Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kat en aansprakelijkheid

Hallo,
Heeft iemand enig idee of je wettelijk aansprakelijk bent wanneer je kat buiten op straat voor een fiets langs rent en de fietser door de uitwijkmanoeuvre uitwijkt en onderuit gaat?

Gebeurde gisteren zo'n beetje voor mijn neus (gelukkig niets aan de hand) en voor hetzelfde geld was het mijn kat geweest.

Ik ben aansprakelijk voor schade die mijn dieren aanrichten maar hoe zit het hier? Want heb begrepen dat uitwijken voor kleine dieren "niet mag" en dus bestuurder zelf aansprakelijk is, als hij dat wel doet. Met honden zou het ook weer anders zijn want die horen onder appel en/of aangelijnd. Maar omdat katten nu eenmaal katten zijn en kattendingen doen.. Daardoor ligt het volgens mij ook weer anders. We worden niet veronderstelt de kat onder controle te hebben en wettelijk gezien mogen ze buiten zijn. Ooit gekeken hoe het zat met vreemd poepen en daar is niet veel tegen te doen, dat doen katten nu eenmaal...

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Groeten Serra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

02-10-2010 om 10:50

Serra

Geen idee hoor hoe het allemaal zit, maar 1 ding wil ik kwijt. Ook kun je onderuit gaan als je kat voor je wielen rent en je wijkt NIET uit. Dus je opmerking:

'Ik ben aansprakelijk voor schade die mijn dieren aanrichten maar hoe zit het hier? Want heb begrepen dat uitwijken voor kleine dieren "niet mag" en dus bestuurder zelf aansprakelijk is, als hij dat wel doet. '

gaat dan natuurlijk helemaal niet op.
Ik zelf ben wel van mening dat een katteneigenaar aansprakelijk zou moeten zijn voor veroorzaakte ongelukken door kat. Maar dat is slechts mijn mening.

Serra

Serra

02-10-2010 om 16:21 Topicstarter

Gelijk

Je hebt gelijk Fianna, je kunt ook onderuit gan als je niet uitwijkt. Wordt het nog ingewikkelder. Ik ben het er overigens wel mee eens dat je verantwoordelijk bent voor de schade die je huisdieren veroorzaken.
In dit geval of als het een auto betreft die door uitwijken tegen een andere wagen aanbotst, heb ik merk ik toch wat twijfels. Maakt ook nog uit of iemand zich aan de snelheidslimiet houd of als een dolle langskomt. Ik weet niet waar het precies aan ligt. Ik ben dus benieuwd hoe het precies zit, en in hoeverre aangetoond kan worden wie of wat er nu schuld heeft.

Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat het niet vaker voorkomt, het barst hier van de katten

Serra

Serra

02-10-2010 om 23:21 Topicstarter

Pelle

"Duhh: jij valt omdat er een kat voor je langs schiet, ga dan nog maar eens op zoek naar de baas van die kat! Dat is vrijwel onmogelijk en als je al de baas kent zal die het ontkennen"

Inderdaad zal de kat zich niet voorstellen... en dat je er als baas bovenop staat zal ook niet snel gebeuren... En.. eerlijk gezegd, als iemand zomaar aan mijn drur zou komen dat mijn kat weet ik veel wat had gedaan... Zou mij eerste vraag bwvs zijn: wie zegt dat het mijn kat was... Niet om aan mijn verantwoordelijkheid te ontkomen, maar dat je het niet 123 weet met al die katten hier...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.