeten ze je trouwens nog milder behandelen bij dergelijke zaken als je deels in de WAO zit? Ik las ooit zoiets op de site van UWV, maar kan het niet meer vinden. Misschien weet Nasha 1 dat?

Nunaamloos

Nunaamloos

10-09-2010 om 16:12

En een vraag over de sollicitatiebrief

Hoe stel je in vredesnaam een sollicitatiebrief op voor zoiets?
"Graag maak ik mijn interesse kenbaar voor mijn eigen werk". "Geef me mijn werk terug, %^$*!". "Ik vind mezelf de aangewezen persoon voor deze functie, omdat het mijn eigen baan is."
Ik ga namelijk niet wachten met solliciteren totdat iemand anders mijn baan krijgt.

Hanne.

Hanne.

10-09-2010 om 16:20

Lol

LOL!

Maar misschien iets kansrijker is.

Graag solliciteer ik voor functie x.

Dat ik daarvoor de aangewezen persoon ben blijkt wel uit het feit dat ik de functie de afgelopen jaren naar alle tevredenheid en met goed resultaat heb uitgevoerd.

Nunaamloos

Nunaamloos

10-09-2010 om 16:23

Oh natuurlijk

Ja, zoiets moet het natuurlijk worden, dat is iets netter.
Ik ben nu nog te boos om helemaal helder te kunnen denken. Ik kan ook nog maar beter even wachten voordat ik op gesprek ga, want ik zou wel eens met de theekopjes kunnen gaan gooien. Of met de stoelen.

Sancy

Sancy

10-09-2010 om 19:31

Vraagjes

je zei: "Dit geheel in tegenstelling tot wat mij was voorgespiegeld."
Wat bedoel je daar precies mee? Wie spiegelde je wat voor, en wanneer was dat? Wie waren erbij? Hoe ver waren de reorganisatieplannen op dat moment?
En is er een ondernemingsraad in het bedrijf? En is er een sociaal plan opgesteld?

Sancy

Sancy

10-09-2010 om 19:33

Rode beuk (ot)

Ik heb je iets gemaild, op je live account!

Nunaamloos

Nunaamloos

11-09-2010 om 15:38

Sancy, antwoorden

Het is me voorgespiegeld door het management. Daarbij is het ook in diverse groepsbijeenkomsten gezegd, waarbij mijn naam overigens niet expliciet genoemd is. Mijn werkzaamheden staan op papier, in voortgangsgesprekken is hierover gesproken. De reorganisatie stond toen al op stapel. Ja, er is een OR, en een sociaal plan.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-09-2010 om 21:10

Nunaamloos, heel eerlijk gezegd

weet ik gewoon te weinig van die materie, of er speciale regels zijn voor iemand die deels in de WAO zit. Ik raad je echt aan om een rechtsbijstand oid in te schakelen....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2010 om 17:11

Uwv

Bedoel je dat je ontslagen bent/wordt? Op wat voor contract was/ben je werkzaam? Aangezien je een gedeeltelijke WAO-uitkering hebt gelden er andere regels voor zowel jou als je werkgever; reorganisatie of niet. Ik zou eerst het UWV bellen, de situatie uitleggen en daar om advies vragen. Alsmede precies uitzoeken hoe het zit met het sociaal plan van je werkgever en welke afspraken er zijn vastgelegd mbt reorganisatie, in dienst hebben/nemen van werknemers met een gedeeltelijke WAO-uitkering etc. Niet meteen boos en gefrustreerd de barricade opstormen want dat kan averechts werken en de verhouding tussen jou en je werkgever aardig verstoren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2010 om 19:15

Toelichting

Ik heb zelf ook een gedeeltelijke WAO-uitkering en als je (weer) aan het werk kan/wilt gaan (bij dezelfde werkgever) heeft jouw (ex)werkgever de plicht om jou middels een reintegratieplan (weer) aan het werk te helpen in sommige situaties. Valt het buiten de taak van de werkgever in dezen loopt het via het UWV. Maar nogmaals, dat is afhankelijk van een aantal andere factoren en die kan ik zo niet herleiden op basis van jouw verhaal. Het UWV lijkt mij daarom zo op het eerste gezicht het aangewezen uitgangspunt voor verdere stappen.

Nunaamloos

Nunaamloos

14-09-2010 om 12:53

Tnx, ben fors aan de slag

Ik ben volop bezig om bewijsmateriaal te verzamelen! Het *lijkt* erop dat er niet voldoende is gekeken naar de uitwisselbaarheid van de functies. Werkgever kan mij momenteel in elk geval op geen enkele manier aantonen dat hij daar zorgvuldig bij te werk is gegaan, want ze hebben niets zwart op wit gezet over het proces en de afwegingen.
Elisa, ik heb gelukkig nog wel een baan. Ik ben namelijk geplaatst op de verkeerde functie. Meer een banaan dus dan een baan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.