Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bedot

Bedot

13-06-2019 om 22:43

Kamerhuur contant betalen?

Mijn dochter heeft mogelijk een studentenkamer gevonden. Alleen, er wonen officieel iets teveel mensen in het huis waardoor ze zich niet in deze stad in kan schrijven. En ze moet de huur contant betalen.

Voorop gesteld dat we liever voor een legale constructie gaan, wat zijn hiervan de nadelen of gevaren?

Geen huurbescherming (is geen probleem), en naar het.ouderlijk huis komen voor de huisarts en het stembiljet (ook geen probleem).

Welke problemen zien we over het hoofd? (Behalve nog t maandelijkse risico van beroving...)

Geen bewijs

Het ergste is dat ze geen bewijs van betaling heeft als ze contant betaalt en dus er zo uitgezet kan worden
Daarnaast gaat ze er illegaal wonen dus dat is ook fout

Tijdelijk

Zolang het tijdelijk is zou ik het risico wel nemen. Een eventuele boete gaat, voor zover ik het zie, alleen naar de verhuurder. Misschien maakt het nog iets uit voor DUO? Of je uitwonend bent of thuis woont? Met de hoogte van het te lenen bedrag bedoel ik dan.
En dan verder zoeken naar legale bewoning.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-06-2019 om 08:43

Slechte verhuurder

Je loopt wel het risico dat die verhuurder er ook op andere gebieden (veiligheid?) de kantjes vanaf loopt.

@Emma

@Emma

14-06-2019 om 09:23

risico

Je neemt het risico, het is vast in een stad met hoge kamernood. Maar wel hup en snel naar een andere kamer uitkijken. Dit is echt heel slecht.

Bedot

Bedot

14-06-2019 om 10:37

Ja, dat zijn de dingen die wij ook bedachten

Er is inderdaad een groot tekort aan kamers. Ja, fout en heel slecht. Dat geld ook voor de gevraagde huurprijs: 475 voor een kleine kamer.

Dochter kán het bereizen (daarom is bijv. geen huurbescherming ook niet zo'n punt) en doet dat ook al een jaar. Maar op kamers is zoveel handiger en leuker, dat we deze optie nu toch overwegen. Tenzij we nog tegen argumenten aan lopen die echt zwaarwegend zijn, veiligheid zou dat (natuurlijk) kunnen zijn.

ik zie t punt veiligheid als grootste struikelblok

Want hoe kun je teveel mensen in een huis hebben zonder illegale minikamers te bouwen of zo? Hoe is t met de vluchtroutes dan etc.
Ik zou voorzichtig zijn.

Als het Amsterdam is

In 2017 is het beleid gewijzigd en zijn er beperkingen aan het verhuren van kamers die er voorheen niet waren.

https://www.cortendegeer.nl/nieuws/blog/nieuw-beleid-gemeente-amsterdam-omtrent-kamerverhuur-en-woongroepen/

Het is dus gewoon illegaal wat de verhuurder doet. Maar ja.......

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.